همه چیز در مورد عکاسی پرتره

همه چیز در مورد عکاسی پرتره

عکاسی پرتره یکی از شاخه‌های بسیار مهم و اساسی در عکاسی است که طرفداران بسیار زیادی دارد. اما برای اینکه بتوانیم یک عکاسی پرتره عالی داشته باشیم باید چه اصول و تکنیک‌هایی را رعایت کنیم؟ در ادامه این مطلب قصد داریم به صورت کامل اما ساده و واضح این اصول را برای شما تشریح کنیم پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

عکس پرتره چیست؟

قبل از هر چیز بهتر است که در مورد چیستی عکاسی پرتره با هم صحبت کنیم. به زبان ساده عکس پرتره عکسی است که تمرکز اصلی آن بر روی صورت و حالات افراد است. در اکثر موارد عکاسی پرتره فقط شامل صورت فرد و در بعضی از موارد نیز شامل نیم یا کل بدن فرد است. این نوع از عکس‌ها در شبکه‌های اجتماعی، مجلات ورسانه‌ها، مدلینگ و … کاربردهای زیادی دارد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

عکس پرتره چیست؟

عکس پرتره چیست؟

نورپردازی در عکس پرتره

نورپردازی از مهمترین اصولی است که باید در هر نوع عکاسی از جمله عکاسی پرتره به آن توجه شود. نورپردازی در عکاسی پرتره اهمیت بسیار زیادی دارد. همانطور که می‌دانید نور در عکاسی به دو دسته نور طبیعی و نور مصنوعی دسته‌بندی می‌شود. اگر قصد دارید از نور طبیعی استفاده کنید پیشنهاد می‌شود که بهتر است در زمان‌های طلایی (طلوع و غروب آفتاب) که باعث گرمای زیبایی در عکس‌ها می‌شود عکاسی پرتره را انجام داد.

کیفیت نور یکی دیگر از آیتم‌های مهم در عکاسی و در عکس‌های پرتره است. معمولا پیشنهاد می‌شود به خصوص افراد مبتدی و تازه‌کار حتما از نور نرم استفاده کنند تا سایه‌های تیز و زیاد ایجاد نشود. استفاده از نور سخت در مواقع خاص و توسط افراد حرفه‌ای‌تر انجام می‌شود.

جهت نور نیز در عکاسی پرتره اهمیت دارد. بهتر است که جهت نور به صورت مایل و از کنار سوژه باشد البته که هر کدام از جهت‌ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. مثلا نوری که از کنار سوژه به آن تابانده می‌شود باعث می‌شود که عمق و ابعاد عکس بیشتر باشد. اگر جهت نور از رو به رو باشد، سایه‌های سوژه را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود که عکس با نور نرم‌تری داشته باشیم. حال اگر منبع نوری در پشت سر سوژه باشد می‌توان عکس‌های متنوع‌تری مثل عکس سیلوئت (ضد نور) و یا عکس‌هایی که هاله نور در اطراف صورت سوژه ایجاد شود را به ثبت رساند.

همچنین پیشنهاد می‌شود که برای عکس‌های پرتره از جهات مختلف عکسبرداری انجام شود. توجه کنید که هر زاویه و کادری می‌تواند احساسات و تاثیر متفاوتی را بر جای بگذارد.

 

نورپردازی در عکس پرتره

نورپردازی در عکس پرتره

 

تنظیمات دوربین در عکاسی پرتره

یکی دیگر از فاکتورهایی که باید به آن توجه زیاد شود مربوط به تنظیمات دوربین چه در دوربین عکاسی و چه در دوربین موبایل است.

دیافراگم: تنظیمات مربوط به دیافراگم در عکاسی پرتره باید به صورت باز (مثل f/1.8 تا f/4) باشد. در این حالت فوکوس دوربین از پس زمینه جدا می‌شود و فقط بر روی سوژه قرار دارد.

سرعت شاتر (Shutter Speed): یکی دیگر از موضوعات دارای اهمیت در عکاسی پرتره مربوط به سرعت شاتر است. برای اینکه هیچ گونه تاری در عکس به وجود نیاید باید سرعت شاتر حداقل با معکوس فاصله کانونی لنز برابر باشد. به طور مثال اگر از لنز MM 50   استفاده شده است باید سرعت شاتر حداقل 50/1  ثانیه باشد.

توجه کنید که اگر فردی که قرار است از آن عکاسی کند دائما حالت بدن و صورت خود را تغییر می‌دهد یا زیاد پلک می‌زند بهتر است که از سرعت شاتر بالا استفاده کنید تا در نهایت بتوانید عکس‌های سالم‌تری داشته باشید.

فوکوس: واضح است که در عکاسی پرتره ، سوژه مورد نظر یک فرد است که باید فوکوس کامل بر روی فرد باشد. اگر صورت و چهره سوژه اصلی است، فوکوس باید بر روی چشم‌های سوژه باشد.

زاویه و کادر: کادر و قاب عکس پرتره می‌تواند به شکل‌های مختلفی باشد اما بهتر است که به صورت عمودی و کمی بالاتر از سوژه مورد نظر باشد.

تنظیمات ISO: اگر میزان نور کم باشد بهتر است که از ISO‌ پایین استفاده کنید، شاتر را کندتر کنید تا میزان نور ورودی بیشتر شود.

استفاده از رفلکتور: رفلکتورها می‌توانند در زیبایی عکس پرتره نقش بسیار زیادی داشته باشند. اگر در منزل هستید قرار گرفتن در کنار پنجره می‌تواند همان تاثیر رفلکتور را داشته باشد. به خصوص اگر نور محیط کم است باید حتما از انواع رفلکتور استفاده کرد. رفلکتور باعث می‌شود که سایه‌های نرم‌تری در عکس داشته باشیم. همچنین با استفاده از رنگ‌های مختلف (نقره‌ای، طلایی) می‌توان تغییرات رنگ و دمایی را در عکس ایجاد کرد. توجه که با استفاده از ابزار رفلکتور می‌توان بخش‌های مختلفی از صورت و چهره را هایلایت کرد.

 

تنظیمات دوربین در عکاسی پرتره

تنظیمات دوربین در عکاسی پرتره

انواع ژست در عکس پرتره

توجه کنید که در عکاسی پرتره تاثیر ژست‌های سوژه بسیار زیاد است. اول از همه برای اینکه بتوان عکس‌های طبیعی‌تر و زیباتری را به ثبت رساند باید سوژه در نرمال‌ترین و راحت‌ترین ژست‌های خود باشد. این موضوع را به خاطر داشته باشید که ژست‌ها و حالت‌های مصنوعی یا رباتی‌تری کاملا توسط بیننده عکس قابل ادراک است و میزان مصنوعی بودن آن به بیننده عکس منتقل می‌شود. ژست‌های راحت با خنده و حالت‌های طبیعی افراد زیبایی زیادی به عکس‌های پرتره می‌بخشد.

دست و حالت‌های بدن باید به صورتی باشد که زیبایی زیادی در عکس پرتره ایجاد کند. دست‌ها نباید آویزان باشند. بهتر است که به بدن و صورت سوژه حالت‌های مایل، کج و مثلثی بدهید.

خلاقیت در زاویه و قاب عکس نیز می‌تواند تاثیر خوبی بر عکس پرتر داشته باشد. سعی کنید از زاویه و ترکیب‌بندی‌های تکراری که همه افراد از آن استفاده می‌کنند، استفاده نکنید. برای اینکه بتوانید بهترین کادر وقاب را پیدا کنید بهتر است که از زوایا و جهات مختلف از سوزه عکاسی کنید. باور کنید که هیچ چیز به اندازه آزمون و خطا نمی‌تواند از شما یک عکاس حرفه‌ای بسازد.

ادیت و تدوین عکس پرتره

در نهایت نیز همیشه برای داشتن بهترین عکس‌ها در ژانرهای مختلف به اهمیت ویرایش و ادیت عکس می‌رسیم. بعد از اینکه توانستید یک یا چندین عکس پرتره خوب و مناسب را به ثبت برسانید حالا نوبت به آن رسیده است که یک ویرایش و ادیت عالی از این عکس‌ها داشته باشید.

میزان اهمیت ادیت و تدوین عکس پرتره تا حدی است که با استفاده از ادیت‌های مختلف می‌توان با یک عکس پرتره مشخص، چندین خروجی عکس در حالت‌های مختلف به دست آورد. مثلا با یک ادیت دارک و تاریک می‌توان به عکس پرتره مورد نظر حالت ترسناک و رازآلود منتقل کرد در حالی که مثلا با ادیت ضد نور می‌توان یک عکس کاملا هنری و زیبای سیلوئت را از آن به دست آورد.

ادیت و ویرایش عکس‌های مختلف از جمله عکس پرتره می‌تواند با استفاده از برنامه‌های مختلف موبایلی و سیستمی مثل اینشات، فتوشاپ، کپ کات و … باشد. یاد داشتن برنامه‌های مختلف ادیت لازمه هر عکاس حرفه‌ای است که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت.

پس زمینه یا بک گراند در عکس پرتره

برای اینکه بتوان یک عکس پرتره خوب و عالی را به ثبت رساند باید نکاتی را رعایت کرد که در ادامه آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

یکی از بهترین بک‌گراندها برای عکس پرتره، بک گراند ساده تک رنگ است که باعث ایجاد تمرکز نشود. رنگ پس زمینه و بک گراند در این نوع عکاسی باید هماهنگ و متناسب با سوژه باشد تا تصویر نهایی زیبایی زیادی داشته باشد.

اگر در فضای باز عکاسی انجام می‌شود بهتر است که تا حد امکان اشیا و اجزا پس زمینه حذف یا تار شوند. میزان نور پس زمینه نیز اهمیت بسیار زیادی دارد. نور پس زمینه باید کاملا نرم باشد.

اگر می‌خواهید عکس‌های پرتره جذاب‌تری داشته باشید به عمق و بعد پس زمینه عکس توجه زیادی داشته باشید. هر چقدر بعد و عمق پس زمینه بیشتر باشد چون باعث می‌شود که سوژه از بک گراند جدا شود، عکس‌های پرتره زیباتری به ثبت می‌رسد.

پس زمینه یا بک گراند در عکس پرتره

پس زمینه یا بک گراند در عکس پرتره

دوره عکاسی هدا استودیو

بعد از مطالعه در مورد نکات مهم عکاسی پرتره اگر به حوزه عکاسی علاقه دارید و قصد دارید در این زمینه مهارت بیشتری کسب کنید می‌تواند در دوره‌های عکاسی مجموعه هدا استودیو شرکت کنید. ما در مجموعه هدا استودیو هم دوره آموزش عکاسی با دوربین و هم آموزش عکاسی با موبایل داریم که شما هر کدام از این دوره‌ها را می‌توانید برای عکاسی انتخاب کنید. همچنین هر کدام از این دوره‌ها با توجه به خواست و نیاز شما می‌توانند به صورت حضوری، آنلاین، گروهی و یا خصوصی باشند.

در مورد کیفیت دوره‌ها اطمینان داشته باشید که توسط باتجربه‌ترین و مجرب‌ترین اساتید عکاسی و فیلمبرداری تدریس می‌شود. برای آشنایی بیشتر با دوره‌های مجموعه هدا استودیو از جمله دوره آموزش فیلمبرداری، دوره طراحی سایت، دوره تدوین با پریمیر و …. بهتر است که پیج اینستاگرام هدا استودیو را فالو داشته باشید تا از زمان و شرایط دوره‌ها اطلاع داشته باشید.

 

دوره عکاسی هدا استودیو

دوره عکاسی هدا استودیو

 

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را در مورد انواع عکاسی پرتره با شما در میان بگذاریم. این روزها که عکس‌های پروفایل و شبکه‌های اجتماعی تا حد زیادی معرف شما در فضای مجازی هستند، عکس‌های پرتره اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است. در واقع با استفاده از این نوع عکس‌ها می‌توان مفاهیم بسیار زیادی از جمله موقعیت شغلی را در فضای مجازی به دیگران نشان داد. برای اینکه بتوان عکس‌های پرتره خوبی را به ثبت رساند باید اصول و نکاتی را رعایت کرد که در مطالب بالا با جزئیات زیاد به آن پرداختیم.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
5 افزونه سئو وردپرس

۵ افزونه سئو وردپرس

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت سئو و بهینه‌سازی سایتافزایش اعتبار برندتجزیه و تحلیل داده‌هامعرفی ۵ افزونه سئو وردپرسافزونه یواست…

بیشتر بخوانید
ویژوال کامپوزر یا المنتور

ویژوال کامپوزر یا المنتور ؟

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت استفاده از صفحه‌ساز در سایت وردپرسیصفحه‌ساز المنتورصفحه‌ساز ویژوال کامپوزرویژوال کامپوزر یا المنتور ؟طراحی سایت…

بیشتر بخوانید
5 افزونه ضروری برای وردپرس

۵ افزونه ضروری برای وردپرس در ۲۰۲۴

آنچه در این مطلب میخوانید المنتورویژگی‌های افزونه المنتور در وردپرسیواستویژگی‌های افزونه یواستووکامرس (WooCommerce)ویژگی‌های افرونه ووکامرسافزونه Wordfence Securityویژگی‌های افزونه Wordfence Securityافزونه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *