نورپردازی در عکاسی و انواع نور

نورپردازی در عکاسی و انواع نور

نورپردازی در عکاسی از جمله مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود. فاکتور نورپردازی به تنهایی قادر است زیبایی و یا انتقال حس‌های مختلف یک عکس را تغییر دهد. نورپردازی در عکس روش‌های مختلفی دارد که در ادامه مطلب به آن می‌پردازیم اگر شما هم تمایل دارید در این مورد بیشتر بدانید با ما همراه باشید.

اهمیت نورپردازی در عکاسی

نورپردازی در عکاسی یکی از آیتم‌های بسیار مهم و تاثیرگذار که تنها با تغییر دادن همین آیتم می‌توان منظور و یا حس منتقل شونده از عکس را تغییر داد. به طور مثال اگر از نورپردازی دارک و تیره استفاده کنید می‌توانید یک عکس را مخوف، مبهم یا ترسناک کنید در حالی که اگر نورپردازی زرد و نارنجی را به آن اضافه کنید می‌توانید یک خروجی رومانتیک و احساسی از آن داشته باشید.

نورپردازی از آن آیتم‌هایی است که به راحتی نمی‌توان از آن‌ عبور کرد. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید باید تمامی اصول و استانداردهای نورپردازی را بدانید.

انواع نور در عکاسی و آیتم‌های مهم در مورد آن

نورها در عکاسی می‌توانند به صورت‌های مختلفی دسته‌بندی شوند که در ادامه با جزئیات زیاد به آن می‌پردازیم.

نور طبیعی: همانطور که از اسم آن مشخص است نور طبیعی نوری است که دارای یک منبع طبیعی باشد. منظور همان نور خورشید است. اما این موضوع را به خاطر داشته باشید که با توجه به تایمی که برای به کار بردن از این نور استفاده می‌شود، نور می‌تواند سخت یا نرم باشد.

نور مصنوعی: نور مصنوعی نوری است که از منابع نوری مصنوعی مثل انواع لامپ و تجهیزات نوری مختلف استفاده می‌شود.

نور سخت: نور سخت یکی دیگر از اصطلاحات نورپردازی است که استفاده از آن مستلزم داشتن تخصص و تجربه زیاد در عکاسی است و هر کسی نمی‌تواند با استفاده از نور سخت عکس‌های اصولی و استانداردی بگیرد. نور سخت سایه‌های تیز و زیادی ایجاد می‌کند.

نور نرم: نور نرم نوری است که به صورت یکنواخت‌تر تابیده می‌شود و سایه‌های کمتر و آرام‌تری را ایجاد می‌کند. در واقع به اصطلاح می‌گویند نور دیفیوز شده است. یکی از مثال‌های کاربردی برای نور نرم، می‌تواند نور خورشید در روزهای ابری باشد. نور نرم نوری است که افرادی مبتدی و عادی نیز می‌توانند با استفاده از آن عکس‌های خوبی بگیرند.

 

انواع نور در عکاسی

انواع نور در عکاسی

گلدن تایم (Golden Hour) نور برای عکاسی:

یکی از اصطلاحات مهم در زمینه نورپردازی عکاسی، گلدن تایم نام دارد. گلدن تایم به معنای زمان طلایی برای عکاسی است. در این زمان‌ها خورشید در بهترین حالت نوری خود برای عکاسی قرار دارد و نور نرم را شاهد خواهیم بود. گلدن تایم عکاسی، در زمان طلوع و غروب آفتاب است. در این زمان‌ها نور به صورت طلایی و با زاویه کمی به زمین می‌تابد. اگر دقیق‌تر بخواهید بدانید این زمان در حدود یک ساعت بعد از طلوع خورشید و از یک ساعت قبل از غروب خورشید تا زمان پایین رفتن خورشید در افق است.

اگر قصد دارید عکس‌هایی با منبع نور طبیعی ثبت کنید بهترین زمان همین گلدن تایم روزانه است. در فصول خاص سال مثل پاییز این عکس‌ها بیشتر حس و حال رومانتیک و احساسی دارد.

 

نور پس زمینه یا بک‌گراند:

نور پس زمینه در حالتی وجود دارد که منبع نوری در پشت سر سوژه قرار داشته باشد. این نوع از عکاسی نیاز به تجربه و دانش دارد. اگر سوژه به صورت کامل منبع نوری را پوشش داده باشد، عکس نهایی ضد نور یا همان سیلوئت خواهد شد که در ادامه آن را با جزئیات بررسی خواهیم کرد.

در عکاسی محصول با استفاده از تکنیک‌های نورپردازی مثل تغییر زاویه تابش نور، می‌توان نگاه بیننده را به سمت سوژه یا محصول مورد نظر معطوف کرد.

عکس ضدنور یا سیلوئت

عکس سیلوئت یکی از انواع مدل‌های نورپردازی در عکاسی است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. در این نوع از عکاسی سوژه مورد نظر معمولا به شکل تیره و بدون جزئیات در عکس ثبت می‌شود. در این نوع از عکاسی معمولا منبع نوری به صورت کامل در پشت سر سوژه قرار دارد و با زاویه خاصی عکاسی انجام می‌شود.

 

 

عکس ضدنور یا سیلوئت

عکس ضدنور یا سیلوئت

نورپردازی برای عکاسی محصول

عکاسی محصول یکی از مهمترین عکاسی‌هایی است که افراد امروزه به دنبال آن هستند. آنلاین شاپ‌های مختلفی هر روز پا به عرصه دنیای دیجیتال می‌گذارند که نیاز به عکاسی محصول دارند. بیشتر گوشی‌های موبایل امروزی نیز اکثرا باکیفیت هستند پس آیتم نورپردازی در این نوع عکاسی می‌تواند بسیار مهم باشد.

یکی از نکته‌های مهم در این موضوع این است که تا حد ممکن از پس زمینه ساده و آیتم‌های ساده و کم استفاده شود و نورپردازی اصلی برای سوژه انجام شود.

ویرایش و ادیت عکس محصول یکی دیگر از موضوعات مهم برای نورپزدازی در عکاسی محصول است. با استفاده از ادیت در نرم‌افزارهای مختلف مثل اینشات، اسنپ سید، پریمیر و … می‌توان نورپردازی عکس محصول را تا حدی به شکل دلخواه تغییر داد. تغییرات در ادیت عکس می‌تواند بسیار تاثیرگذار و قابل توجه باشد.

 

نورپردازی برای عکاسی محصول:

نورپردازی برای عکاسی محصول

معرفی تجهیزات نورپردازی در عکاسی

همانطور که در مطالب بالا در مورد آن صحبت کردیم نورپردازی در عکاسی حرفه‌ای بسیار مهم و تاثیرگذار است. به همین منظور و برای تقویت نورپردازی تجهیزات مختلفی به بازار عرضه شده‌اند که در ادامه آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم تا در صورت نیاز بتوانید آن‌ها را متناسب با نوع عکاسی خود خریداری کنید.

رفلکتور: رفلکتور یا بازتابنده، یکی از تجهیزات نورپردازی است که باعث بازتاب نور می‌شود. این ابزار باعث تقویت نور در عکس و برای سوژه می‌شود. رفلکتورها می‌توانند به رنگ نقره‌ای، طلایی یا سفید باشند. همچنین جنس آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. فوم، ورق فلزی و حتی پارچه می‌توانند به عنوان رفلکتور استفاده شوند. واقعیت این است که عکس‌های با رفلکتور و بدون رفلکتور تفاوت بسیار زیادی دارند، فقط کافیست یک بار از آن استفاده کنید تا تفاوت آن را درک کنید.

کنترل کننده‌های نور: کنترل کننده‌های نور ابزارهای مهمی برای نورپردازی هستند. دیمر برای تنظیم شدت نور در عکاسی استفاده می‌شود در حالی که داکر فقط در جهت کنترل و رنگ‌آمیزی نورها استفاده می‌شوند.

نورهای تزئینی: بعضی از نورها هم در جهت زیبایی و تزئین بیشتر عکس استفاده می‌شوند. نورهای رشته‌ای و نورپردازی LED RGB از این دست هستند.

 

معرفی تجهیزات نورپردازی در عکاسی

معرفی تجهیزات نورپردازی در عکاسی

تنظیمان نورپردازی در دوربین عکاسی

برای اینکه بتوانید تغییرات نوری بر روی عکس‌های خود داشته باشید بهتر است که با تنظیمات نورپردازی در عکاسی آشنا باشید. در ادامه این تنظیمات را با هم بررسی خواهیم کرد. بعضی از این تنظیمات برر وری دوربین گوشی‌های موبایل نیز موجود است.

دیافراگم: دیافراگم از تنظیمات مهم برای نورپردازی در عکاسی است. در واقع عدد دیافراگم اندازه دریچه‌ای که نور به سنسور دوربین می‌رساند را نشان می‌دهد.

سرعت شاتر (Shutter Speed): سرعت شاتر نیز یکی دیگر از این آیتم‌های مهم برای نورپردازی است. سرعت شاتر نشان دهنده تایمی است که شاتر دوربین باز شده و نور به سنسور دوربین می‌رسد.

ISO: ایزو یکی دیگر از تنظیمات مهم نورپردازی در دوربین است که نشان دهنده حساسیت سنسور به نور است. عددهای بالا ایزو، برای شرایط کم نور مناسب است (توجه کنید که عدد این آیتم اگر خیلی زیاد باشد باعث ایجاد نویز در تصویر می‌شود).

تعادل رنگ سفید (White Balance): وایت بالانس از دیگر آیتم‌های تاثیرگذار در نورپردازی عکس است. اندازه و شدت این سفیدی نور را می‌توانید با استفاده از این آیتم مشخص کنید. در واقع این آیتم کمک می‌کند تصویر واقعی‌تری داشته باشید.

 

نکات قابل تامل برای نورپردازی در عکاسی

بعضی دیگر از نکات نیز وجود دارند که اگر به آن‌ها توجه کنید می‌توانید نورپردازی بهتری داشته باشید.

آزمون و خطا (تجربه): بعد از اینکه در مورد اصول و استانداردهای نورپردازی اطلاعات کسب کردید حالا وقت آن رسیده است که شروع به کسب تجربه کنید. از اشتباه کردن نترسید! در واقع بدون اشتباه کردن نمی‌توانید هیچ چیز را یاد بگیرید. مهمترین اصل در عکاسی تمرین، تمرین و تمرین است. بعد از گذشت مدت زمانی ایرادات خود را در نورپردازی متوجه می‌شوید و درک می‌کنید که در هر موقعیتی چطور باید نورپردازی انجام بدهید.

نور طبیعی: درست است که نورهای مصنوعی و تجهیزات نوری، کمک زیادی برای نورپردازی عکس‌ها انجام می‌دهند اما به صورت کلی نور طبیعی جلوه‌ی دیگری به عکس می‌دهد که هیچ نور مصنوعی تقریبا نمی‌تواند جایگزین آن شود.

 

دوره عکاسی هدا استودیو

بعد از اینکه به صورت کامل و جامع در مورد اصول و استانداردهای نورپردازی عکاسی با شما صحبت کردیم حالا باید به شما یک دوره آموزش عکاسی حرفه‌ای را معرفی کنیم. دوره آموزش عکاسی هدا استودیو یکی از دوره‌های این مجموعه است که تحت نظر اساتید معتبر و به روز تدریس می‌شود. تمامی اصول و تکنیک‌های عکاسی، تجهیزات مورد نیاز عکاسی، اقدامات مورد نیاز برای ویرایش و ادیت و … در این دوره به شما آموزش داده خواهد شد.

به غیر از دوره عکاسی، دوره‌های دیگر مثل دوره عکاسی با موبایل، آموزش فیلمبرداری، دوره آموزش ادیت با پریمیر، دوره آموزش ادیت با اینشات، دوره طراحی سایت و … نیز در این مجموعه وجود دارد. برای اطلاع دقیق از دوره‌های آموزشی و شرایط شرکت در دوره پیج اینستاگرام هدا استودیو را دنبال کنید.

 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات کاملی را در مورد نورپردازی عکاسی با شما در میان بگذاریم. به این موضوع توجه کنید که اگر نورپردازی در عکاسی به درستی انجام نشود، سطح و کیفیت عکس‌ها به شدت کم می‌شود. در واقع یکی از تفاوت‌های عمده یک عکاس حرفه‌ای و یک عکاس مبتدی در نورپردازی عکس است. اگر نورپردازی به درستی انجام نشود مثلا ممکن است توجه مخاطب و بیننده به جای اینکه به سوژه جلب شود، معطوف بخش دیگری از عکس شود.

 

 

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
صفر تا صد عکاسی عروسی

صفر تا صد عکاسی عروسی

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت عکاسی عروسیدرآمد عکاسی عروسیصفر تا صد عکاسی عروسیدوره عکاسی عروسی در هدا استودیو عکاسی…

بیشتر بخوانید
آموزش عکاسی از محصول

آموزش عکاسی از محصول

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت عکاسی از محصولتجهیزات عکاسی از محصولنورپردازی عکاسی از محصولترکیب‌بندی در عکاسی محصولاستفاده از اکسسوری…

بیشتر بخوانید
فروشگاه اینترنتی با وردپرس

ساخت فروشگاه اینترنتی با وردپرس

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت سایت فروشگاهی برای آنلاین شاپ‌سایت یا اینستاگرام؟ملزومات راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی با وردپرسدوره آموزش…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *