عکاسی با موبایل یا دوربین

عکاسی با موبایل یا دوربین

عکاسی با موبایل یا دوربین از مهمترین دغدغه‌های افرادی است که قصد دارند وارد حوزه عکاسی شوند. در واقع یکی از پرتکرارترین سوالاتی که از ما می‌شود همین عکاسی با موبایل یا دوربین است. هیچ پاسخ قطعی و مطلقی برای این موضوع وجود ندارد. هر کدام از این مدل‌های عکاسی مزایا و معایب مخصوص به خود را دارند. در ادامه این مطلب به مقایسه این دو مدل عکاسی می‌پردازیم.

قبل از اینکه بخواهید در مورد این مقایسه به نتیجه برسیم بهتر است به صورت جداگانه در مورد این دو روش عکاسی با هم صحبت کنیم و با معایب و مزایای آن آشنا شویم.

همه چیز در مورد عکاسی با دوربین عکاسی

برای مقایسه عکاسی با موبایل یا دوربین بهتر است که معایب و مزایا عکاسی با هر کدام را بررسی کنیم. تصوری که همه افراد در مورد عکاسی دارند قطعا همراه با یک دوربین عکاسی است. این تصویر از پیشینه تاریخی عکاسان نشات می‌گیرد. قاعدتا روش بسیار اصولی‌تر و حرفه‌ای‌تر برای تبدیل به عکاس شدن استفاده از دوربین‌های عکاسی است. اگر به عکاسی علاقه زیادی دارید و یا اینکه قصد دارید عکاسی را به عنوانم شغل خود انتخاب کنید بهتر است که سعی کنید از دوربین‌های عکاسی مختلف متناسب با نیاز و بودجه خود استفاده کنید.

واضح است که گوشی‌های موبایل هر چقدر هم که پیشرفته و رده بالا باشند نمی‌توانند تمامی امکانات دوربین‌های عکاسی را در اختیار شما بگذارند. در واقع به این نکته توجه کنید که گوشی‌های موبایل فقط با هدف عکاسی تولید نمی‌شوند بلکه عکاسی فقط یکی از امکاناتی است که آن‌ها در اختیار افراد می‌گذارند. اما اگر قصد ندارید که به صورت حرفه‌ای وارد شاخه‌ی عکاسی شوید در اکثر مواقع دوربین گوشی‌های موبایل می‌توانند نیاز شما در مورد عکاسی را برآورده کنند. به خصوص اگر از برندهای معتبر و آخرین مدل‌های گوشی موبایل ارائه شده استفاده کنید. در حال حاضر برند اپل، سامسونگ و شیائومی مدعیان این حوزه هستند.

 

عکاسی با موبایل یا دوربین کدام بهتر است؟

عکاسی با موبایل یا دوربین کدام بهتر است؟

همه چیز در مورد عکاسی با موبایل

در ادامه بررسی مقایسه بهتر بودن عکاسی با موبایل یا دوربین به بررسی همه چیز در مورد عکاسی با موبایل رسیدیم. در سال‌های اخیر با پیشرفته و حرفه‌ای شدن دوربین‌های گوشی‌های موبایل بسیاری از افراد در جهت عکاسی با موبایل گام برداشته‌اند. واقعیت این است که امروزه گوشی‌های موبایل پرچم‌دار دوربین‌های بسیار قدرتمند و حرفه‌ای را دارا هستند. اگر کمی با اصول و تکنیک‌های عکاسی آشنایی داشته باشید می‌توانید به راحتی و بدون مشکل عکس‌های کاملا حرفه‌ای ثبت کنید که قادر باشند با عکس‌های ثبت شده توسط دوربین‌های عکاسی رقابت کنند.

شاید باورش برای شما سخت باشد اما همین حالا بسیاری از افراد فقط با عکاسی موبایل کسب درآمد می‌کنند. بسیاری از عکس‌هایی که در سوشال مدیا و شبکه‌های اجتماعی مشاهده می‌کنید و کیفیت عکس‌ها شما را به وجد می‌آورد توسط گوشی‌های موبایل به ثبت رسیده است.

پس اگر به عکاسی علاقه ندارید نباید هیچ چیزی شما را محدود کند. بهتر است که در ابتدا تمامی امکانات و تنظیمات مربوط به دوربین موبایل خود را بررسی کنید. سپس با استفاده از اصول و تکنیک‌های مختلف عکاسی مثل نورپردازی، ترکیب‌بندی و … شروع به عکاسی کنید. در واقع دوربین گوشی‌های موبایل محک بسیار خوبی برای این موضوع هستند که شما بفهمید آیا عکاسی رسالت اصلی شما است یا خیر. اگر بعد از شروع بع عکاسی با موبایل به این نتیجه رسیدید که عکاسی می‌تواند حرفه و شغل شما باشد حالا بهتر است که در جهت خرید دوربین عکاسی گامی بردارید.

انتخاب عکاسی با موبایل یا دوربین

انتخاب عکاسی با موبایل یا دوربین

مقایسه عکاسی با موبایل و عکاسی با دوربین عکاسی

در این قسمت در مورد تفاوت‌های مهم عکاسی موبایل و دوربین عکاسی با هم صحبت خواهیم کرد. در نهایت این شما هستید که با وجود مزایا و معایب هر کدام تصمیم می‌گیرید که کدام نوع عکاسی را انتخاب کنید.

  • دسترسی و راحتی

یکی از فاکتورهای مهمی که در این قسمت آن را بررسی خواهیم کرد فاکتور دسترسی و راحتی است. واضح است که گوشی موبایل دسترسی بسیار بیشتری از دوربین عکاسی دارد و همیشه و همه جا در دسترس است.

  • ابزارهای پیشرفته

ابزارهای بسیار پیشرفته‌ای در دوربین‌های گوشی‌های موبایل به خصوص گوشی‌های پرچم‌دار وجود دارد که حتی نیازی نیست در مورد آنها اطلاعات زیادی داشته باشید زیرا بسیاری از آن‌ها به صورت خودکار روی عکس‌ و فیلم‌ها اعمال خواهند شد در حالی که در دوربین‌های عکاسی بسیاری از این قابلیت‌ها حداقل به صورت اتوماتیک وجود ندارند.

  • ویرایش آسان

امروزه نرم‌افزارها و ابزارهای پیشرفته ویرایش و ادیت بسیار زیادی وجود دارند که در کمترین زمان و راحت‌ترین حالت هر نوع ویرایشی را بر روی عکس‌ها انجام می‌دهند. در حالی که معمولا ویرایش عکس‌های دوربین با استفاده از ابزارها و نرم‌افزارهای قدرتمند سیستمی کاری سخت و نیاز به مهارت زیادی دارد.

  • کیفیت تصویر

البته موضوع کیفیت تصویر به مدل و نوع موبایل و دوربین عکاسی بستگی دارد. اما به صورت کلی دوربین‌های عکاسی چون حسگرهای بزرگتری دارند عکس‌هایی با کیفیت بالاتر و جزئیات بسیار زیادی را نسبت به گوشی‌های موبایل ارائه می‌دهند. البته بهتر شدن کیفیت عکس‌ها به بررسی و کنترل تنظیمات دوربین عکاسی مثل دیافراگم، لنز و … بستگی دارد.

  • کنترل تنظیمات

یکی از تفاوت‌های بسیار مهم در دوربین‌های عکاسی و دوربین‌های موبایل مربوط به کنترل تنظیمات آن است. بسیاری از ابزارها در دوربین‌های موبایل قابل تنظیم نیستند در حالی که در دوربین‌های عکاسی این تنظیمات به راحتی قابل انجام است. همین تنظیمات می‌تواند تا حد بسیار زیادی کیفیت تصاویر را بهبود ببخشد. از طرفی با استفاده از این تنظیمات می‌توان عکس‌هایی در سبک و سیاق‌های مختلف به ثبت رساند.

مقایسه عکاسی با موبایل و عکاسی با دوربین عکاسی

مقایسه عکاسی با موبایل و عکاسی با دوربین عکاسی

  • حافظه

حافظه نیز از آن موضوعاتی است که برای عکاسان اهمیت بسیار زیادی دارد. واضح است که عکس‌هایی که با گوشی‌های موبایل رده بالا و دوربین‌های عکاسی به ثبت می‌رسد حجم بسیار زیادی دارد. نگهداری این عکس‌ها نیاز به یک حافظه زیاد دارد. از آنجایی که گوشی‌های موبایل فقط برای عکاسی نیستند، حافظه آن‌ها برای موارد دیگری مثل نگهداری اپلیکیشن‌های مختلف، ثبت و نگهداری اطلاعات شخصی و … استفاده می‌شوند به همین دلیل ممکن است در گوشی‌های موبایل با کمبود حافظه رو به رو شوید.

  • عمر باتری

عمر باتری و میزان نگهداری شارژ باتری یکی دیگر از موضوعاتی است که در مورد عکاسی با موبایل یا دوربین باید به آن توجه کرد. دقیقا مشابه با فاکتور حافظه، موضوع عمر باتری نیز در مورد موبایل و دوربین نیز صادق است. عمر باتری ابزاری که با آن عکاسی انجام می‌شود اهمیت بسیار زیادی برای عکاسان دارد. گوشی‌های موبایل از آنجایی که کاربردهای دیگری هم دارند معمولا زودتر عمر باتری آن‌ها از بین می‌رود.

  • فوکوس خودکار

از دیگر فاکتورهای مهم برای مقایسه عکاسی با دوربین عکاسی و عکاسی با موبایل تنظیمات مربوط به فوکوس خودکار است. امروزه در گوشی‌های مدل جدید و سطح بالا با اینکه در زمینه فوکوس خودکار بسیار کار شده است اما باز هم به هیچ عنوان با فوکوس خودکار دوربین‌های عکاسی قابل مقایسه نیست. فوکوس خودکار برای سوژه‌های حساس‌تر و به خصوص در حال حرکت بسیار کاربردی است و عدم استفاده از آن تفاوت زیادی را در خروجی نهایی ایجاد می‌کند.

  • اندازه سنسور

اندازه سنسور نیز یکی دیگر از تفاوت‌های مهم در دوربین‌های عکاسی و گوشی‌های موبایل است. واضح است که هر چقدر اندازه سنسور بزرگ‌تر باشد کیفیت تصاویر خروجی بیشتر و بهتر خواهد بود. با وجود اینکه گوشی‌های موبایل امروزی دارای چندین دوربین و چندین سنسور هستند اما هیچکدام از این سنسورها به اندازه‌ای که با سنسورهای دوربین عکاسی مقایسه شوند بزرگ نیستند.

حتی دوربین‌های کامپکت که ساده‌ترین دوربین‌های عکاسی هستند و به دوربین خانگی معروف هستند باز هم سنسورهای بسیار بزرگتری نسبت به سنسورهای گوشی‌های موبایل دارند.

  • کیفیت لنز

لنز نیز یکی از آیتم‌های بسیار مهم و قابل بررسی برای موضوع عکاسی با موبایل و دوربین است. گوشی‌های مدل جدید از برندهای مختلف معمولا دارای سه لنز متفاوت هستند. این در حالی است که دوربین‌های عکاسی در اکثریت موارد دارای لنزهای اپتیکال هستند که قابلیت تغییر فاصله کانونی در آن‌ها به اندازه دلخواه وجود دارد.

از طرفی در بسیاری از دوربین‌های عکاسی لنزها قابلیت تعویض دارند و این موضوع یعنی امکان استفاده از تعداد بسیار زیادی لنز که حتی بسیاری از آن‌ها بسیار پیشرفته و حرفه‌ای هستند. پس به هیچ عنوان به لحاظ لنز نمی‌توان دوربین گوشی‌های موبایل (حتی گوشی‌های موبایل پرچم‌دار و حرفه‌ای) را با دوربین‌های عکاسی مقایسه کرد.

دوره و کلاس عکاسی با موبایل یا عکاسی با دوربین

همانطور که در بالاتر در مورد آن صحبت کردیم اینکه تصمیم بگیرید کدام روش عکاسی را انتخاب کنید کاملا به نیاز و هدف شما از عکاسی بستگی دارد. اما اگر به دنبال دوره آموزشی برای هر کدام هستید باید به شما بگوییم که مجموعه هدا استودیو هم کلاس عکاسی با موبایل و هم دوره و کلاس عکاسی با دوربین را با بالاترین کیفیت برگزار می‌کند.

به این موضوع توجه کنید که اگر قصد دارید در مدت زمان کوتاهی به عکاسی مسلط شوید بهتر است در دوره‌های خصوص عکاسی هدا استودیو شرکت کنید تا سریعا بتوانید به این حوزه وارد شوید. پیشنهاد می‌کنیم که حتما پیج اینستاگرام هدا استودیو را دنبال کرده و از شرایط برگزاری دوره‌ها اطلاع پیدا کنید.

دوره و کلاس عکاسی با موبایل یا دوربین

دوره و کلاس عکاسی با موبایل یا دوربین

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا همه اطلاعات مورد نیاز در مورد تفاوت عکاسی با موبایل و عکاسی با دوربین عکاسی را با هم بررسی کنیم. اینکه کدام یک از این روش‌های عکاسی بهتر از دیگری است دقیقا به هدف و دلیل عکاسی شما بستگی دارد. اما به صورت کلی اگر بخواهیم این مقایسه را نتیجه‌گیری کنیم باید بگوییم تا به حال گوشی‌های موبایل حتی همان گوشی‌های موبایل پرچم‌دار و رده بالا نتوانسته‌اند جای دوربین‌های عکاسی را بگیرند.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
5 افزونه سئو وردپرس

۵ افزونه سئو وردپرس

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت سئو و بهینه‌سازی سایتافزایش اعتبار برندتجزیه و تحلیل داده‌هامعرفی ۵ افزونه سئو وردپرسافزونه یواست…

بیشتر بخوانید
ویژوال کامپوزر یا المنتور

ویژوال کامپوزر یا المنتور ؟

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت استفاده از صفحه‌ساز در سایت وردپرسیصفحه‌ساز المنتورصفحه‌ساز ویژوال کامپوزرویژوال کامپوزر یا المنتور ؟طراحی سایت…

بیشتر بخوانید
5 افزونه ضروری برای وردپرس

۵ افزونه ضروری برای وردپرس در ۲۰۲۴

آنچه در این مطلب میخوانید المنتورویژگی‌های افزونه المنتور در وردپرسیواستویژگی‌های افزونه یواستووکامرس (WooCommerce)ویژگی‌های افرونه ووکامرسافزونه Wordfence Securityویژگی‌های افزونه Wordfence Securityافزونه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آواتار کاربر امیرعلی محمدزاده امیرعلی محمدزاده ۲۴ تیر ۱۴۰۳

سلام
به نظرم دیگه موبایل، بخش های زیادی از امکانات دوربین ها رو داره و میشه ازشون استفاده های خیلی خوبی کرد. ولی برای کارای حرفه ای همچنان دوربین نیازه.

آواتار کاربر هدا استودیو هدا استودیو ۳۰ تیر ۱۴۰۳

بله همونطور که همه میدونیم، موبایل ها الان میتونن کارهای زیادی رو انجام بدن و کار رو خیلی راحت تر کردن. اما همچنان در بخشی از نیازهای تخصصی تر، مجبوریم از دوربین ها استفاده کنیم. البته دوربین های حرفه ای عکاسی و فیلمبرداری هم دارن به سمت کوچک و کامپکت شدن میرن تا راحت تر بشه از اونا استفاده کرد.