مشاوره خرید دوربین عکاسی

مشاوره خرید دوربین عکاسی

خرید دوربین عکاسی یکی از مهمترین چالش‌ها برای افرادی است که قصد ورود به دنیای عکاسی را دارند. تنوع بسیار زیادی در انواع دوربین عکاسی وجود دارد که انتخاب از میان آن‌ها خود پروسه نسبتا سختی است. در این مطلب قصد داریم در مورد آموزش خرید دوربین عکاسی با شما صحبت کنیم پس اگر شما هم دغدغه خرید دوربین عکاسی را دارید تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

انواع دوربین عکاسی

قبل از اینکه بخواهیم ویژگی‌ها و فاکتورهای مهم خرید دوربین عکاسی را با شما در میان بگذاریم بهتر است که با انواع دوربین عکاسی آشنا شویم. به صورت کلی برتری خاصی بین دوربین‌های عکاسی وجود ندارد. هر کدام از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند و باید در موقعیت و مکان درست استفاده شوند. مهمترین دوربین‌های عکاسی به شرح زیر است:

  • دوربین‌های (DSLR (Digital Single Lens Reflex:

یکی از معروف‌ترین انواع دوربین‌های عکاسی دوربین‌های DSLR هستند که دارای لنز و دکمه‌های بزرگی می‌باشند. این دوربین‌ها امکانات و اختیارات زیادی را به عکاسان ارائه می‌کند. عملکرد این دوربین‌های عکاسی به این شکل است که تصویر به صورت مستقیم از لنز به سنسور دوربین هدایت می‌شود. از مهمترین امکانات این دوربین‌ها می‌توان به عکاسی پیوسته سریع،  قابلیت تغییر عدسی، کنترل دستی، کیفیت تصویر بالا، قابلیت اتصال به لنزها و لوازم جانی و … اشاره کرد.

  • دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless

دوربین‌های بدون آینه یا Mirrorless دوربین‌های دیگر هستند که عکاسان از آن‌ها استفاده می‌کنند. این دوربین‌های عکاسی در مقابل دوربین‌های آینه‌ای سبک‌تر و در اکثر موارد کوچک‌تر هستند. از مهمترین ویژگی‌های این دوربین‌ها می‌توان به کیفیت بالای تصویر، سیستم فوکوس خودکار، کارایی بالا، امکان ضبط ویدئو، طراحی سبک‌تر و بهتر است.

  • دوربین‌های پیشرفته یا Advanced Point-and-Shoot:

دوربین‌های پیشرفته همانطور که از اسم آن مشخص است دارای امکانات و قابلیت‌های پیشرفته‌ای هستند که از جمله این امکانات می‌توان به حسگر بزرگ، عملکرد عالی در نوردهی ضعیف، زوم بسیار قوی، امکانات اتصال به اسمارت فون، حالت‌های عکاسی مختلف و … اشاره کرد.  زوم بسیار قوی این دوربین‌ها باعث می‌شود که بتوانند عکس‌های خوبی از فاصله‌های دور بگیرند. حسگر بزرگتر این دوربین‌ها نیز باعث می‌شود که عکس‌های باکیفیت‌تری بگیرند. پس اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای عکاسی را دنبال کنید این دوربین‌ها می‌تواند برای شما مناسب باشد.

  • دوربین‌های کامپکت

یک مدل دیگر از دوربین‌های عکاسی دوربین‌های کامپکت هستند که معمولا برای شروع عکاسی پیشنهاد می‌شوند. این دوربین‌ها بیشتر به دوربین‌های ساده عکاسی که بیشتر کاربرد خانگی دارند، معروف هستند. اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای عکاسی کنید یا عکاسی را به عنوان شغل انتخاب کنید، دوربین‌های کامپکت نمی‌توانند انتخاب مناسبی برای شما باشند. بسیاری از افراد گوشی‌های موبایل پرچم‌دار که اغلب دوربین‌های باکیفیت دارند را به این دوربین‌های کامپکت ترجیح می‌دهند. رزولوشن این دوربین‌ها بیشتر بین 12 تا 24 مگاپیکسل است. کوچک، سبک و قابل حمل بودن از دیگر ویژگی‌های این دوربین‌های عکاسی است. حالت ویدئویی HD و زوم اپتیکال نیز از دیگر امکانات این دوربین‌ها است که می‌تواند حائز اهمیت باشد.

دوربین‌های کامپکت دارای انواع اولترا کامپکت، زوم سفری، مقاوم، سوپر زوم و حرفه‌ای هستند که هر کدام ویژگی‌های مخصوص به خود را دارند.

مشاوره خرید دوربین عکاسی باید شامل معرفی انواع دوربین‌های عکاسی باشد، به همین دلیل تلاش کردیم تا در این قسمت مهمترین دوربین‌های عکاسی را به شما معرفی کنیم. البته که هر کدام از این دوربین‌ها انواع و زیرمجموعه‌های دیگری نیز دارند که در این مطلب زمانی برای پرداختن به آن‌ها وجود ندارد.

نکات خرید دوربین عکاسی

برای اینکه یک دوربین عکاسی بخرید باید یک سری فاکتورها و ویژگی‌های دوربین‌ها را بررسی کنید. برای راحتی کار شما مهمترین این نکات را در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم:

  • نوع دوربین

قبل از هر چیز باید نوع دوربین را متناسب با نیاز و علاقه خود انتخاب کنید. در قسمت بالایی در مورد انواع دوربین عکاسی که مهمترین آن‌ها  DSLR، بدون آینه، کامپکت، پیشرفته و … هستند صحبت کردیم که می‌توانید این انتخاب را از میان این دوربین‌ها انجام بدهید.

  • رزولوشن

این فاکتور اهمیت بسیار زیادی در کیفیت تصاویر نهایی دوربین دارد. هر چقدر رزولوشن بالاتر باشد کیفیت عکس‌های نهایی بیشتر خواهد بود. البته به این موضوع توجه کنید که هر چقدر رزولوشن دوربین بالاتر باشد قیمت آن نیز بیشتر خواهد بود.

  • لنز

قبل از هر چیز باید به این موضوع توجه کنید که آیا تمایل به خرید دوربینی دارید که لنز آن قابل تعویض باشد یا خیر؟ دوربین‌هایی که قابلیت تعویض لنز ندارند معمولا قیمت‌های پایین‌تری دارند. اما اگر قصد دارید به صورت حرفه‌ای وارد این شاخه شوید بهتر است دوربینی را خریداری کنید که قابلیت تعویض لنز داشته باشد. عملکرد اصلی لنزها برای تغییر و کنترل نور و تصویر بر روی حسگر دوربین است. از مهمترین انواع لنزها می‌توان به لنزهای گسترده، لنزهای زوم و … اشاره کرد.

لنزها قادر هستند که تاثیر زیادی در عمق تصویر و فاصله کانونی داشته باشند. از طرفی پوشش‌های ضدانعکاس باعث می‌شوند تا از بازتاب نور کم شده و کیفیت تصویر تا حد قابل قبولی افزایش پیدا کند.

  • سیستم فوکوس

به صورت کلی دوربین‌های عکاسی دارای سه نوع فوکوس دستی، خودکار و مداوم هستند. سیستم فوکوس و فوکوس خودکار نیز یکی دیگر از فاکتورهای مهمی است که در زمان خرید دوربین عکاسی باید به آن توجه کنید. فوکوس دستی همانطور که از اسم آن مشخص است به صورت دستی و در مواقع نیاز استفاده می‌شود.

فوکوس خودکار نیز با استفاده از سنسور و الگوریتم‌های خودکار در جهت شناسایی سوژه و تمرکز بر آن کار می‌کند. این قابلیت امروزه در اکثر دوربین‌های عکاسی موجود است. فوکوس مداوم نیز برای عکاسی از سوژه‌های متحرک کاربرد دارد. در این شرایط سیستم فوکوس مداوم تلاش می‌کند تا سوژه را در فاصله مناسب نگه دارد.

  • سایز و ارگونومی مناسب

از دیگر نکاتی که در زمان خرید دوربین عکاسی باید به آن توجه کنید سایز و ارگونومی مناسب دوربین است. مثلا اگر قرار است دائما آن را حمل کنید بهتر است که سایز و وزن زیادی نداشته باشد تا فشار زیادی به شما وارد نکند. دکمه‌های ضروری روی دوربین با فاصله‌ی مناسبی از هم قرار دارند یا خیر؟ این موضوعات شاید در نگاه اول برای شما اهمیت زیادی نداشته باشد اما به این موضوع توجه کنید که اگر قرار است شما یک عکاس باشید دوربین عکاسی شما باید یکی از ابزارهایی باشد که مثل گوشی موبایل همیشه همراه شما باشد.

  • سنسور
  • قابلیت فیلمبرداری

قابلیت فیلمبرداری دوربین عکاسی نیز برای بسیاری از افراد اهمیت بسیار زیادی دارد. در حال حاضر اکثر دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای قابلیت فیلمبرداری هم دارند. اگر فیلمبرداری برای شما اهمیت دارد بهتر است فاکتورهای مربوط به آن مثل کیفیت تصویر، وضوح و فریم بر ثانیه و … را نیز بررسی کنید.

  • سیستم استبیلایزر

سیستم استبیلایزر یک فناوری بسیار کاربردی در دوربین‌های عکاسی است که حرکت و لرزش دست در زمان عکاسی را کاهش می‌دهد. در نهایت با استفاده از این فناوری می‌توان عکس‌های باکیفیت‌تری را ثبت کرد. به صورت کلی این فناوری از مات و تار شدن عکس‌ها تا حد زیادی جلوگیری می‌کند. سیستم‌های استبیلایزر می‌توانند به دو صورت مکانیکی و اپتیکی باشند.

  • باتری

باتری دوربین عکاسی هم از آن موضوعاتی است که در زمان خرید دوربین عکاسی باید به آن توجه کنید. قابلیت تعویض، ظرفیت باتری، زمان شارژ و عمر مفید از مهمترین ویژگی‌هایی است که باید بررسی کنید. واضح است که هر چقدر ظرفیت بالاتری داشته باشد بیشتر برای یک عکاس حرفه‌ای مناسب است، البته که هزینه آن نیز بالاتر خواهد بود.

  • حالت‌های عکاسی

قبل از خرید دوربین عکاسی به حالت‌های عکاسی دوربین مورد نظر نیز باید توجه کنید. رایج‌ترین این حالت‌ها شامل پرتره (Portrait Mode)، چشم انداز (Landscape Mode)، ماکرو (Macro Mode برای حالت‌های نزدیک)، HDR و … اشاره کرد.

  • قیمت و بودجه

قیمت و بودجه نیز از جمله مهمترین فاکتورها برای خرید دوربین عکاسی هستند. همانطور که می‌دانید دوربین‌های عکاسی معمولا قیمت‌های نسبتا بالای دارند. البته این موضوع به عملکرد شما نیز بستگی دارد. مثلا اگر شغل شما عکاسی است و دوربین عکاسی وسیله کار شما است قطعا با استفاده از آن می‌توانید درآمدهای بسیار بیشتری نسبت به هزینه دوربین داشته باشید. دوربین‌های استوک و دست دوم زیادی نیز موجود هستند که پیشنهاد می‌شود قبل از خرید آن‌ها حتما با یک متخصص مشورت کنید.

از طرفی از آنجایی که هر روز تکنولوژی و فناوری‌های مختلفی به دوربین‌های عکاسی اضافه می‌شود، پیشنهاد می‌شود که از مدل‌های جدید و به روز آن استفاده کنید و قید مدل‌های قدیمی‌تر را بزنید.

معرفی برای خرید دوربین عکاسی

معرفی برای خرید دوربین عکاسی

بهترین دوربین عکاسی در سال 2024

همانطور که در بالاتر نیز در مورد آن صحبت کردیم بهترین دوربین عکاسی وجود ندارد. در واقع بهترین دوربین عکاسی هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. بهترین دوربین با توجه به نیاز و سلیقه هر فردی تعیین می‌شود. اما در ادامه معروف‌ترین و پرفروش‌ترین دوربین‌های عکاسی در سال 2024 را به شما معرفی خواهیم کرد.

·         نیکون Z9

·         کانن EOS R3

·         سونی Alpha 1

·         فوجی فیلم GFX 100S

·         پاناسونیک Lumix S1R

  • Canon EOS R10
  • Fujifilm X-T5
  • Sony A7 IV
  • Canon EOS R6
  • Hasselblad X2D 100C
خرید دوربین عکاسی ایده‌آل

خرید دوربین عکاسی ایده‌آل

کلام آخر

در این مطلب تلاش کردیم تا اطلاعات زیاد و مفیدی را در مورد خرید دوربین عکاسی با شما در میان بگذاریم. اگر در دوره‌های عکاسی با دوربین مجموعه هدا استودیو شرکت کنید، اساتید دوره بهترین دوربین‌های عکاسی مناسب را به شما معرفی می‌کنند. همچنین برای اطلاع از دوره‌های آموزشی مختلف هدا استودیو از جمله دوره آموزشی عکاسی مشهد و دوره آموزش عکاسی با موبایل بهتر است پیج اینستاگرام هدا استودیو را دنبال کنید. در نهایت پیشنهاد ما به شما این است که قبل از خرید هر نوع دوربین عکاسی در ابتدا با یک فرد متخصص یا عکاس حرفه‌ای مشورت کنید تا در خرید دوربین عکاسی دچار مشکل نشوید.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
جلسه همکاری هدا استودیو با مدیران ارشد آخرین خبر

جلسه همکاری هدا استودیو با مدیران ارشد آخرین خبر

آنچه در این مطلب میخوانید برگزاری جلسه همکاری با جناب آقای دکتر اسکندری قائم مقام آخرین خبر و هلدینگ برسا

بیشتر بخوانید
پادکست راه پله با موضوع ویدیو وایرال

دورهمی پادکست راه پله با موضوع ساخت ویدیو وایرال

آنچه در این مطلب میخوانید مهمانان پاگرد راه پله نخستین دورهمی پادکست راه پله با عنوان چگونه ویدیو وایرال بسازیم…

بیشتر بخوانید
عکاسی با موبایل یا دوربین

عکاسی با موبایل یا دوربین

آنچه در این مطلب میخوانید همه چیز در مورد عکاسی با دوربین عکاسیهمه چیز در مورد عکاسی با موبایلمقایسه عکاسی…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.