عکاسی خیابانی : داستان‌هایی در دل شهر

عکاسی خیابانی داستان‌هایی در دل شهر

عکاسی خیابانی از آن شاخه‌های عکاسی بسیار جذاب و پرمخاطب است که بعد از گسترش شبکه‌های اجتماعی مختلف مثل اینستاگرام رونق بسیار زیادی پیدا کرد. در این مطلب از هدا استودیو قصد داریم به صورت جامع و کامل به این شاخه از عکاسی بپردازیم. اگر شما هم به آن علاقه دارید ما را تا پایان این مطلب همراهی کنید.

عکاسی خیابانی چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است عکاسی خیابانی شاخه‌ای از عکاسی مستند است که سعی دارد مناظر و وقایع سطح شهر و خیابان‌ها را به نمایش بگذارد. شما در هر شاخه‌ای از عکاسی باید برای چند بار هم که شده عکاسی خیابانی را تجربه کنید. یعنی حداقل برای یک بار هم که شده دوربین خود را بردارید و بدون برنامه خاصی به دل خیابان‌های شهر بزنید. مطمئن باشید در زمان برگشت به خانه پشیمان نخواهید بود.

برخلاف تصور عموم از همین مناظر و وقایع روزانه تکراری سطح شهر می‌توان آثار عکاسی بسیار فاخری به ثبت رساند. در سراسر دنیا عکاسان خیابانی مشهوری وجود دارند که از جمله آن‌ها می‌توان از رابرت دوئینو، پل کسل، پلی روسین، بروس گایلدن و … نام برد.

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد ما در عکاسی خیابانی سعی می‌کنیم از مستندترین و بی‌فیلترترین تکنیک‌های عکاسی استفاده کنیم. هر چقدر این سبک از عکس‌ها به واقعیت نزدیک‌تر باشند ارزش بیشتری خواهند داشت.

داستان‌های در دل شهر

شما در این سبک از عکاسی باید سعی کنید تا با عکاسی راوی داستان‌ها و قصه‌های در حال وقوع در دل شهر باشید.

  • چهره‌های ناشناخته

هر فرد و چهره‌ای که در خیابان می‌بینید راوی داستانی است که می‌تواند توجه شما و دیگران را جلب کند. در عکاسی خیابانی در بسیاری از موارد این چهره‌ها همراه با شغل و کار خود نماینده بخش بزرگی از جامعه خواهند بود. مثلا عکاسی از یک دوره‌گرد یا یک راننده تاکسی در حالی که قصد دارد برای خود مسافر پیدا کند می‌تواند حاوی داستان او باشد.

همچنین عکاسی از چهره‌هایی که در حال رفت و آمد به محل کار، دانشگاه، مدرسه و … هستند نیز می‌تواند نماینده آن صنف و گروه خاص باشد.

  • حرکت و زندگی

حرکت و زندگی یکی دیگر از آیتم‌های عکاسی خیابانی است. بسیاری از عکاسان خیابانی سعی می‌کنند تا حرکت و شتاب موجود در خیابان‌ها را به تصویر بکشند. این حرکت می‌تواند شامل حرکت ماشین‌ها یا افراد باشد. برای اینکه بتوان عکاسی مناسبی از حرکت ماشین‌ها ثبت کرد شما به تنظیمات سرعت شاتر در دوربین یا موبایل نیاز دارید. سرعت شاتر پایین از اجسام در حال حرکت مثل ماشین‌ها میتواند عکس‌های بسیار جذابی را به شما هدیه کند.

حرکت و زندگی در عکاسی خیابانی

حرکت و زندگی در عکاسی خیابانی

  • معماری و محیط

معماری و محیط از سطح شهر و خیابان‌هایی که هر روز از آن‌ها عبور می‌کنید و با خود فکر می‌کنید که هیچ ارزش عکاسی ندارند می‌توانند حاوی داستان‌ها و قصه‌های زیبایی باشند که ارزش ثبت را دارند. گاهی می‌توان از محیط‌ها و معماری‌های خاص و ویژه که منحصر به فرد هستند استفاده کرد گاهی هم همان محیط‌های تکراری روزانه را می‌توان از زاویه‌ی دیگری مشاهده کرد.

  • ناشناخته‌ها

اگر می‌خواهید کمی عکس‌های خاص‌تری را به ثبت برسانید بهتر است که به سراغ ناشناخته‌های خیابان‌ها و سطح شهر بروید. کشف این مکان‌ها و پیدا کردن داستان آن‌ها می‌تواند عکس‌های خلاقانه و جدیدی را به شما هدیه کند که هر فردی قادر نیست آن‌ها را عکاسی کند. این عکس‌ها در بسیاری از موارد می‌تواند امضای منحصر به فرد عکاسی شما باشد و شما را از سایر عکاسان خیابانی متمایز کند.

  • انتقال احساسات

یکی دیگر از موضوعاتی که برای عکاسی خیابانی می‌تواند جذاب باشد مربوط به انتقال احساساتی است که انسان‌ها در طول روز تجربه می‌کنند. این احساسات شامل خشم، غم، خوشحالی، استرس، دلتنگی، ناامیدی، خستگی و … باشد. مثلا با عکاسی از یک مسافری که مدت زیادی منتظر تاکسی مانده است می‌توانید احساس خستگی، انتظار و یا شاید ناامیدی را انتقال دهید.

انتقال احساسات در عکاسی خیابانی

انتقال احساسات در عکاسی خیابانی

تکنیک‌های عکاسی خیابانی

برای اینکه بتوانید بهترین عکس‌های خیابانی را به ثبت برسانید باید یک سری نکات و تکنیک‌ها را رعایت کنید که در ادامه مهمترین آن‌ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

نور طبیعی: برای این سبک از عکاسی بهتر است که از نور طبیعی استفاده شود تا رئال بودن عکس‌ها را بهتر نشان دهد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود که در زمان‌های گلدن تایم به عکاسی خیابانی بروید تا از نور سافت خورشید استفاده کنید. همچنین روزهای ابری روزهای بسیار مناسبی برای عکاسی خیابانی هستند زیرا همچنان شاهد نور سافت خورشید هستیم که سایه‌های کمی را ایجاد می‌کند.

البته که عکاسی با نور سخت هم می‌تواند عکس‌های بسیار منحصر به فرد و شگفت‌انگیزی را به ثبت برساند اما ثبت این عکس‌ها خود به تجربه و مهارت زیادی در عکاسی نیاز دارد.

عکاسی بی صدا: بهتر است برای اینکه کمترین جلب توجه را داشته باشید صدای موبایل یا دوربین عکاسی خود را خاموش کنید در این صورت با آرامش بیشتری عکاسی خواهید کرد.

سرعت عمل: شما در خیابان باید دست به موبایل یا دست به دوربین باشید. بسیاری از اتفاقات و وقایعی که در خیابان‌های پیش می‌آیند در لحظه و غیرقابل پیش‌بینی هستند اگر سرعت عمل بالایی نداشته باشید نمی‌توانید این عکس‌ها را به ثبت برسانید.

داشتن صبر زیاد: گاهی برای اینکه بتوانید ایده عکاسی خیابانی که در سر دارید را پیاده‌سازی کنید باید ساعت‌ها منتظر بمانید. پس برای این نوع از عکاسی حتما باید صبور باشید.

تنظیمات دوربین در عکاسی خیابانی

یکی دیگر از آیتم‌های مهم برای عکاسی خیابانی تنظیمات دوربین و یا گوشی موبایل است. تنظیمات دوربین در گوشی موبایل از بخش پرو است که شما می‌توانید سرعت شاتر، ایزو، وایت بالانس و … را با استفاده از آن تنظیم کنید. این تنظیمات با توجه به سبکی که قصد عکاسی دارید متفاوت است.

تنظیمات برای دوربین عکاسی باید در حالت P باشد تا دوربین بتواند به صورت خودکار  سرعت شاتر و دیافراگم دوربین را تنظیم کند. تنظیمات مربوط به ایزو نیز بهتر است که روی 1600 باشد تا از مات شدن عکس‌ها تا حد زیادی جلوگیری شود.

تنظیمات مربوط به وایت بالانس و سرعت شاتر به شرایط و موقعیت عکاسی که در آن وجود دارید می‌تواند متغیر باشد.

  • لنز

لنز هم از دیگر تجهیزات مهم و بسیار کاربردی است که معمولا مدل واید آن در عکاسی خیابانی کاربرد زیادی دارد. دلیل استفاده از این لنزها این است که قادر هستند عمق بسیار زیادی به عکس‌ها بدهند و همچنین عکس‌ها را با جزئیات بیشتری به ثبت برسانند.

 

  • تجهیزات عکاسی

از مهمترین تجهیزات عکاسی که در عکاسی خیابانی به آن نیاز دارید کیف دوربین است که باید به صورت گردنی باشد تا کمترین مشکل را برای شما ایجاد کند. پیشنهاد دیگر نیز این است که کیف کوچک دیگری برای سایر تجهیزات مثل لنز و … به همراه داشته باشید.

ایده‌های عکاسی خیابانی

عکاسی خیابانی را میتوان از جنبه‌ها و ابعاد مختلفی دسته‌بندی کرد. ما در این قسمت قصد داریم که چند ایده و نمونه جالب و جذاب برای عکاسی خیابانی به شما معرفی کنیم. توجه کنید که هیچ چهارچوبی برای این موضوع وجود ندارد و شما کافیست دوربین خود را بردارید و قدم در خیابان بگذارید. برای راحتی کار هم بهتر است که از خیابان و کوچه محل زندگی خود شروع کنید.

  • عکاسی خیابانی عروسی

عکاسی خیابانی عروسی از آن سبک‌هایی است که در سال‌های اخیر بسیار ترند شده است و شما نمونه‌های بسیار زیادی از آن را در شبکه‌های اجتماعی مختلف مشاهده می‌کنید.

 

عکاسی خیابانی عروسی

عکاسی خیابانی عروسی

  • عکاسی ضدنور یا سیلوئت

ضدنور یکی دیگر از سبک‌های عکاسی است که در عکاسی خیابانی کاربرد بسیار زیادی دارد. اگر قصد عکاسی خیابانی آن هم در گلدن تایم دارید به هیچ عنوان از این سبک عکاسی به راحتی عبور نکنید. سوژه‌های شما می‌توانند انسان‌ها و یا اجزا و اشیا داخل خیابان باشند.

عکاسی ضدنور یا سیلوئت

عکاسی ضدنور یا سیلوئت

  • عکاسی هنری در فصول پاییز و بهار

اگر نمی‌توانید همیشه عکاسی خیابانی را تجربه کنید پیشنهاد ما این است که حتما عکاسی خیابانی در فصول پاییز و بهار را تجربه کنید. مطمئن باشید بعد از عکاسی خیابانی در این فصول و گرفتن عکس‌های هنری بسیار زیاد، خوشحال و راضی به خانه برخواهید گشت. در فصل‌های پاییز و بهار به تلاش کمتری برای گرفتن عکس‌های هنری نیاز دارید زیرا تمامی آیتم‌های طبیعت به خودی خود زیبا هستند.

عکاسی هنری در فصول پاییز و بهار

عکاسی هنری در فصول پاییز و بهار

  • عکاسی از پشت شیشه

یکی دیگر از ایده‌های عکاسی خیابانی مربوط به عکاسی از پشت شیشه مغازه‌ها است. ایده جذاب‌تر برای این موضوع کافی‌شاپ‌های مختلف هستند که معمولا شیشه‌های تمیزی دارند و نمای داخلی آن‌ها نیز بسیار هنری و زیباست.

عکاسی از پشت شیشه

عکاسی از پشت شیشه

دوره عکاسی هدا استودیو

حالا که در مورد عکاسی خیابانی با شما صحبت کردیم بهتر است که کمی در مورد یادگیری آن نیز با شما صحبت کنیم. ما در مجموعه هدا استودیو دوره‌های آموزشی زیادی را برگزار می‌کنیم که بعد از گذراندن آن‌ها می‌توانید در آن شاخه کسب درآمد کنید. دوره‌ آموزش عکاسی، دوره آموزش عکاسی با موبایل، دوره آموزش فیلمبرداری، دوره آموزش پریمیر، دوره طراحی سایت با وردپرس، دوره آموزش اینشات و … از جمله‌ی این دوره‌های آموزشی در هدا استودیو هستند. برای اطلاع از این دوره‌ها بهتر است که پیج اینستاگرام هدا استودیو را در اینستاگرام دنبال کنید.

کلام آخر

ما در این مطلب از هدا استودیو قصد داشتیم تا اطلاعات زیادی را در مورد شاخه‌ای پرطرفدار از عکاسی مثل عکاسی خیابانی را با شما به اشتراک بگذاریم. عکاسی خیابانی یک عکاسی جوان پسند که اکثریت عکاسان جوان از آن به شدت استقبال می‌کنند و در این زمینه عکس‌های بسیار زیبا و منحصر به فردی را به ثبت می‌رسانند.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
5 افزونه سئو وردپرس

۵ افزونه سئو وردپرس

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت سئو و بهینه‌سازی سایتافزایش اعتبار برندتجزیه و تحلیل داده‌هامعرفی ۵ افزونه سئو وردپرسافزونه یواست…

بیشتر بخوانید
ویژوال کامپوزر یا المنتور

ویژوال کامپوزر یا المنتور ؟

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت استفاده از صفحه‌ساز در سایت وردپرسیصفحه‌ساز المنتورصفحه‌ساز ویژوال کامپوزرویژوال کامپوزر یا المنتور ؟طراحی سایت…

بیشتر بخوانید
5 افزونه ضروری برای وردپرس

۵ افزونه ضروری برای وردپرس در ۲۰۲۴

آنچه در این مطلب میخوانید المنتورویژگی‌های افزونه المنتور در وردپرسیواستویژگی‌های افزونه یواستووکامرس (WooCommerce)ویژگی‌های افرونه ووکامرسافزونه Wordfence Securityویژگی‌های افزونه Wordfence Securityافزونه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *