صفر تا صد آموزش عکاسی از پوشاک
آموزش عکاسی از پوشاک از آن موضوعاتی است که این روزها به دلیل زیاد شدن آنلاینشاپهای مختلف اهمیت زیادی پیدا کرده است به همین دلیل در این مطلب از هدا استودیو قصد داریم به صورت کامل به جزئیات این شاخه از عکاسی بپردازیم. اگر شما هم در این زمینه فعالیت میکنید بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنید.
آنلاین شاپ پوشاک
چند سالی است که بازار آنلاینشاپها بسیار داغ است و افراد زیادی تمایل دارند که وارد این حوزه یعنی فروش پوشاک به صورت آنلاین شوند. برای اینکه بتوانید یک آنلاینشاپ پوشاک موفق داشته باشید باید یک سری نکات را رعایت کنید که از جمله آن میتوان به پیدا کردن تامین کننده مناسب، عکاسی از محصولات، ویرایش و تدوین عکس و فیلم، مدیریت شبکههای اجتماعی، مدیریت سایت (در صورت راهاندازی)، پشتیبانی مشتریان و … اشاره کرد. در این مطلب فقط به موضوع عکاسی از پوشاک میپردازیم.
تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از پوشاک
برای اینکه بتوان بهترین عکاسی از لباس و پوشاک را انجام داد بهتر است که یک سری تجهیزات را برای این موضوع فراهم کنید تا یک خروجی عالی و باکیفیت داشته باشید. در ادامه لیست این تجهیزات برای شما ذکر شده است.
-
دوربین عکاسی یا موبایل
واضح است که مهمترین تجهیزات برای عکاسی از پوشاک و به صورت کلی عکاسی از محصول داشتن یک دوربین عکاسی حرفهای یا یک گوشی موبایل با دوربین حرفهای است. هر چقدر کیفیت دوربین و موبایل شما بیشتر باشد خروجی نهایی بهتر خواهد بود.
-
لنز
لنز از دیگر تجهیزات مورد نیاز برای عکاسی از پوشاک است. اگر توجه به جزئیات برای محصول شما حائز اهمیت است بهتر است که از انواع لنزهای ماکرو برای این موضوع استفاده کنید. به صورت خاص بهتر است که لنزهای استفاده شده در عکاسی از پوشاک دارای فاصله کانونی 24 تا 120 میلیمتر باشند.
-
پایه دوربین
پایه دوربین برای جلوگیری از حرکت و لرزش دست و کاهش کیفیت عکسها در عکاسی از پوشاک مورد نیاز است.
-
تجهیزات نورپردازی
برای اینکه خروجی مناسبی در عکاسی از پوشاک داشته باشید بهتر است که حتی در صورت استفاده از نور طبیعی از نور مصنوعی هم در کنار آ ن استفاده کنید. از تجهیزات نوری مور نیاز در عکاسی از پوشاک میتوان به فلاش، رفلکتور و … اشاره کرد. که باید از قبل آنها را تهیه کنید.
-
مانکن
در صورتی که از مدل انسانی استفاده نمیکنید باید از مانکنهای مخصوص عکاسی از پوشاک و یا رگالهای مختلف متناسب با نوع پوشاک استفاده کنید. مثلا واضح است که مدل انسانی در ایران نمیتواند برای عکاسی از لباس زیر استفاده شود و برای این کار باید از سایر سبکهای عکاسی از پوشاک استفاده شود.
سبک عکاسی از پوشاک
اگر آنلاینشاپهای مختلف عکاسی را دیده باشید حتما با انواع و سبکهای مختلفی از عکاسی رو به رو شدهاید. عکاسی از پوشاک میتواند متناسب با پرسونا مخاطب و سلیقه مشتری متفاوت باشد. موضوع مهم در سبک عکاسی از پوشاک این است که شما به عنوان یک آنلاینشاپ سبک مخصوص به خود را داشته باشید و همان سبک را رعایت کنید.
مثلا اگر سبک عکاسی از پوشاک شما با استفاده از مدل انسانی است بهتر است که همان را تا انتها ادامه دهید. البته توجه کنیید که هر زمان احساس کردید سبک بهتری برای عکاسی از پوششاک شما وجود دارد میتوانید آن را ارتا دهیید اما منظور این است که همییشه سبک خودتان را حف کنید و تولید محتوای تصویری شما به هم ریخته و نامرتب نباشد.
از طرفی داشتن یک سبک خاص در عکاسیی باعث میشود که مخاطب سبک شما را به خاطر بسپارد و هر زمان که آن سبک عکسها را دید شما را به خاطر بیاورد. در ادامه انواع این سبکها را با هم بررسی خواهیم کرد.
-
عکاسی مدل پوشاک
همانطور که در بالا نیز در مورد آن صحبت کردیم عکاسی مدل یکی از رایجترین سبکهای عکاسی در پوشاک است. در این سبک معمولا یک مدل انسانی که دارای معیارهای یک مدل لباس است، لباسهای مختلف یک برند را میپوشد و سپس در زوایا و ژستهای مختلف عکاسی انجام میشود. معمولا این مدل عکاسی در آتلیه و استودیوهای مربوط به این کار انجام میشود.
نوع دیگری از عکاسی مدل وجود دارد که به جای استفاده از یک مدل انسانی از یک مانکن برای عکاسی از پوشاک مختلف انجام میشود. در این حالت لباسها را بر روی مانکن میپوشانیم و عکاسی را انجام میدهیم. در این حالت نمیتوان ژستهای مختلفی را برای عکاسی استفاده کرد.
واضح است که استفاده از مدل انسانی ویژگیها و مزایای بسیار بیشتری نسبت به مانکن فیزیکی دارد. استفاده از مانکن در جهت نشان دادن شکل و اجزاء مختلف لباس کاربرد دارد اما در این سبک مخاطب و بیننده نمیتواند ارتباط زیادی با عکس و محصول مورد نظر برقرار کند. اگر امکا استفاده از مدل انسانی را دارید حتما آن را انتخاب کنید.
-
عکاسی خیابانی پوشاک
در عکاسی خیابانی پشاک نیز دوباره از مدلهای انسانی استفاده میشود با این تفاوت که به جای محیط آتلیه و استودیو از محیطهای خیابانی و واعی استفاده میشود. بهتر است که عکاسی خیابانی پوشاک متناسب با فرهنگ و نوع پوشش هر جامعهای باشد تا بتواند بیشترین بازدهی و بازخورد را به دست بیاورد. این سبک عکاسی از پوشاک بیشتر مورد پسند جوانان و نوجوانان است پس اگر مخاطب شما در این ردههای سنی است حتما از این سبک عکاسی برای معرفی پوشاک خود استفاده کنید.
-
عکاسی صنعتی پوشاک یا همان کاتالوگ
نوع دیگری از عکاسی پوشاک هم وجود دارد که به آن عکاسی صنعتی پوشاک یا همان عکاسی کاتالوگ میگویند. در این نوع عکاسی باید لباس مورد نظر با جزئیات زیادی نمایش داده شود و به شکلی باشد که به صورت کامل فیت بر روی مانکن یا بدن مدل قرار بگیرد. عکاسی صنعتی به شکل پس زمینه سفید یا بدون پس زمینه انجام میشود و هیچ آیتم دیگری نباید در تصویر وجود داشته باشد. از این نوع عکاسی در ساخت انواع کاتالوگ و همچنین برای سایتهای فروشگاهی نیز استفاده میکنند. در این نوع عکاسی هم چیز باید در مینیمالترین حالت ممکن اتفاق بیفتد. خبری از ژستها و زوایای خلاقانه و عجیب و غریب برای عکاسی نیست.
-
عکاسی برای پلتفرمهای همکاری در فروش مثل دیجی کالا و باسلام
چند سالی است که پلتفرمهای مختلف بستری را فراهم کردهاند تا همه افراد بتوانند در آن ادام به فروش محصول کنند. از جمله این پلتفرمها میتوان به دیجی کالا و باسلام اشاره کرد. همه این پلتفرمها مقرراتی برای عکسهای خود دارند که از جمله آن میتوان به پس زمینه سفید، مربع بودن، واضح و شفاف بودن، بدون لوگو بودن، زاویه صحیح و … اشاره کرد. اگر قصد دارید در این پلتفرمها پوشاک بفروشید باید این نکات را به دقت بررسی کنید در غیر این صورت امکان اضافه کردن محصول و فروش آن را ندارید.
بازار کار عکاسی از پوشاک
یکی از سوالات بسیار مهمی که ممکن است برای شما پیش آمده باشد این است که بازار کار عکاسی از پوشاک به چه صورت است و اگر آن را یاد بگیرید آیا تقاضایی برای عکاسی از آن وجود دارد یا خیر. خوشبختانه باید به شما بگوییم که به صورت کلی تقاضا برای عکاسی از محصول و به خصوص عکاسی از پوشاک بسیار زیاد است. اگر سری به شبکههای اجتماعی بزنید احتمالا با حجم بلند بالایی از آنلاینشاپهای پوشاک رو به رو خواهید شد. توجه کنید که همه این آنلاینشاپ به علاوه بسیاری از آنلاینشاپهای که در مرحله آمادهسازی هستند برای تولید محتوای تصویری نیاز به عکاسی دارند.
ازطرفی مغازهها و فروشگاهها سنتی و حضوری وجود دارند که تمایل دارند یک آنلاین شاپ به صورت سایت و یا حداقل در شبکههای اجتماعی خود داشته باشند. واضح است که بزرگترین تقاضای این فروشگاهها عکاسی از محصولاتشان است که شما به عنوان یک عکاس محصول و حتی تخصصیتر به عنوان یک عکاسی از پوشاک میتوانید از آن استفاده کنید.
آموزش عکاسی از پوشاک در دوره عکاسی هدا استودیو
حالا که با روند و چالشهای عکاسی از پوشاک آشنا شدید احتمالا ممکن است که تمایل داشته باشید دراین حوزه فعالیت کنید. قبل از آموزش هر شاخهای از عکاسی باید در ابتدا با اصول و مفاهیم کلی عکاسی آشنا شوید سپس با تکنیکهایی که هر شاخه از عکاسی از جمله عکاسی از پوشاک.
خبر خوب این است که مجموعه هدا استودیو یک دوره آموزش عکاسی دارد که در آن تمامی اصول و استانداردهای مربوطط به عکاسی را به صورت کاملا پروژه محور زیر نظر اساتید باتجربه برگزار میکند و شما با شرکت در این دوره و اجرای یک پروژه عکاسی از پوشاک میتوانید این شاخه عکاسی را به صورت کامل یاد گرفته و تمامی نکات مربوط به آن را به صورت تجربی و زیر نظر استاد مجموعه هدا استودیو انجام بدهید.
توجه کنید که هدا استودیو علاوه بر دوره عکاسی دورههای دیگری مثل دوره فیلمبرداری، دوره ادیت با پریمیر، دوره طراحی سایت و … نیز برگزار میکند. برای اطلاع دقیق از روند برگزاری دورهها بهتر است که پیج اینستاگرام هدا استودیو را دنبال کنید.
کلام آخر
در این مطلب از هدا استودیو تلاش کردیم تا اطلاعات زیادی را در مورد عکاسی از پوشاک با شما در میان بگذاریم. توجه کنید که عکاسی از هر محصولی چالشها و ویژگیهای مربوط به خود را دارد که به همین دلیل بهتر است که در ابتدا محصول مورد نظر از جمله پوشاک را بررسی کرده و سپس اقدام به عکاسی کنید. مثلا واضح است که عکاسی از لباس مجلسی با عکاسی از لباس زیر تفاوتهای بسیار زیادی دارد.