سئو کلاه سفید (White hat SEO) چیست؟

سئو کلاه سفید چیست

سئو کلاه سفید، فرزند خلف خانوادهٔ بهینه‌سازی است که آهسته و پیوسته در همان مسیری که ازش انتظار می‌رفته، موفق شده است. درست مثل تمام فرزندهای خلف، که باری از زندگی نزیسته را با خود می‌کشند؛ این روش هم در کنار مزایا، معایبی دارد. گرچه در چهارچوب قوانین موتورهای جستجو عمل می‌کند اما گاهی نیاز دارد، خواهر کلاه خاکستری‌اش دستش را بگیرد و سریع‌تر به مقصد برساند. در این مطلب همه چیز دربارهٔ سئوی کلاه سفید را بررسی خواهیم کرد: از تکنیک‌های این روش تا مقایسه با سایر انواع سئو و در نهایت لیستی از مهم‌ترین نکاتی که باید درباره‌اش بدانید را در اختیارتان می‌گذاریم. 

اگر دوست دارید اصول سئوی کلاه سفید را به‌صورت حرفه‌ای یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم در دوره آموزش سئو ختما شرکت کنی!

اهمیت سئو کلاه سفید در چیست؟

سئو کلاه سفید در واقع عبارت است از اجرا کردن تمام تکنیک‌های بهینه‌سازی قانونی که گوگل به‌عنوان یک موتور جستجو از ما می‌خواهد. مادامی‌که ما تمام تکنیک‌های توصیه شدهٔ موتورهای جستجو از تولید محتوای با کیفیت گرفته تا بهینه‌سازی فنی سایت و لینک‌سازی را در چهارچوب‌های تعیین شده انجام بدهیم، کلاه‌مان سفید است. 

یعنی احتمال پنالتی یا جریمه شدن سایت ما صفر است و در عوض اعتبار دامنه را افزایش می‌دهیم. به‌طور کلی این مسیری است که تمام سئوکاران به‌عنوان استراتژی اصلی و مستمر خود انتخاب می‌کنند. اما در برخی حوزه‌های پررقابت، گاهی افراد ریسک می‌کنند و از روش‌های کلاه خاکستری یا حتی کلاه سیاه هم استفاده می‌کنند. 

مقایسه تفاوت سئو کلاه‌ سفید و کلاه‌سیاه در یک نگاه

سئو کلاه سیاه روی دیگر سکه است و رویکرد متفاوتی دارد. سئو کلاه سفید که بر استفاده از روش‌های اخلاقی و مطابق با قوانین موتور جستجو متمرکز است و نتایج پایداری به همراه دارد. در مقابل، سئو کلاه سیاه از تکنیک‌های فریبکارانه برای افزایش رتبه استفاده می‌کند که می‌تواند منجر به جریمه یا مسدود شدن سایت شود.

ویژگیسئو کلاه سفید (White Hat SEO)سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
روش‌هااستفاده از تکنیک‌های اخلاقی، تولید محتوای با کیفیتاستفاده از تکنیک‌های فریبکارانه مانند خرید لینک
نتایجبهبود طبیعی رتبه‌بندی و افزایش ترافیک ارگانیکافزایش سریع رتبه، اما غیرپایدار
ریسک‌هاکمزیاد، ممکن است منجر به جریمه شود
پایدارینتایج پایدار و طولانی‌مدتنتایج غیرپایدار و زودگذر

خرید بک‌لینک از لینک‌فارم‌ها و تولید محتوای انبوه با هوش‌مصنوعی، مثال‌های خوبی برای سئوی کلاه‌ سیاه هستند. 

برویم سراغ تکنیک‌های سئو کلاه‌ سفید!

بسیار خب، بیایید برویم سر اصل مطلب و بفهمیم اگر بخواهید پا در راه سئو کلاه سفید بگذارید و به‌طرز شرافتمندانه‌ای بهینه‌سازی را روی سایت شروع کنید، باید چه کار کنید؟ اول از همه توصیه می‌کنیم آموزش‌های گوگل در سایت رسمی گوگل برای وب‌مستران و همینطور «راهنمای ارزیابی کیفیت گوگل» سری بزنید. این منابع به‌خوبی ذهن شما را شفاف خواهند کرد که گوگل از شما چه می‌خواهد. اما اقداماتی که در این مسیر باید انجام دهید، عبارت‌اند از:

۱. با تحقیق کلمات کلیدی شروع کنید 

کلمات کلیدی در سئوی کلاه سفید یعنی همه‌چیز! مشتریان بالقوهٔ هر وب‌سایت برای رسیدن به هر یک از اهداف خود، با عبارات خاصی جستجو می‌کنند. پس اولین وظیفهٔ شما این است که کشف کنید کاربران برای رسیدن به هر صفحه، چه صورت‌های مختلفی از کلمات و عبارات را با چه چیدمانی در کادر جستجوی گوگل تایپ می‌کنند. برای کشف این راز، یک مرحلهٔ نسبتا طولانی اما بسیار اساسی پیش‌رویتان قرار داد: با ابزارهای تحقیق کلمهٔ کلیدی هر چه می‌توانید کلمات و عبارات مرتبط با سایت خودتان را جمع‌آوری کنید. 

💡با چه ابزارهایی Keyword Research  انجام بدهیم؟

ابزارهایی مثل Google Keyword Planner، KW Finder و Keywordtoo.io بهترین ابزارهای برای تحقیق کلمهٔ کلیدی به زبان فارسی هستند. در پایان پروسه، شما یک فایل اکسل عریض و طویل با صدها یا شاید هزاران کلمه و میزان جستجوی ماهیانه آن‌ها به مرحله بعدی خواهید رفت. 

تحقیق کلمات کلیدی یرای سئو کلاه سفید

۲.  استفاده صحیح از کلمات کلیدی

حالا باید کلمات کلیدی که  استخراج کرده‌اید را با هوشمندی‌تمام، لیست‌بندی و منظم کنید. یعنی کلمات مشابه که کاربر از جستجوی آن‌ها هدف مشترکی دارد را در یک لیست قرار دهید. به این ترتیب شما می‌دانید در هر صفحه از سایت، باید از چه کلماتی استفاده کنید و چه مفاهیمی را در آن صفحه باز کنید. 

به این شکل موفق می‌شوید خزنده‌های گوگل را تفهیم کنید و کاربر را به پاسخ سوالات یا کالای موردنیازش  برسانید:

  • با تشکیل ابرهای کلمات کلیدی، هزاران کلمه را به صدها دسته تقسیم کنید. 
  • کلمهٔ کلیدی اصلی هر صفحه را از باقی کلمات فرعی مربوط به صفحه جدا کنید. 
  • هدف کاربر از جستجوی هر عبارت (مثلا خرید کالا یا جمع‌آوری اطلاعات) را تعیین کنید. 

 برای این مرحله از سئو کلاه سفید، ابزار خیلی مفیدی برای زبان فارسی در اختیار نیست و ممکن است کمی خسته‌کننده باشد. اما به اندازهٔ کافی به این مرحله زمان اختصاص بدهید تا همه چیز روی سایت شما واضح باقی بماند. 

استفاده صحیح از کلمات کلیدی

۳. تولید محتوای باکیفیت، اتفاقا برای کاربر!

بعد از تعیین هدف صفحات و ابر کلمهٔ کلیدی، نوبت به تولید محتوا برای هر صفحه می‌رسد. محتوایی که کیفیت آن هر سال مهم‌تر از سال قبل می‌شود. چندین سال قبل، برای سئو کردن یک محتوا آن را مطابق با درک خزنده‌های گوگل، ترتیب می‌دادند و آن را پر از کلمات کلیدی می‌کردند. اما در سال‌های اخیر، از نظر گوگل مطمئن‌ترین روش برای رتبه گرفتن محتوا، کاربرپسند بودن آن شده است. 

تولید محتوای باکیفیت، اتفاقا برای کاربر!

💡چطور محتوای کاربرپسند تولید کنیم؟

در حال حاضر ویژگی‌های محتوای خوب برای رتبه گرفتن از گوگل و دریافت اعتبار از الگوریتم‌هایی مثل Helpful Content، عبارت‌اند از: 

  • جامع بودن محتوا: محتوای خوب تمام نیازها و دغدغه‌های ذهنی کاربر را پاسخ می‌دهد. 
  • معتبر بودن محتوا: مقالات خوب از منابع خوب و دسته اول استخراج می‌شوند، جملات تکراری و بی‌محتوا ندارند و در هر سطر از آن‌ها نکتهٔ ارزشمندی وجود دارد. 
  • تجربه‌محور و کاربردی بودن: کاربران نمی‌خواهند اطلاعات کلیشه‌ای که شبیه به دایره‌المعارف است را بخوانند و محتوای ساده و کاربردی را ترجیح می‌دهند. 
  • پاسخ دادن به نیاز اصلی کاربر: در هر صفحه شما باید نیاز کاربر را از جستجوی کلمهٔ کلیدی، به‌خوبی درک کرده باشید و بدانید دقیقا باید به چه سوالی پاسخ می‌دهید. 

محتوا بخش بزرگی از سئو را پوشش می‌دهد و توصیه می‌کنیم از همان منابع گوگل، بیشتر دربارهٔ قوانین آن در سال‌های اخیر مطالعه کنید. 

۴. لینک‌سازی داخلی میان صفحات سایت

تا این مرحله از سئو کلاه سفید، موفق شده‌اید جزیره‌های دور از هم اما زیبایی بسازید که لازم است میان آن‌ها جاده احداث کنید. یعنی میان صفحات سایت خودتان، لینک ایجاد کنید، جوری که کاربر در هر صفحه، به صفحهٔ مرتبط دیگری از سایت شما دسترسی داشته باشد و بتواند ماجراجویی طولانی‌تری داشته باشد.

 اما لینک‌سازی بین صفحات، چندان هم بی‌قاعده نیست و به مفهوم لینک‌جوس مربوط است. فرض کنید تمام سایت شما یک مجموعه از ظروف باشد و مایعی که ماهیت آن اعتبار و نام‌اش لینک‌جوس است؛ به اندازهٔ محدودی در این ظرف‌ها ریخته شده باشد. با هر لینک داخلی، شما مقداری از لینک جوس را از صفحه مبدا به صفحه مقصد انتقال می‌دهید. بنابراین باید استراتژی مناسبی برای لینک‌سازی داشته باشید. 

لینک‌سازی داخلی میان صفحات سایت

۵. لینک‌سازی خارجی، اما طبیعی!

هر چه سایت معتبر و مفیدی داشته باشید، باز هم سایت‌های دیگری در حوزهٔ نزدیک به شما وجود دارند که اعتبار یا بازید بیشتری دارند. وب‌سایت‌ها هم مثل افراد متخصص، باید وارد سیستم شبکه‌سازی شوند. 

لینک‌سازی خارجی، اما طبیعی!

یعنی با لینک‌ دادن و لینک گرفتن از سایت‌های مشابه و معتبر دیگر، در ارتباط باشند.

 مثلاً ما در جای مناسبی از مقاله‌ای که دربارهٔ سئو نوشته‌ایم به گوگل به‌عنوان یک منبع معتبر لینک می‌دهیم. اما اگر گوگل هم حاضر باشد به وب‌سایت ما لینک بدهد، اعتبار فوق‌العاده‌ای دریافت می‌کنیم. اما یادتان باشد که فقط لینک‌های طبیعی این ارزش را به همراه دارند. 

⚠️هشدار: درگیر لینک‌سازی غیر مجاز نشوید! 

تا اینجای کار، همچنان سئوی کلاه سفید را اجرا می‌کنیم، مگر اینکه:

  • در مسیر لینک‌سازی، گذرمان به خرید و فروش لینک بیفتد. 
  • در شبکه‌های PBN که محتوای بی‌کیفیت دارند و تنها هدف آن‌ها لینک‌سازی است، فعالیت کنید. 
  • بخواهید از طریق اسپم کامنت یا هک کردن، لینک خارجی بسازید. 

در صورتی که یکی از کارهای لیست را انجام بدهید، جریمه می‌شوید، چون کلاه‌تان به سمت سیاهی رفته‌است. 

۶. بهینه سازی سرعت سایت 

در کنار محتوای خوبی که روی سایت برای کاربران خود آماده می‌کنید، باید حواس‌تان به این نکته باشد که محتوا را چطور سرو می‌کنید؟ اگر سرعت لود سایت شما به دلایل فنی بالا باشد، کاربران کلافه می‌شوند و منتظر محتوای خوب شما نمی‌مانند. بنابراین اهمیت دارد که با تیم فنی در ارتباط باشید و مطمئن شوید با روش‌های استاندارد کدنویسی، سرعت سایت شما را به حد مطلوب می‌رسانند. 

❓اما این حد مطلوب چقدر است؟
با مطالعه دربارهٔ فاکتورهای حیاتی وب یا Core Web Vitals، به پاسخ موردنظرتان خواهید رسید. 

بهینه سازی سرعت سایت

۷.  استفاده صحیح از تگ‌ها و متا تگ‌ها

هر صفحه وب در فضای اینترنت یک دنیای کوچک است که باید به خوبی معرفی شود تا برای گوگل و کاربران قابل درک باشد. این معرفی با استفاده از تگ‌ها و متا تگ‌ها انجام می‌شود. در سئو کلاه سفید، باید مطمئن شوید که هر صفحه حداقل تگ‌های عنوان (title tag) و توضیحات متا (meta description) مناسب و کاملاً مرتبط با محتوای آن صفحه داشته باشد. این تگ‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا محتوای صفحه را بهتر شناسایی کند و در نتیجه، برای کلمات کلیدی مناسب، رتبه‌بندی کند.

💡چطور از تگ‌ها و متا تگ‌ها به بهترین شکل استفاده کنیم؟

در مرحلهٔ اول باید هر کدام از تگ‌های اصلی و کاربردهای آن‌ها را بشناسید:

  • تگ عنوان (Title Tag): عنوان صفحه که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. حاوی کلمه کلیدی و کوتاه (۵۰-۶۰ کاراکتر) باشد.
  • متا توضیحات (Meta Description): توضیح کوتاه صفحه که در نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. باید جذاب و شامل کلمه کلیدی باشد (۱۵۰-۱۶۰ کاراکتر).
  • تگ‌های هدینگ (H1, H2, H3, …): برای تقسیم‌بندی محتوا. H1 برای عنوان اصلی و H2، H3 برای زیربخش‌ها.
  • تگ‌های Alt برای تصاویر (Alt Tags): توضیح تصاویر برای موتورهای جستجو. شامل کلمات کلیدی مرتبط.
  • تگ Robots Meta: دستور به موتور جستجو برای ایندکس یا عدم ایندکس صفحه.
  • تگ Canonical: جلوگیری از محتوای تکراری با اشاره به نسخه اصلی صفحه.
  • تگ Open Graph و Twitter Card: برای بهبود نمایش لینک‌ها در شبکه‌های اجتماعی.
  • تگ‌های داده ساختاری (Structured Data Tags): کمک به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوای صفحات با استفاده از داده‌های ساختاری.
  • تگ Noindex: جلوگیری از ایندکس شدن صفحه در موتورهای جستجو.

حالا مطمئن شوید که هر صفحه از سایت شما به درستی و مطابق با نیاز و هدف صفحه، تگ‌های ضروری را پوشش می‌دهد. 

۸. دیتاهای ساختار یافته (structured data)

منظورمان از دیتاهای ساختار یافته، ابزارهای مفیدی در سئو کلاه سفید است که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند تا محتوای صفحات را بهتر درک کنند و آن را در قالب‌های ویژه نمایش دهند. این داده‌ها شامل اطلاعات اضافی در مورد محتوای صفحه مانند نظرات کاربران، رویدادها، محصولات، دستور غذا و … است. استفاده از داده‌های ساختار یافته باعث می‌شود که سایت شما در نتایج جستجو با غنی‌سازی‌های ویژه (rich snippets) مانند رتبه‌بندی ستاره‌ای، قیمت محصولات یا اطلاعات دیگر نمایش داده شود.

دیتاهای ساختار یافته (structured data)

در نهایت به نکات مهم سئو تکنیکال در SEO کلاه سفید توجه کنید!

برای بهینه‌سازی سئو کلاه سفید، لازم است سئوی تکنیکال را هم به‌خوبی بشناسید. دربارهٔ برخی از فاکتورهای تکنیکال مثل سرعت بارگذاری صفحه و داده‌های ساختاریافته، در این مقاله صحبت کردیم. اما پیشنهاد می‌کنیم برای دریافت اطلاعات جدید دربارهٔ طراحی ریسپانسیو برای موبایل، ساختار URL، نقشه سایت و… به مقاله‌ای که پیش‌تر در این باره منتشر کردیم؛ سر بزنید. با رعایت این اصول، سایت شما به رتبه‌های شایستهٔ خودش می‌رسد و دل گوگل را به دست می‌آورد. ما در هدا استودیو، آماده هستیم تا هر جا به کمک، مشاوره یا پرسیدن سوال نیاز داشتید، همراه‌تان باشیم. 

سوالات پرتکرار:

۱. سئو کلاه سفید و دلیل نام گذاری آن چیست؟

سئو کلاه سفید به تکنیک‌هایی گفته می‌شود که مطابق با دستورالعمل‌های موتورهای جستجو هستند. نام‌گذاری آن به دلیل رعایت اصول اخلاقی و قانونی در بهینه‌سازی است.

۲. آیا تکنیک White Hat SEO موثر است؟

بله، سئو کلاه سفید به نتایج پایدار و طولانی‌مدت منجر می‌شود، زیرا موتورهای جستجو آن را تایید می‌کنند.

۳. تفاوت سئو کلاه سفید با سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه سفید بر اساس دستورالعمل‌های موتور جستجو عمل می‌کند، سئو کلاه سیاه از روش‌های غیرقانونی برای فریب موتور جستجو استفاده می‌کند و سئو کلاه خاکستری ترکیبی از هر دو روش است.

۴. آیا سئو کلاه سفید قانونی است؟

بله، سئو کلاه سفید کاملاً قانونی است زیرا از تکنیک‌های مورد تایید موتورهای جستجو برای بهینه‌سازی سایت استفاده می‌کند.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
سئو تکنیکال چیست

سئو تکنیکال چیست و بررسی مهم‌ترین فاکتور های آن

آنچه در این مطلب میخوانید سئو تکنیکال (Technical Seo) چیست؟چرا سئو تکنیکال مهم است؟تفاوت سئو تکنیکال و سئو داخلی و…

بیشتر بخوانید
عکاسی و فیلمبرداری در باران و باد

همه چیز در مورد عکاسی و فیلمبرداری در باران و باد و شرایط سخت آب و هوایی

آنچه در این مطلب میخوانید آماده‌سازی تجهیزات برای عکاسی و فیلمبرداری در باران و بادانتخاب تجهیزات مناسبتکنیک‌های عکاسی و فیلمبردارینکات…

بیشتر بخوانید
عکاسی هلی شات

عکاسی هلی شات، دیدی نو به زمین: تجربه‌ای بی‌نظیر در عکاسی هوایی

آنچه در این مطلب میخوانید هلی شات چیست؟اجزا تشکیل دهنده هلی شاتنقش هلی‌شات در عکاسی هواییکسب مجوز برای استفاده از…

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *