عکاسی خبری و فتوژورنالیسم: هنری برای ثبت لحظات مهم
عکاسی خبری یکی از شاخههای مهم و کاربردی در عکاسی است که طرفداران مخصوص به خود را دارد. این شاخه عکاسی ویترین و ظاهر جذابی دارد اما اکثریت افراد از مشکلات و چالشهای مربوط به آن اطلاع ندارند. در این مطلب از مجموعه هدا استودیو تلاش میکنیم تا اطلاعات جامع و کاملی در مورد عکاسی خبری و زیرمجموعههای مربوط به آن را با شما در میان بگذاریم. این مطلب را تا انتها مطالعه کنید تا با این ژانر عکاسی آشنا شوید.
عکاسی خبری چیست؟
مثل تمامی مقالات دیگر در ابتدا باید یک تعریف جامع و کامل از عکاسی خبری داشته باشیم. به زبان ساده باید گفت عکاسی خبری در راستای عکاسی از اتفاقات مختلف مرتبط با اخبار روز گفته میشود. در عکاسی خبری هدف این است که اخبار را با استفاده از عکس و تصاویر منتقل کرد. هر چقدر این عکسهای ثبت شده جذابتر و مزتبطتر باشند جذابیت بیشتری دارند. عکاسی خبری شاخهای از عکاسی مستند و رئال است. در این نوع عکاسیها باید عکسها به شکلی به ثبت برسند که پیام آنها حاوی اتفاق افتاده شده باشند.
کاربرد عکاسی خبری بیشتر برای رسانههای اجتماعی مختلف مثل تلویزیون، روزنامه، مجلات و مطبوعات است. همچنین هدفی که این نوع از عکاسی دنبال میکند آگاهیسازی و اطلاعرسانی به عموم مردم است.
اهمیت عکاسی خبری
حالا که با تعریف کلی عکاسی خبری آشنا شدید نوبت به آن رسیده است که کمی بیشتر در مورد اهمیت و لزوم عکاسی خبری بدانید. به همین دلیل در ادامه به تفضیل به موضوع اهمیت عکاسی خبری یا همان فتوژورنالیسم میپردازیم. توجه کنید که اگر راه عکاسی خبری را انتخاب کردید شما در حال حاضر عهدهدار یک مسئولیت اجتماعی بزرگ هستید که باید تمامی تلاش خود را در جهت درست انجام دادن آن بکنید.
- انتقال سریع اطلاعات: عکسها میتوانند خیلی سریعتر از متن و ویدئو یک اتفاق را اطلاع دهند و بسیاری از افراد تنها با مشاهده عکسهای خبری از یم خبر مطلع میشوند. بسیاری از افراد نیز پس از دیدن عکس در صورت تمایل اقدام به خواندن متن میکنند و اگر عکسی وجود نداشته باشد ممکن است که اصلا متن را مطالعه نکنند.
- مستندسازی تاریخ: یکی دیگر از دلایل اهمیت عکاسی خبری به ثبت رساندن اتفاقات و وقایع مهمی است که باید حتما در تاریخ به ثبت برسد. اهمیت ثبت عکس در تاریخ هر کشور و جامعهای بسیار زیاد است. با استفاده از این عکسها میتوان آیندگان را در مورد این وقایع مطلع کرد.
- افزایش آگاهی عمومی: از دیگر موضوعات پر اهمیت در مورد عکاسی خبری مربوط به افزایش آگاهی عمومی است. در واقع با استفاده از عکاسی خبری است که بسیاری از مورد از وقایع و رویدادهای مهم سیاسی، اقتصادی، علمی، ورزشی و … کشور مطلع میشوند. عکاسی خبری رسالت خبررسانی به همه مردم در هر شهر و روستا و منطقهای که باشند را دارد. همین عکسهای خبری گاهی تنها منابع اطلاعرسانی به مناطق دور دست و محروم است. این اطلاعرسانی عمومی در بسیاری از موارد ممکن است که همراه با واکنش مردم در مقابل اطلاع از این خبرها باشد. مثلا خبرهای عمومی که مربوط به کل مردم یک کشور هستند با واکنشهای زیادی رو به رو خواهند بود. از جمله این خبرها میتوان به افزایش قیمت بعضی از موضوعات حساس مثل افزایش قیمت دلار، طلا، بنزین و … اشاره کرد.
تکنیکهای عکاسی خبری
عکاسی خبری تکنیکها و ترفندهای زیادی دارد که برای ورود در این شاخه باید با آنها آشنا شوید و از آنها استفاده کنید.
شناخت ابزارها
در عکاسی خبری مثل هر شاخهی دیگری از عکاسی شما نیاز به ابزار و تجهیزات مختلفی دارید. مهمترین ابزار شما دوربینی است که با آن عکاسی انجام میدهید. رایجترین دوربینها برای عکاسی خبری، دوربینهای DSLR هستند. از دیگر تجهیزاتی که برای این نوع عکاسی مورد نیاز است میتوان به لنزهای مختلف، لوازم نورپردازی و … اشاره کرد. البته نرمافزارهای ویرایش و ادیت مختلفی هم هستند که در کمترین زمان ممکن باید فرآیند ادیت را انجام بدهند. واضح است که این نرم افزارها به هیچ عنوان نباید تاثیری در کیفیت تصاویر ثبت شده داشته باشند.
ترکیببندی
برای اینکه یک عکاس خبری خوب باشید باید به تمامی اصول و قواعد اولیه عکاسی از جمله قواعد ترکیببندی مسلط باشید. قوانین ترکیببندی در هر نوع عکاسی از جمله عکاسی خبری شامل قانون تقارن، قوانین سه نقطهای، نقطه کانونی و … است. باید برای هر خبر متناسب با موضوع و موقعیتی که هستید از این قوانین ترکیببندی استفاده کنید.
نورپردازی
نورپردازی از آن آیتمهای مهمی است که در خروجی نهایی عکاسی تاثیر زیادی دارد. واضح است که در اکثر موراد این نور طبیعی است که برای انواع عکاسی مورد استفاده است. البته که در بعضی از موارد نیز باید از نور مصنوعی برای عکاسی استفاده شود. توجه کنید که شاخص نور به تنهایی میتواند سطح عکاسی شما را چند پله ارتقا دهد. پیشنهاد ما این است که همیشه ابزار مربوط به نورپردازی هر چقدر کوچک و ساده را به همراه داشته باشید تا بتوانید باکیفیتترین عکسهای خبری را به ثبت برسانید.
چالشهای عکاسی خبری و فتوژورنالیسم
همانطور که میدانید هر شاخهای از عکاسی به همان شکل که مزایا و معایبی دارد، چالشهایی هم دارد که قبل از ورود به این شاخه باید با آن آشنا باشید. به همین دلیل است که در این قسمت به موضوع چالشهای عکاسی خبری میپردازیم.
- محدودیت زمان
برخلاف همه شاخههای عکاسی در عکاسی خبری با محدودیت زمان رو به رو هستیم که در اکثریت موارد بسیار پر استرس و اضطراب است. توجه کنید که در بین عکاسان خبری اینکه کدام یک بتواند سریعتر یک خبر را پوشش بدهد امری پر اهمیت است. همین موضوع باعث میشود که فشارهای روحی و روانی زیادی بر روی عکاسان خبری وجود داشته باشد. اگر شما فردی هستید که به صورت کلی استرسهای زیادی را بر دوش میکشد، شاید این شغل زیاد مناسب شما نباشد.
- مسائل اخلاقی
معتقد بودن به اصول اخلاقی و انسانی از دیگر موضوعاتی است که عکاسان خبری باید به آن پایبند باشند. این موضوع شامل احترام به حریم خصوص افراد و آبروی آنها،اطمینان از صحیح بودن یک موضوع قبل از انتشار عکسهای مربوط به آن و … است. توجه کنید در صورتی که اگر این اصول اخلاقی و انسانی یا حتی قانونی را رعایت نکنید یا عواقب قانونی و اخلاقی زیادی رو به رو خواهید شد.
این موضوع را هیچگاه فراموش نکنید که شما در حال ثبت تاریخ هستید و در صورت ثبت و انتشار اخبار ، خیانتی به آیندگان خواهید کرد. شاید به همین دلیل است که در مورد پایبندی به اصول اخلاقی عکاسان خبری تاکید زیادی میشود.
- امنیت
امنیت موضوع مهم دیگری است که باید به آن توجه کنید. عکاسان خبری ممکن است در شرایطی قرار بگیرند که از نظر مالی یا جانی در امنیت نباشند و خطرات زیادی آنها را تهیدید کند. این موقعیتها شامل حضور در حوادث مختلف از جمله تصادف، سیل، زلزله، جنگ، آتشسوزی و … است. به لحاظ شخصیتی عکاسان خبری باید انسانهای جسور و شجاعی باشند که بتوانند در هر موقعیتی حضور پیدا کنند و از خطرات احتمالی آن نترسند. شاید به همین دلیل است که پیشنهاد میشود قبل از ورود به این شاخه از عکاسی حتما با چالشهای مربوط به آن آشنا شوید.
- رقابت
رقابت از دیگر چالشهای مهم در عکاسی خبری است. در واقع امروزه به دلیل همراه بودن موبایلهای دوربیندار برای همه افراد و پلتفرمها و رسانههای اجتماعی مختلف، رقابت بسیار زیادی در عکاسی خبری وجود دارد. کیفیت محتوا از عوامل تاثیرگذاری در رقابت بین عکاسان خبری است. هر کدام بتوانند کیفیت تصویری بهتری را ارائه کنند، میتوانند گوی رقابت را از دیگران بربایند.
ابتکار و خلاقیت نیز از دیگر عوامل موثر بر رقابت عکاسان خبری است. شاید بگویید که چطور میتوان در عکاسی خبری خلاقیت و ابتکار داشت. در پاسخ باید گفت که این موضوع فقط به زاویه دید متفاوت عکاس و شبیه دیگران نبودن بستگی دارد. اگر عکاس خبری هستید برای موفقیت خودتان هم که شده دید متفاوتی به مسائل مختلف داشته باشید.
دوره آموزش عکاسی هدا استودیو
حالا که با شاخه عکاسی خبری آشنا شدید بهتر است که با بدانید چطور باید این شاخه را آغاز کنید. خبر خوب این است که مجموعه هدا استودیو دورههای آموزشی زیادی از جمله دوره عکاسی را برگزار میکند. شما میتوانید با شرکت در این دورهی عکاسی پروژه محور و عملی، به خوبی به تمامی اصول و تکنیکهای عکاسی آشنا شوید. اما دوره عکاسی تنها دوره آموزشی مجموعه هدا استودیو نیست بلکه این مجموعه دورههای آموزشی زیادی از جمله دوره آموزش طراحی سایت، دوره آموزش پریمیر، دوره آموزش عکاسی با موبایل و … را نیز به صورت کاملا پروژه محور و زیر نظر اساتید متخصص و باتجربه برگزار میکند.
برای اطلاع دقیق از زمان و شرایط برگزاری این دورهها بهتر است که پیج اینستاگرام هدا استودیو را دنبال کنید تا از زمان برگزاری مطلع شوید.
کلام آخر
در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیاد و کاملی را در مورد عکاسی خبری یا همان فتوژورنالیسم با شما در میان بگذاریم. اما به این موضوع توجه کنید که برای یادگیری هر شاخهای از عکاسی باید در ابتدا اصول اولیه عکاسی را بدانید و سپس تکنیکهای شاخه مورد نظر را در آن اعمال کنید. این نکته را نیز به خاطر داشته باشید که راز مهم در عکاسی، تجربه و تمرین زیاد است. از تجربه و آزمون و خطا کردن نترسید و دست به دوربین بگیرید و عکسهای خبری خود را به ثبت برسانید.