پرستاشاپ یا وردپرس ؟

پرستاشاپ یا وردپرس

پرستاشاپ یا وردپرس ؟ مسئله این است. احتمالا همه افرادی که قصد راه‌اندازی یک آنلاین شاپ را دارند حداقل یک بار این چالش برای آن‌ها پیش آمده است که به این موضوع فکر کنند که آیا از وردپرس یا از پرستاشاپ برای راه‌اندازی آنلاین شاپ خود استفاده کنند. برای حل این چالش قصد داریم در این مطلب به صورت گسترده به بررسی این دو CMS بپردازیم پس تا پایان این مطلب با ما هراه باشید.

در ابتدا قصد داریم به صورت کامل به موضوع بررسی هر کدام از این دو پلتفرم بپردازیم تا در نهایت بتوانیم یک جمع‌بندی منصفانه و عادلانه داشته باشیم.

پرستاشاپ (PrestaShop)

پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتوا (Content Management System) تخصصی در زمینه فروشگاه آنلاین است که مزایا و معایب بسیار زیادی دارد. پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتوا رایگان با صدها امکانات و قابلیت‌های زیادی در زمینه فروشگاه‌های اینترنتی فروش محصول است که نمونه‌های آن را به کرات می‌توانید در آنلاین شاپ‌های زیادی مشاهده کنید. در ادامه ویژگی‌های این سیستم مدیریت محتوا را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • متن باز

حتما می‌دانید که پرستاشاپ بر پایه PHP طراحی شده است. خبر خوب این است که این سیستم مدیریت محتوا متن باز است. متن باز بودن به معنای مشاهد منبع کد و امکان تغییر و ویرایش آن است که این موضوع در پرستاشاپ امکان‌پذیر است. این موضوع مزیت بسیار خوب و بزرگی است که از طریق آن می‌توان تغییرات زیاد و دلخواهی را روی سایت اعمال کرد.

  • قالب‌های متنوع

از آنجایی که پرستاشاپ یک پلتفرم کاملا تخصصی در زمینه فروشگاه آنلاین است، قالب‌های بسیار زیاد و متنوعی دارد که هر کدام مناسب برای یک دسته از فروشگاه‌های آنلاین هستند. یکی از ویژگی‌های بسیار خوب این قالب‌های پرستاشاپی این است که همگی واکنشگرا و رسپانسیو برای همه دستگاه‌ها هستند.

  • ماژول و افزونه

در پرستاشاپ به افزونه‌ها ماژول گفته می‌شود. شما برای انجام هر اقدام و فعالیتی در پرستاشاپ می‌توانید از ماژول‌های مخصوص به آن مثل ماژول حمل و نقل، پرداخت و … استفاده کنید.

  • مدیریت محصولات

همانطور که در بالاتر نیز به آن اشاره شد، پرستاشاپ یک سیستم مدیریت محتوا تخصصی در زمینه فروشگاه آنلاین است. به همین دلیل مدیریت محصولات در این CMS به بهترین شکل ممکن انجام می‌شود. این امکانات شامل تعریف محصول متغیر، قیمت‌گذاری، مدیریت موجودی، نمایش دقیق اطلاعات محصول و … است.

  • همکاری با سامانه‌های پرداخت

از آنجایی که این پلتفرم برای فروشگاه آنلاین طراحی شده است تلاش می‌کند تا با اکثریت سامانه‌های پرداخت سازگاری و هماهنگی داشته باشد. از جمله این سامانه‌ها می‌توان به پی‌پینگ، پی‌پال‌، استریپ و … اشاره کرد.

  • پشتیبانی چند زبانه و ارزی

خبر خوب دیگر این است که این سیستم مدیریت محتوا برای استفاده جهانی و بین المللی نیز مناسب است. از همین رو پرستاشاپ می‌تواند به زبان‌های بسیار زیادی باشد و از ارزهای زیاد و مهمی مثل دلار، زیال، دینار، یورو، پوند و … پشتیبانی می‌کند. شاید به همین دلیل است که در تمامی دنیا طرفداران بسیار زیادی دارد.

  • گزارش‌دهی و آنالیز

یکی از ویژگی‌های دیگر این سیستم مدیریت محتوا این است که در جهت ارتقا فروشگاه آنلاین شما می‌تواند تحلیل و آنالیز و گزارش‌دهی مناسب برای مدیریت محصولات و به صورت کلی مدیریت فروشگاه آنلاین داشته باشد.

 

پرستاشاپ

پرستاشاپ

 

 

معایب استفاده از پرستاشاپ

درست است که پرستاشاپ به عنوان یک CMS تخصصی در زمینه فروشگاه اینترنتی بسیار پرطرفدار است. اما این فروشگاه اینترنتی معایب و چالش‌هایی هم دارد که بهتر است قبل از استفاده از آن‌ها باخبر باشید. به همین دلیل است که در اینجا قصد داریم این چالش‌ها و معایب را با هم مقایسه کنیم.

  • هزینه بالا

بله درست خواندید، هزینه بالا یکی از معایب این سیستم مدیریت محتوا رایگان است. درست است که نصب و راه‌اندازی این پلتفرم به صورت رایگان انجام می‌شود اما استفاده از بسیاری از امکانات و ماژول‌های این سیستم هزینه‌دار است در حالی که همین امکانات و افزونه‌ها در سیستم‌های مشابه رایگان ارائه می‌شود.

اضافه کردن برنامه از طریق کدنویسی هم نیاز به داشتن دانش فنی دارد که در غیر این صورت باید به برنامه‌نویس مورد نظر هزینه‌های زیادی پرداخت شود.

  • پشتیبانی

پشتیبانی در این سیستم مدیریت محتوا بسیار محدود و کم است. دقیقا همین موضوع نارضایتی‌های زیادی را به دنبال دارد. اگر این سیستم را با پلتفرم‌های مشابه مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که پشتیبانی در این زمینه بسیار ضعیف عمل می‌کند و حتی در بسیاری از موارد برای دریافت این پشتیبانی‌ها باید هزینه پرداخت کنید.

  • آموزش‌های محدود

متاسفانه آموزش‌هایی که در این زمینه به خصوص در حوزه برنامه‌نویسی آن موجود است بسیار محدود است و همین موضوع تسلط و توسعه پرستاشاپ را با چالش مواجه می‌کند.

  • امنیت پرستاشاپ

موضوع بعدی که باید با دقت زیادی بررسی شود مربوط به امنیت پرستاشاپ است. البته که متاسفانه امنیت در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا ایرادات زیادی دارد.

یکی از مواردی که برای این موضوع باید رعایت شود آپدیت و بروزسانی‌های مداوم و رعایت یک سری موضوعات فنی و امنیتی است.

همه چیز در مورد وردپرس

بعد از بررسی پرستاشاپ حالا نوبت به بررسی وردپرس می‌رسد. همانطور که می‌دانید وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا کلی است که از طریق آن می‌توان سایت‌های فروشگاهی، شرکتی و … را طراحی کرد. برای فروشگاهی شدن وردپرس از افزونه ووگامرس استفاده می‌شود. برای اینکه این مقایسه منصفانه و عادلانه باشد بهتر است که پرستاشاپ با ووکامرس مقایسه شود به همین دلیل در ادامه به صورت کامل به بررسی ووکامرس می‌پردازیم.

 

وردپرس

وردپرس

همه چیز در مورد ووکامرس

ووکامرس یک افزونه فروشگاهی برای وردپرس است که امکانات و قابلیت‌های بسیار زیادی را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد که در ادامه با هم بررسی خواهیم کرد.

  • متن باز

دقیقا ووکامرس هم مثل پرستاشاپ متن باز است و به راحتی می‌توان آن را ادیت کرد یا توسعه داد. به همین دلیل تفاوت زیادی در این زمینه با پرستاشاپ ندارد.

  • قابلیت‌های متنوع

این افزونه امکانات و قابلیت‌های بسیار زیادی که مناسب هر فروشگاه اینترنتی باشد. این امکانات شامل مدیریت موجودی، فرآیند حمل و نقل، قیمت‌گذاری محصول و … است.

  • یکپارچگی و سازگاری با وردپرس

واضح است که این افزونه سازگاری و هماهنگی مناسبی با وردپرس دارد. همچنین سازگاری این افزونه با اکثریت قالب‌ها و افزونه‌ها را نیز می‌توان مشاهده کرد.

  • شخصی‌سازی آسان

در صورت تمایل می‌توان ووکامرس را با توجه به نیاز و هدفی که دارید سفارشی‌سازی و شخصی‌سازی کرد.

  • گزارش‌گیری و آنالیز

خوشبختانه ووکامرس مثل اکثر فروشگاه‌سازها قابلیت گزارش‌گیریو آنالیز و تحلیل دارد کمک زیادی به صاحبان سایت‌ها می‌کند.

معایب ووکامرس

درست است که ووکامرس ویژگی‌ها و امکانات بسیار زیادی دارد اما به هیچ عنوان نمی‌توان از معایب و چالش‌های آن نیز چشم‌پوشی کرد به همین دلیل در ادامه مهمترین این معایب را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • آپدیت‌های زیاد

شاید با خودتان فکر کنید که آپدیت و بروزرسانی زیاد از مزایا ووکامرس است اما در واقع این موضوع به دلیل بیش از اندازه زیاد بودن عیب حساب می‌شود و شما باید دائما گوش به زنگ آپدیت‌های جدید باشید.

  • امنیت سایت

در واقع همه سایت‌ها و همه فروشگاه‌سازها باید در مورد امنیت خود نگران باشند و برای حل آن تمامی تدابیر امنیتی را رعایت کنند و حتی بهتر است که از یک متخصص امنیت در این زمینه نیز استفاده کنند.

  • کم شدن سرعت سایت

اگر تعداد محصولات سایت زیاد شود سرعت بارگزاری سایت کاهش محسوسی پیدا خواهد کرد. البته این موضوع در تمامی سیستم‌های مدیریت محتوا پیش می‌آید.

  • سئو و بهینه‌سازی سایت

در حالی که تلاش شده است تا ووکامرس کاملا برای سئو طراحی شده باشد اما باز هم در موضوع سئو با آن مشکلاتی وجود دارد. این مشکلات بیشتر مربوط لینک‌های کنونیکال و صفحات تکراری است.

 

ووکامرس

ووکامرس

در نهایت

در نهایت در پاسخ به سوال پرستاشاپ یا وردپرس و تصمیم به اینکه کدام سیستم مدیریت محتوا (پرستاشاپ یا وردپرس ) را انتخاب کنید به نظر خود شما و اینکه چه اولویت‌هایی دارید بستگی دارد. اما اگر بخواهیم عادلانه قضاوت کنیم باید وردپرس و افزونه ووکامرس را به اکثریت افراد پیشنهاد بدهیم. دقیقا آمار هم نشان می‌دهد که این ووکامرس است که توانسته با قابلیت‌ها و امکانات زیادی که ارائه می‌کند گوی سبقت را از پرستاشاپ و سایر سیستم‌های مدیریت محتوا مشابه برباید.

کم بودن هزینه‌های مربوط به افزونه و ماژول، توسعه آسان بیزنس و سایت ووکامرسی، پشتیبانی بیشتر و بهتر، راط کاربری آسان‌تر، در دسترس بودن آموزش‌های زیاد و رایگان، سادگی در نصب و راه‌اندازی، عدم کاهش سرعت سایت با افزایش محصولات، به روزرسانی‌های زیاد و … همگی از جمله فواید و مزایای ووکامرس نسبت به پرستاشاپ است. حالا این شما هستید که تصمیم می‌گیرید از پرستاشاپ استفاده کنید یا ووکامرس!

طراحی سایت با هدا استودیو

حتما می‌دانید که مجموعه هدا استودیو برگزار کننده دوره‌های آموزشی مختلفی است که یکی از این دوره‌ها، دوره طراحی سایت با وردپرس است. خوشبختانه تمامی این دوره‌ها از جمله دوره طراحی سایت کاملا عملی و پروژه محور است و در انتها دوره شما به صورت کامل یک سایت وردپرسی را طراحی کرده‌اید. توجه کنید که دوره‌های آموزشی دیگری مثل دوره عکاسی، دوره عکاسی با موبایل، دوره آموزش اینشات، دوره آموزش پریمیر و … نیز در این مجموعه برگزار می‌شود. برای اطلاع دقیق از شرایط و زمان دوره‌ها بهتر است که پیج اینستاگرام هدا استودیو را در اینستاگرام دنبال کنید.

کلام آخر

در این مطلب از مجموعه هدا استودیو تلاش کردیم تا یک مقایسه منصفانه بین پرستاشاپ یا وردپرس داشته باشیم. در نهایت این شما هستید که باید تصمیم بگیرید از کدام سیستم مدیریت محتوا برای فروشگاه آنلاین خود استفاده کنید. سعی کنید در ابتدا با تحقیق و جستجو تصمیم نهایی و قطعی خود را بگیرید. در غیر این صورت تعویض این سیستم‌های مدیریت محتوا هزینه‌های زمانی و مالی زیادی را به همراه دارد که باعث ایجاد چالش‌های جدید و زیادی هم برای سایت فروشگاهی مورد نظر می‌شود.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
5 افزونه سئو وردپرس

۵ افزونه سئو وردپرس

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت سئو و بهینه‌سازی سایتافزایش اعتبار برندتجزیه و تحلیل داده‌هامعرفی ۵ افزونه سئو وردپرسافزونه یواست…

بیشتر بخوانید
ویژوال کامپوزر یا المنتور

ویژوال کامپوزر یا المنتور ؟

آنچه در این مطلب میخوانید اهمیت استفاده از صفحه‌ساز در سایت وردپرسیصفحه‌ساز المنتورصفحه‌ساز ویژوال کامپوزرویژوال کامپوزر یا المنتور ؟طراحی سایت…

بیشتر بخوانید
5 افزونه ضروری برای وردپرس

۵ افزونه ضروری برای وردپرس در ۲۰۲۴

آنچه در این مطلب میخوانید المنتورویژگی‌های افزونه المنتور در وردپرسیواستویژگی‌های افزونه یواستووکامرس (WooCommerce)ویژگی‌های افرونه ووکامرسافزونه Wordfence Securityویژگی‌های افزونه Wordfence Securityافزونه…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *