رشد در سوشیال مارکتینگ | امید ملایی

امید ملایی سردبیر ارشد رسانه خبر فوری هستش خوب همین طور که میدونید یکی بزرگترین رسانه خبری کشور همین خبر فوریه امید عزیز در واقع تو راس اجرایی و راهبردی این مجموعه قرار داره در ضمن خود امید خدای خبرنگاری و تولید محتواست برای همون ازش خواستم که یک قسمت میهمان من تو پادکست راه پله باشه که از تجربیاتش استفاده کنیم. اول اینکه امید ملایی تا الان در مورد خبر فوری با هیچ جا مصاحبه و گفتگو نکرده بود که ابتدای پادکست مفصل به خود رسانه خبر فوری پرداختیم که از اتفاقا جالب اونجا باهم صحبت کردیم دوم هم اینکه چطوری محتوا وایرال بسازیم و چطوری تولید محتوا خفن تو فضای سوشیال داشته باشیم از امید جان نکاتی رو پرسیدم که به درد خیلی از بچه‌هایی که قصد دارند در فضای مجازی کسب درآمد کنند، بخوره این قسمت رو ببینید و حتما نظر هم در مورد کلیت پادکست برامون لطفا بزارید.

در قسمت دهم پادکست راه پله با سردبیر ارشد خبرگزاری خبر فوری گفتگو کرده ایم. متن این گفتگو را در ادامه می خوانید…

 

امشب یه مهمونی داریم که اگر بخواهیم یه تبلیغاتی و یا یه حرکتی تو فضای مجازی بزنید، غیر ممکنه از مشورت هاش استفاده بکنید و به نتایج خوبی نرسید.

کسی که انصافاً من خودم اولین بار که رفتم جاش ازش میخواستم مشورت بگیرم گاردش خیلی باز، خیلی خودمونی و صمیمی و مشتی، به ما مشورت داد، هوای ما را داشت و خیلی هم مؤدب و باکلاس.

+ مهمان امشب ما آقای امید ملایی عزیز هستند؛ سردبیر ارشد خبرگزاری هلدینگ رسانه‌ای خبر فوری. خیلی خوش اومدین.

– ممنون مرسی میلاد جان ارادت داریم خدمت شما ممنون از تعریفی که کردی خیلی خوشحالم که در خدمتت هستم.

+ قربونت، خیلی خوش اومدی شبت بخیر ممنون دعوت ما را پذیرفتی، میدونم که خیلی شلوغی همین چند دقیقه هم که ما داشتیم آماده می شدیم داشتی تو گروه های تلگرام یه سری تاییدایی برای بچه ها می دادی همیشه.

آقا شما خبری که تو خبر فوری میخواد منتشر بشه باید شما تایید بدی؟

– نه الزاما چون اگه اینجوری باشه خبر فوری، دیگه خبر فوری نیست؛ یعنی فوریت خبر و اینکه انتشار خبر به لحظه باشه امکان پذیر نیست که من الان تو این جلسه که نشستم طبعا دیگه گوشی رو نمیبینم و سیستم خبر فوری کار خودش رو انجام میده مگر اینکه یه جای دیگه واقعا خیلی بحران باشه که یه تایید قطعی بخواد که اونجا بخوام ورود کنم

+ یعنی خبرهای حساس خاص رو شما تایید میدید؟

تقریبا همینجوریه؛ یعنی مجموعه‌ی خبر فوری یک ساختاری داره که این ساختار در رسانه های مختلف داره خودش کار میکنه. در مجموع شاید خیلی ها فکر بکنن ما فقط در بستر رسانه ای مون خبر فوری را داریم و فضایی که داره کار میکنه اما اینجوری نیست و ما الان سیر خبر فوری بیش از ۱۰۰ برند رسانه‌ایی و بیش از ۵۰۰ رسانه در بسترهای مختلف فضای مجازی در حال فعالیت هستیم.

+ چند تاشو که خودم خبر دارم.

– آره تو بخش های مختلف، حالا یه بخش هایش بخش های استان محورمونه و یه بخش‌هایش هم موضوع محوره که دارن کار میکنن. لذا بچه‌ها باید خودشون تصمیم بگیرن. خیلی جاها تو ۹۰ درصد غذاها تصمیم می‌گیرند.

+ آخه دیدی بعضی از خبرها یه دفعه‌ایی وایرال میشه که اصلا آدم فکرش رو هم نمیکنه حتی مثلا من رفیق داشتم که کلیپ ساخته و خودشم نمیدونسته که اینقدر قراره وایرال بشه؛ یه دفعه شب خوابیده صبح از خواب بیدار شده دیده اوه یا ابوالفضل برای من چند هزار تا دایرکت اومده و  خبره وایرال شده.

+ اگر اینطوری خبری وایرال بشه مسئولیتش با بچه های خبرنگاره یا با شماست؟

– نه ببین…

+ میخوام بگم وظیفه بچه هایی که اونجا کار میکن پس خیلی باید وظیفه سنگینی باشه.

– بله وظیفه سنگینیه و بچه‌ها هم در بسیاری از موارد توجیه هستند توی موارد مختلف، فضای مختلف. ببین ما چند لایه داریم برای حوزه تصمیم گیری که یک محتوا برود و در رسانه های ما منتشر بشه. خوب برخی از رسانه ها مثل خبر فوری و اخبار مشهد خیلی اهمیت‌شون بیشتره و ذره بین ها بیشتره، بیننده بیشتر، جریان سازه، خطرناکه بعضی جاها به یک نوعی انتشار محتوا خوب بهترین ادمین های ما اونجا هستند که دارند کار می کنند و در ۹۰ درصد موارد و محتوا خودشون تصمیم می‌گیرند که این محتوا رو بزنن یا نزنند.

 این تصمیمی هم که میگم یه قاعده هایی داره یکی از مهمترین قاعده های سیستم خبر فوری برای انتشار محتوا، یک چارچوبی است که در خبر فوری به صورت نانوشته وجود داره ما  در موقعی که ادمین میخواد یک خبری رو منتشر بکنه باید این چهارچوب رو بررسی کنه: که این خبر قانونی باشه، شرعی باشه، از لحاظ عرفی مسئله نداشته باشه، تخریب نباشه و… چهارتای اصلیش میشه قانونی بودنش، شرعی بودنش، از لحاظ عرفی مسئله نداشتنش و حالا یه چارچوب دیگه هم داره که هنوز توی ذهنم نیست که چی بود؛ بچه ها خودشون پذیرفتن ولی در این چارچوب می روند و نسبت به محتوا یه بررسی میکنن که حالا اخلاقی باشه، آبروی کسی را نبره، قانونی باشه و موارد دیگه هست.

 یه جاهایی در ۱۰ درصد موارد ممکنه که نیاز داشته باشند که از دبیر خودشون تایید بگیرند حالا این در خط محتوایی ما هستش بزنیم یا نزنیم یا این محتوا بره یا کار نشه که با دبیر های مختلفی سیستم‌هامون داره که آن دبیر ها، تصمیم میگیرن چون در یه جاهایی از ادمین ها با تجربه تر هستند و در فضاهای مختلف اونا تصمیم می گیرند. یه تقریبا مثلا 5 درصد محتواها میمونه که این ۵ درصد محتوا رو ممکنه با من چک بکنن که حالا این محتوا بره یا نره این حساس هست یا حساس نیست؛ یه جاهایی اینقدر اوضاع پیچیده میشه که من توی برخی از جلسات مثلا میبینم فقط گوشی یکسره داره زنگ می خوره که میفهمم اونجا دیگه باید برم ببینم چیه ماجرا ولی سیستم داره خودش کار خودش رو انجام میده و بخاطر این هست که یکی از تفاوت های خبر فوری با رسانه هایی که در فضای مجازی شکل گرفت از سال ۹۴ که فضای فرایند کانال های تلگرامی شکل گرفت، یکی از تفاوت‌های خبر فوری با رسانه‌هایی که در این بستر دارن کار می‌کنند اینه که تیم داره، ساختار داره، سر و شکل داره و داره کارش رو انجام میده.

+ امیدجان من خیلی ازت سوال دارم خب، بعد حالا میدونم که پادکست رو حالا شاید وقت نکردی همه قسمت هایش رو دیده باشی ولی بریده هاش رو دیدین، و من بیشتر هدفم تو پادکست و همه بچه ها در پادکست راه پله اینه که بتونیم به همه بچه هایی که توی فضای مجازی، یعنی دیجیتال مارکتینگ دارند کسب درآمد میکن به نوعی کمک‌شون کنیم که حرفه‌ای تر بشن و اگر هم می‌خواهند شروع بکنن، کمکشون بکنیم که قوی شروع بکنن بعد اینجوری نیست که بگیم آقا مثلا ما یه چیزی بلدیم ما مهمان‌هایی که تجربه دارند را دعوت میکنیم و از هر کسی دو تا نکته خوب یاد می‌گیرند.

 امشب خیلی میخوام در مورد انتشار گسترده‌ی محتوا صحبت کنیم یعنی بچه ها وقتی که میخواهند تولید محتوا کنند چه برای کسب و کارشون چه برای خودشون، چطوری بتونن اینو وایرال بکن؟

 حالا با تبلیغات و با چه مدلی این کارو بکنن؟ چون شما خودت خیلی از رسانه های بزرگ کشوری و به نوعی میشه گفت جهانی دیگه توی تلگرام من یادمه هیچ کانالی اون زمان انقدر مخاطب نداشت کانال خبری یعنی آخرین خبر خبر فوری من یادمه ۹۶ فکر کنم اول دنیا بودن یعنی هیچکدوم از رسانه‌های دنیا اینقدر مخاطب نداشتن.

– ما مرداد ۹۵ یعنی خبر فوری مرداد ۹۵ با یک میلیون و ۲۰۰ هزار مخاطب پرمخاطب ترین کانال تلگرامی دنیا بود و اصلا اون موقع هم خبرش منتشر کردن چون عمده استفاده کننده ها از تلگرام اصلا ایرانی ها بودن بعدش دیگه شروع شد و فضا های مختلف

+ خیلی خب قبل از اینکه وارد این بحث بشیم اگه دوست داشتی خودت رو به  بچه ها بیشتر معرفی کن چی خوندی؟ رشته تحصیلی‌تون چی بود؟ چطوری وارد خبر شدی؟ چطوری رفتی تو خبر فوری؟ چیکار کردی؟ مختصر بگو که بریم در مورد اون دیجیتال مارکتینگ بیشتر صحبت کنیم.

– من خوب تو دانشگاه که عمران خواندم یعنی فضای ترسیم خیلی متفاوت بود و فضای رسانه ای فعالیت های دانشجویی داشتم تو حوزه های مختلف کارهای مختلف کارهای زیادی هم کردم اما خب چیزی که خیلی خودم دوستش داشتم، فضای نشریات دانشجویی بود خب توی نشریات دانشجویی ورود کردم نشریه داشتیم تو فضای دانشگاه کارهای مختلفی انجام میشد که خیلی به صورت اتفاقی وارد فضای رسانه شدم.

+ متولد چند هستی امیدجان؟

– من متولد ۷۳ هستم در بهمن ماه.

 دیگه من ورودی 92 دانشگاه بودم تا تقریبا ۹۴ تو همین فضای تشکل های دانشجویی یا نشریات فضای مختلف جلو رفت فکر میکنم اردیبهشت یا فروردین ۹۴ بود که یه اتفاق عجیب غریب برای من رخ داد. من با توجه به اینکه تو فضای رسانه و نشریات دانشجویی بودم خب گاهی وقتی یک یادداشتی می نوشتم یا دست خط خیلی محدود، من بجنورد دانشجو بودم یه موقعی یه پایگاه خبری بجنورد داشت پایگاه خبری دانشجویان بیدار خراسان شمالی یک پایگاه خبری ویژه دانشجویان استان خراسان شمالی. یعنی مطالبه و اینا می کردن؟ شهری و اینا می‌کردن درون دانشگاه بود برون دانشگاه هم اثرگذار بود اون موقع سال‌های اوج پایگاه خبری بود دیگه پایگاه خبری خبرگزار وضعیت خیلی خوبی رو داشتن دانشجویان بیدار اونجا خیلی اثرگذار بود تو خراسان شمالی یه تیمی داشت و یه فضایی داشت یه موقع یکی از دوستان ما به ما زنگ زد که مسئول دانشجویان بیدار امتحانات پایان ترمشه. تو خراسان شمالی یه بنده خدایی زنگ زد که آقا این قصه اینجوری و یه ماه نمیتونه باشه.

 گفتم که خوب من چیکار کنم گفت تو یه ماه این دانشجویان بیدار رو بچرخون گفتم که من واقعاً بلد نیستم من اون چیزی که بلدم در حد همین که یادداشتی بنویسم پیگیری رسانیم در همین حده دیگه بیشتری که بخوام یه سایت رو به روز رسانی کنم حالا خبر یک انتخاب بکنم خبرهای مختلف و فلان این‌ها بلد نیستم گفت خوبه دیگه بهتر از اینه که بخوابه دیگه الان راه دیگه نداریم یا باید بخوابه یا انتخاب دیگه نیست و مسیر باید بره جلو که من رفتم دانشجویان بیدار رو گرفتم یه ماه هم خیلی جذاب بود اینقدر من خودم حال کرده بودم یعنی از سایت و اتفاق و مصاحبه و جریانات مختلف که بعد دوست ما که اونجا دانشجویان بیدار مسئولش بود.

 بعد از یک ماه که رفتیم که سایت تحویل بدیم به ایشون، ایشون زد زیر ماجرا که خودت واستا دیگه من نمیتونم دیگه خودت واستا خوبم بوده و خودت ادامه بده دیگه از تقریبا فروردین اردیبهشت ۹۴ به شکل خیلی اتفاقی ورود من به رسانه به صورت رسمی رقم خورد تا حوالی سال ۹۶ بهمن ۹۶ که من درسم تموم میشه من ورودی بهمن بودم بهمنم تموم میکردم اونجا دو تا راه داشتم یا باید می‌موندم تو بجنورد چون پیشنهادات مختلفی هم داشتم یعنی هم همین دانشجویان بیدار جذاب بود ادامه مسیرش و فضای مختلف هم من یک گزینه یکی دو تا از خبرگزاری های بجنورد بودم برای مسئولیت تصمیم داشتم برگردم مشهد دیگه یعنی چهار سال درسم تموم شد و میخواستم برگردم بشه که دوستان در خبرگزاری دانشجو چون ما ارتباط داشتیم دیگه دانشجویان بیدار فضاش فضای دانشجویی بود با آنها ارتباط داشتیم رفت و برگشت می‌کردیم خبر میفرستادیم و مسائل مختلفی بود.

 اون ها به من زنگ زدن که بیا مسئولیت خراسان رضوی رو بگیر. خبرگزاری دانشجوی مشهد آره خبرگزاری دانشجو ۹۶ سال ۹۶ که من بهمن که درسم تموم شد بلافاصله اومدم مشهد که من فکر کنم کلا یک روزم نبودم خونه دیگه اومدم خونه فرداش رفتم سر کار که رفتم اونجا ما هم فضاش خیلی جذاب بود دیگه تقریباً یه سال برگزاری دانشجو بودم و اتفاقات عجیب غریب و فضاهای مختلف و که بعد از یک سال هم دکتر سلام ترکونده بود توی خبرگذاری دانشجویی؟ از دوران اوجش رد شده بود سال ۹۵ اوجش بود از دوران اوجش رد شده بود اما قرار بود خبرگذاری دانشجو توی حوالی سال ۹۶ تا ۹۷ با اومدن امین سلیمی به خبرگزاری دانشجو بحث های مطالبه گری‌اش و پرداختن به سوژه های مطالبه‌گریش خیلی داغ شده بود یعنی به نوعی هر روز یه تیتر یک داشت که در مورد این مسئله صحبت بکنه خیلی جذاب بود که بعد من اونجا که خبرگزاری دانشجو توی یه سالی که بودم خوب خیرگذاری دانشجو محدود بود دیگه هم محدود به قشر دانشجو بود هم محدود بود به خراسان رضوی و طبیعت و بیس‌اش این تیپی بود.

 من اونجا یه بار به پیشنهاد یکی از دوستان رفتم خبر فوری و حالا رفتن به من خبر فوری و آشنا شدنم با خبر فوری هم یه قصه ای داشت تو خبرگزاری دانشجو که بودیم ما برای اولین بار اومدیم یک برنامه رو گرفتیم در دانشگاه فردوسی به عنوان اولین نشست مشترک دبیران تشکل های دانشجویی با مدیران رسانه تو دانشگاه فردوسی که حلقه بین دبیران تشکل های دانشجویی و تشکل های دانشجویی با رسانه ایجاد بکنه اصلا هیچ ارتباطی نبود یعنی هیچکدوم از رسانه ها استان اونقدری که باید و شاید اصلا اخبار دانشجویی رو نه جدی میگرفتن نه پیگیری میکردن من در اون جلسه جمال رستم زاده را دیدم جمال رستم اینجا سردبیر اخبار مشهد بود و جمال رستم زاده چند وقت بعدش گفت بیا برای یه پروژه‌ای تو خبرفوری که من رفتم اون پروژه نشد یعنی شکل نگرفت ورودم.

 بعدش دوباره به من پیام داد گفت که من دوباره مطرح کردم که تو بیای اینا سردبیر شبکه های اجتماعی میخوان در خبر فوری اگر روی ما رو زمین نمی‌ندازی و مثل سری قبل نمیشه که بگی نمیام بیا حرف بزنیم که من دوباره که رفتم نشستیم حرف زدیم خیلی برام جذاب بود دیگه نشستم و از اون موقع هم تو اوج بود دیگه تلگرام تلگرام اوج بود اصلا جذاب بود دیگه بهمن ۹۷ من وارد خبر فوری شدم و الان تقریبا قریب به پنج ساله تو خبر فوری هستم.

+ عجب خیلی آقا چرا بزرگترین این در واقع حالا نمیدونم خبرفوری میشه بنگاه رسانه ای دیگه، دو تا ارتباطات وقتی دیگه تا کوچکترین اداره ها مثلا مدیر تهران چه این دو تا رساله تو مشهد قوی اند؟

– سوالت که الان شما سه تا قوه داری دوتاش مشهدی واقعا لوجستیک و مجموعه و هیئت مدیره و بچه های تولید همه مشهدن این ظرفیت مشهد اتفاقی مشهد ظرفیت رسانه ای داره دیگه یعنی الان هم خیلی از آدم های که در رسانه های کشوری هستند و تصمیم گیرند و جریان ساز خیلی هاشون ریشه ش به مشهد حالا مستقیم غیر مستقیم یه فصل توی این کارهای حوزه های مارکتینگ و فضای مختلف و مجازی خودت هم میدونی که اون کسایی موفق اند که اول شروع بکنن یعنی اون اول بپذیرن که بعد برن این کار را انجام بده خبرفوری کار را انجام من نبودم اون زمان که شروع شده بود ولی می‌دونم که آخرین خبر اون موقع خب اپلیکیشنه آخرین خبر رو داشت خبر فوری شبکه‌های اجتماعی و کم کم دیگه دوتا اومدن و این دو تا رسانه در مشهد بودن خیلی به رشد همدیگه کمک کرد اینم به نظرم یه پارامتری که باید بهش دقت بکنید که وقتی دو تا رسانه در مشهد وجود داشتن با قدرت زیاد رشد این دوتا به میداد اتفاق ویژه به کشش بازار کشش کار بوده این آقا این قسمت ما اولین قسمتی که ما تماشا مصطفی اینجا آره هیچ قسمت تماشاگر نداشت تو به من گفتی کم بخور حالا بچه ها شارژ اسپانسر داریم.

+ امیدجان دقیقا فرق شما مثلا با خبرگزاری مثل فارس، تسنیم، ایسنا اینا دقیقا چیه چرا به شما میگن مثلا هلدینگ رسانه‌ای؟

 شاید فرق اصلی که بگیم اینا همشون دارن تو حوزه اطلاع رسانم دارید بله داریم تو حوزه‌های مختلف قالب‌ها و پرداختن به سوژه‌هاست ببین ما نسلی که تو حوزه اطلاع رسانی خبر گذشته و به اینجا رسیده یه دوره ما رادیو رو داشتیم یه دوره تلویزیون داشتیم یه دوره مثلاً دوران سلطنت روزنامه ها بود سالها در فراز مختلف قصه های مختلف اتفاق هم رقم میزدن یه روزنامه ها بعد از حوالی مثلا سال ۸۱ ،۸۲ کم کم حوزه خبرگزاری ها شکل گرفت در کشور که در فضای وب اطلاع رسانی و خبر از ساعت ۹۳ و 94 هم که با پیدایش فضای مجازی قصه شبکه های اجتماعی و کانال ها و فضاهای مختلف شکل این در اصل با هم متفاوت نیستند همه اینها وظیفه اطلاع رسانی دارند همه اینها وظیفه تحلیل دارن همه اینها وظیفه پیگیری مشکلات و مسائل مختلف دارند یه تفاوت‌های ریزی با همدیگه دارن مثلاً در پرداختن به سوژه‌ها شما امروز و اگر همین امروز رو بخوایم بررسی بکنیم صدا و سیما کلی برای خودش مسئله‌ای داره که به عنوان چارچوب های صدا و سیما مطرح خط قرمز خط قرمزها بعد تازه یه نفری هم که یه خورده خط قرمز رد میشه از مدار خارج میشه چهارچوب های صدا و سیما است.

 تو حوزه خبرگزاری های رسمی مثل فارس تسنیم ایرنا ایسنا حالا چه خبرگزاری های که حاکمیتی اند چه خبرگزاری های که دولتی اند چه خبرگزاری که وامدار به جریانات و جناح های کشور میدونیم ما تقریبا مثلا سه چهار دسته رسانه در کشور داریم خبرگزاری حاکمیتی به نهادهای حاکمیتی متصل اند خبرگزاری های دولتی که به دولت متصل اند خبرگزاری های سیاسی و حزب محور که به یک حزب سیاسی متصلن و اهداف خبرگزاری‌ها و رسانه‌های مستقل که به معنای واقعی مستقل ما معتقدیم واقعا ما در خبر فوری نه حاکمیتیم نه دولتیم نه حزبی برای همین هم هست که یک رسانه متفاوت رو مخاطب میبینه یه جاهایی انتظار نداره که مثلا واکنش منفی نسبت به این موضوع بده میده یه جا انتظار رسانه که رسانه که نه اصلاح طلب ها میپذیرنش نه اصولگراها نه انقلاب همیشه نقد هستش چون یه جای کار ممکنه که یه نفری رو ناراحت بکنه ما تنها رسانه ای در کشوریم که شاید مخالفت های جدی نسبت به سیاست های دولت در زمان آقای روحانی داشتیم الان هم مخالفت های در قصه ریاست جمهوری آقای رئیسی داریم نقدهایی وارد می‌کنه و مسائل مختلفی که هست کم پیش میاد دیگه یا باید مخالف آقای روحانی باشی یا موافق آقای روحانی این تفاوته و این قصه‌ای که داره جلو میره نشون میده که خبر فوری تفاوت نگاه داره.

 این شاید خیلیا برداشتشون این باشه که این به معنای که خط درستی نداره نه این خط درستی نداره برای همین یه بار چپ میزنه یه بار راست میزنه یه بار وسط نه اینجوری نیست ما برای هر مسئله استدلال های داریم برای هر موضوعی یک چالش ها و یک بررسی را انجام میدیم. مثلا ممکنه مخالف خبر خوری که میگم یعنی من در مجموع خبرخوری مخالف مثلا تصویب اف ای تی اف باشم و این را به ضرر کشور بدونم از این ور بگم آقا ماجرای گشت های ارشاد با این شیوه و با این روش اصلا درست محتوا میکنه کاملا با هم تضاد ها یعنی کسی که مخاطب حرفه ای فضای خبر باشه میدونه اونایی که مخالف اف ای تی اف هستن، قطعاً مخالف وضع موجود حجاب و موافق آره خط کاملا خط کشی ما موافق وضعیت فعلی حجاب نیستیم اما رویه رو اشتباه این تفاوت نگاهه و این تونل حجاب گیر آره هی تفاوت نگاه و این فضایی که داره جلو میره خبر فوری رو ساخته و اصلا یکی از علت های که مخاطب اعتماد کرده داره دنبالش میکنه همینه همین که حس میکنه که رسانه مثل بقیه رسانه ها نیست مستقل و متفاوت است. حالا رفته جلو مردم هم دوست دارن یه جاهایی هم نقد دارند ولی ما سعی کردیم که بال خبر فوری که دو تا بال مهم داره خبر فوری فوریتش و مردمی بودنش این دوتا رو با هم نگهش داریم.

+ چطوری توی خبر فوری پول در میارید؟ فقط از تبلیغات پول درمیارید؟

– طبعا آره ما ببین ما برای اینکه حیات خبر فوری جلو بره مجبور بودیم که یه راه درآمدی براش ایجاد بکنیم ما الان ۳۰۰ نفر به صورت مستقیم طبقه ۱۰ طبقه ۹ طبقه 8 فقط طبقه ۱۰ که باز ما یه دفتر در مشهد داریم یعنی چند تا دفتر در مشهد داریم که دفتر مرکزی ماست یه دفتر هم در تهران داریم استانی ماجرای استانی یکی دوبار رفتیم انجامش دادیم علت های ادامه اش ندادیم که حالا شاید یه فرصتی باشه در موردش حرف بزنیم اما ۳۰۰ نفر الان دارن مستقیم تو خبر فوری کار میکنن که یه تعدادشون حضوری اند یه تعدادشون دور کارن تو استان های مختلف فضای مختلف دارن جلو با میانگین سنی ۲۳ سال این هم جالبه واقعا علاوه بر اینکه بیشترین میزان مخاطب در فضای مجازی را برای یک رسانه خبری داریم قطعا جوان ترین رسانه کشور هم هستیم.

 از لحاظ سرعت و قدرت واقعا جوان میخواد و اینکه بچه ها هم سرعت هم خلاقیت یعنی سرعت و خلاقیت خیلی با هم تو خبر فوری باید آمیخته با هم باشه بعد برای این قصه و برای این ماجرا و این سیستمی که به هر حال عریض و طویل شده یه عالمه دفتر داره یه عالمه ساختار و اتفاق مختلف داره رقم میخوره حتماً باید یه سیستم درآمدی ایجاد بشه الان که داریم با هم صحبت میکنیم ما تقریبا پنج شش شرکت تبلیغاتی داریم که هر کدوم یه وظیفه های دارند بخش های از بازار دستشونه شرکت دیجیتال مارکت محتوا هم میکن تولید محتوا میکنن هر کدوم ش در یک زمینه ما شرکت باران داریم که مجری انحصاری تبلیغات خبر فوری در فضای مجازی شرکت رسا هم داریم که مجری انحصاری تبلیغات اخبار مشهد در فضای مجازی شرکت باما تاپ رو داریم که یه شرکت گسترده دار در فضای مجازی گسترده چی گسترده کلید واژه که از قضا اولین بار همین شرکت باما تاپ در تلگرام ایجادش کرده اولین بار میگه که میلاد امروز میخواد تبلیغ بره مثلاً می‌خواد در ۲۴ ساعت ۵ میلیون بازدید در تلگرام یه ظرفیتی داریم دیگه یه مقداری از این ۵ میلیون می‌توانیم ما پوشش بدیم بقیه رسانه های دیگر رو بیاره پای خط این ماجرا.

 شما به جای اینکه بری به صد تا رسانه مراجعه بکنی که تبلیغ اینا مناسب قیمت و اصلا دسته بندی داره شما میگی که من میخوام این تبلیغم در رسانه های بانوان منتشر بشه رسانه های مثلا استان خراسان بیگ دیتا دارند دقیقا بر اساس شرکت های مختلف دیگه مون کسب و کارهای مختلف دیگه که اینا حوزه های درآمدی اند دیگه یعنی ما در مجموعه خرج میکنیم در قسمت محتوا بقیه در مجموعه پول در میارن ساختار مجموعه جلو میره ما تا امروز که ۸ سال از تولد خبر فوری گذشته و داره کار می‌کنه یک ریال به جای حاکمیتی نگرفتیم و این ادعا می‌کنیم یک نفر نیومده در سال به ما بگه آقا این ۵۰ میلیونو بگیر بودجه اصلاً نمی‌خوام برام کار بکنی آره تو تو رسانه خوبی تو اثر گذاری تو کلی کمپین آوردی بالا کلی اثر گذاشتی در فضای جامعه ما ایام سیل سال ۹۸ کمپین سیل مهربانی که بالا آورد چند ده میلیارد پول برای استان های سیل زده کشور جمع شد تو ایام یا مثلا خلق کلیپ واسه مدافعان سلامت تو ایام کرونا در تکریم کادر درمان کشور یه اتفاق ویژه بود ما برای اولین بار که میخواستیم هشتگ مدافعان سلامت رو بزنیم یه دوگانه داشتیم در سیستممون یعنی در شورای سردبیری مون که کار بکنیم یا نکنیم.

 یادمه که یه فرضی بود که نکنه مدافعان سلامت رو بذاریم ما باز مقابل مدافعان حرم بخواهیم یه دوگانه بسازیم چون اون موقع دوگانه تیپی بود خوب رفتیم انجامش دادیم الحمدالله ولی یه نهاد حاکمیتی نیومده یا نهاد حاکمیتی دولتی هر شکلی نیومده بگه آقا بیای ۱۰۰ ما هم نخواستیما یعنی اگه میومد و میگفت که بیای این پولو بگیر ما می‌گفتیم دست شما درد نکنه چون ممکن ممکنه که حتماً پس فردا شما یه انتظاری از ما خواهید داشت رو پای خودمون ایستادیم تبلیغات و فضاهای مختلف و اتفاقات مختلف تا چرخ مجموعه ما بچرخه که الحمدلله تا الانش چرخیده دعا کنید اتفا یعنی از نگاه های که هست کسب درآمد بکنیم و تبلیغات.

+ آقا شما تبلیغات که میگیرید اگر برخلاف خط قرمزتون باشه بازم منتشرش میکنید؟

– نه چون کلی انتقاد حداقل به شما و رسانه رقیبتون هست که آقا مثلا این چرا اینجوری این تبلیغ زرده چرا اونجا حالا تک بعضی وقتا بوده حالا تبلیغ خوب تبلیغ غالبا تبلیغ زرده مارکتینگ رفتی و تجربه کردی تبلیغ بالاخره یه عنصر زرد باز چون ما زیست مجازیمون در یعنی زیست مجازی اولین رسانه‌های به این شکل بوده من یادمه که بچه‌های حوزه تبلیغاتمون تعریف می‌کنن من نبودم اون موقع بچه های حوزه تبلیغ ما به عنوان اولین رسانه بودیم که برای تبلیغات قاعده نوشتیم.

  گفتیم آقا مثلاً ما در زمینه مافیا و ماجرا های مختلف پیش بینی ها و قصه های مختلف اصلا ما تبلیغ نمیکیم مثلا شما تو فضاهای مختلف مراجعه میکردن میگفتن آقای تبلیغ بگیر از باب قصه پیش بینی های بازارها اینها اثر بزار او شرط بندی ها و ماجراهای مختلفی که خبر فوری بیا یه تبلیغ شرط بندی بزار ما اولین رسانه بودیم که اینها را برایش قاعده نوشتیم که آقا اینها ممنوعیت دارد در فضای ملی با اینکه بچه های تبلیغات مثلا مواقع مثلاً اون ایام یه تبلیغ شرط بندی حاضر بوده به اندازه ۱۰ برابر تعرفه عادی ما به ما پول بده که ما مثلاً در یک ماه در دو ماه اصلاً رزرو کنه به اون معنا که نه از همین مدل مثلاً فوتبال نه نه به همون معنا، همون معنا که دیگه نمیشد اون موقع قاعده این نبود جان اصلا جا نیفتاده بود اصلا هیچ برایش پروتکلی نوشته نشده بود ما اگه اون موقع هم انجام میدادیم شاید هیچکی تا میرسید به ما بررسی میکرد گفتم ممنون دیگه این کار نکنیم ما پولشو گرفته بودیم اما ما محدودیت ما قائلیم که باید پول حلال ببریم.

 تبلیغات پس انعام ما قاعده های خیلی سفت و محکمی داریم برای حوزه تبلیغ کردن مدارک مدارک میگیریم کارت ملی میگیریم هویت میسنجیم تازه از این همه کاری هم که میکنیم مثلا سه چهار مورد هم در میره یه جا نه تیم تبلیغاتمون مسئولیت بررسی تبلیغات تجاری رو بر عهده داره تیم محتوا فقط تبلیغات محتوایی رو بررسی می‌کنه اما خب پیش اومده دیگه مثلاً یه شکایتی از ما انجام شده بود یه نفری اومده بود به ما یه تبلیغی رو داده بود به یکی از رسانه های ما مثلا تعرفش شده بود ایکس تومن بعد ایکس گفته بود باشه من الان براتون میریزم شماره کارت بدین شماره کارت گرفته بود رفته بود یه آگهی دیوار گذاشته بود پی اس فایو مثلا و گفته بود که آقا این قیمتش اینقدر تومن بعد یکی زنگ زده بود قیمت هم خیلی مناسب گفته بود یکی زنگ زد و گفته آقا مشتری زیاد داره اگه میخوای یه بیانیه بریز بعد پول ریخته و بعد فیشش فرستاده به تبلیغات تبلیغ منو اجرا کنه خوب دیگه تا اون کلاهبرداری که او کرده او بره بنده خدا شکایت بکنه تبلیغش رفته و اثرش گرفته بود که بعد از چند ماه زنگ زدن به ما که آقا پلیس فتا بعد ماجرا اتفاق ما مجبور شدیم پول اون طرف رو بدیم که فقط شکایتشو پس بگیره.

بعد یه موقع یه نفری به من در پلیس فتا گفت که این خودشم یه شگرده یعنی خود اون نفری که ادعا می‌کنه سرش کلاه رفته او همون آدم است که سر شما کلاه گذاشته یه بار پول می‌گیره یه بار دیگه هم از خودتون پول میگیره دو بار یه تیکه رو ببرید جدا بخاطر آموزش های حرفه ای خوب یه بخشی از تایید این آب اگه میشه آب برس همین دفعه بعدی که مثال میشه قاطی نکنید خب این شد تایید تبلیغات ما از لحاظ تجاری ما یک تایید تبلیغات هم داریم از لحاظ محتوایی یعنی شما یک یعنی شما یه تبلیغی را بخرم فوری میدی که این تبلیغ رو میخوای به عنوان یه محتوا کار بکنید به اصطلاح رپورتاژ آگهی میخوای بدی اینها میاد توسط تیم محتوا بررسی میشه که یه خطش به ما میخوره یا میخوره. من یادمه سر ماجرا فساد های اقتصادی چند تا گروه و سیستم در کشور که در زمان قوه قضایی خیلی مطرح شده بودید فسادهای اقتصادی چند تا از این به ما مراجعه میکردن که آقا تبلیغ رو انجام بدین باز هم با اعداد خیلی خوب باز ما حاضر نشدیم یه نمونه از این تبلیغات رو بزنیم و منتشر بکنیم اما دیگه این قاعده کلی ما برای تبلیغه اما ممکنه تبلیغی بزنیم که به مذاق یه عده خوش نیاد دیگه یعنی این ما داریم و خیلی هم سفت و محکم خیلی جاها اصلا کسایی که به ما مراجعه میکنن میگن که بابا داری خیلی سخت می‌گیری فلان کانال زده دیگه تو چرا اینقدر خوب دیگه قاعده هست و به نظرم لازمه.

+ امید جان از وایرال شدن اینا صحبت کردیم خب شما توی کار خبری و میدونم که وایرال شده محتوا رو خودت میدونی؛ مثال زدی دقیقا چه اتفاقی میفته یک محتوای بعضی وقتا شخصی مثلا امروز یکی از بچه ها داشت این دختر خانمی که با موتور، پیک موتوری بوده بعد درخواست داده از من حمایت کنید که من بتونم فروشگاه آنلاین راه بندازم امروز که نگاه کردم، فکر کنم ۳۰۰ هزار نفر فالوور گرفته بود همه این رسانه ها کمکش کردن همه تبلیغش کردن وایرال شد گفت من دیگه نمیخوام پیک موتوری برم میخوام فروشگاه آنلاینم رو راه بندازم و فالوور هاش ۳۰۰ هزار نفر بودن. میخوام بگم یه سری محتوا، چی میگن در واقع هم نوع دوستی و اینجور حرفا محتوای حتی مثلا اقتصادی برندا حالا نمیخوام نام ببریم همین آهنگ که مثلاً در اومد و اینا این چی میشه دقیقا وایرال میشه چه اتفاقی باید بیفته واقعا شانسی باید بشه جرقه بخوره یعنی بن مایه داشته باشه اگه بچه ها بخواهند تو کسب و کارشون محتوای وایرال بسازند چیکار باید بکنند؟

– ببین قاعده داره برای وایرال کردن یه محتوا یه سری قاعده ها وجود داره یه قاعده اش در قالب و محتوا و مدل تولید و ایناست فرمشه محتواشه چه موقعی تولید انجام میشه یه موج راه افتاده شما بتوانید با یک تولید روی موج سوار بشید موقع انتخابات ریاست جمهوری که بحث کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شد یکی از دوستان ما در تحریریه پیشنهاد داد که همه رسانه‌ها داشتن می‌پرداختن به مثلاً کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری که نقدشون بکنم اینفوگرافی بزنن ویدیو بسازم مقایسه ش بکنند پیشینه ش رو بگن خود کاندیداها رو بله بله یکی از بچه ها در تحریریه خبر فوری پیشنهاد داد ما بیایم همسران کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری رو بررسی کنیم اون موقع اصلا بحث بانوی اول و اینا مطرح نبود بررسی بکنیم رفتیم ما یه ویدیو ساختیم توی خبر فوری که همسران کاندیدا انتخابات ریاست جمهوری را بررسی کردیم چون به هنگام بود زاویه نگاه متفاوت بود خوب بود اینقدر چرخید ما فکر کنم یه آماری از اون داشتیم بیش از ۲۵ میلیون بازدید داشت در فضای مجازی اون حدی که ما تونستیم شناساییش بکنیم ممکنه کپشنشو عوض کرده باشن تیترشو عوض کرده باشه ۲۵ میلیون بازدید خیلی عجیب غریب بود یه جاهایی به نظرم محتوایی عامل سوار بشی از زاویه درست سوار بشی و بدونی که چی باید بگید.

نکته بعدیش خوب بسته به الگوریتم های رسانه ها الگوریتم های پلتفرم ها پیام رسان ها شبکه های اجتماعی اوضاع مختلف خود باید به یک شکلی تولید بکنی نباید انتظار داشته باشی اون چیزی که در اینستاگرام میگیره در تلگرام هم بگیره اگر با مدل تلگرام رفتی در اینستاگرام تولید کردی بدون که بازنده ای زمین بازی هر کی زمین بازی خودش رو داره یه الگوریتم های داره یه چارچوب های داره یه فضایی داره شما به طبع در اینستاگرام ریلز تولید بکنی به طبع باید در یوتیوب ویدیوهات مستطیل شکل باشه سایزش این تیپی با کیفیت و شما همون ویدیویی که تو یوتیوب فیلتر شده در ایران وجود داره رو اگر در تلگرام بذاری چون حجمش طبعاً بالاست دیگه کیفیتت بالاست دقیقشم بالاست اصلا تو تلگرام دیده نمیشه کسی بازش نمیکنه اصلا مخاطب تلگرام مخاطبی نیست که ویدیوی بیش از ۲۰ مگی رو اصلا باز بکنه متن میخونه.

یه جا واقعا ما به یه نتیجه رسیدیم که متن بهتر در تلگرام وایرال میشه بری سراغ متن بری سراغ عکس نوشت بری سراغ ویدیو های که میگیره به نظرم اینکه اگر کسی دنبال وایرال کردن یه ویدیوست باید همه این چارچوب ها را با هم ببینه من از اون دسته آدم های هم که قائلم که پادشاه یک اتفاق، محتواست در یک تولید. محتوا به شدت اهمیت داره خب محتوای خوبی داشته باشه زاویه نگاهش متفاوت باشه خلاقیت در پرداختن به مسئله داشته باشه چیزی که عادی آن میلیون‌ها نفر دارن تولید می‌کنند در کشور حالا کوچک و بزرگ به شکل‌های مختلف حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای او کسی برنده است در حوزه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مختلف که خلاقیت داشته باشه زاویه نگاه متفاوت داشته باشه بتونه با یک اتفاق یک چیزی رو روایت بکنه یک چیزی رو شکل بده که کسی دیگه به ذهنش نرسه.

در باب وایرال کردنش هم باید توجه بکنه به الگوریتم ها و فضاهای شبکه خلع و نوع نگاهش که میگیم من دقیقا اینو حس کردم امیر پارسا حالا شاید بعضی از بچه ها بشناسنش کاری که داره میکنه که میره از بچه های مختلف یه صوت میگیره یه سوال ازش میپرسه یه صوت اینا رو به هم میچسبونه میزارن شبی که الان خیلی پیجش ۵۰۰ هزار فکر کنم فالوور داره. داشتم پادکستش رو گوش میکردم گفت شبی که تصمیم گرفتم کلیپ بسازم از دردی که بچه های باریستا و کسایی که تو کافی شاپ میان سرو می کنند از این منظر نگاه نکردم این چیکار کرده بود رفته با کسایی که باریستا هستند و توی کافی شاپ رستوران غذا سرو می‌کنن یا نوشیدنی سرو میکنن گفته بود که چه رفتار مشتری تو مخته؟ مثلا دختره گفته به من نیاز مالی ندارم ولی بخاطر علاقه اومدم شدم باریستا بعد پسره مثلا میاد سوئیچ ماشینش میزاره رو میز که وقتی من میام مثلا قهوه بزارم سوئیچ ماشینش رو ببینم و این خیلی تو مخ منه یا با منو با بشکن صدا میکنه از این تیپ کارا آقا این کلیپ میگه ساختم صبح از خواب بلند شدم باورم نمیشد.

همه بچه من استوریش آقا خیلی کار بدیه مثلا شما کسی تو کافی طرف علاقشه چرا مثلا یه جوری حالت من خیلی خوبم و تو داغونی این نوع نگاه همیشه با این چالش درگیر بودیم امیر پارسا نوع نگاه جواد خواجوی چطور میشه جواد خواجوی میره پیگیری میکنه و میگه من اگه بخوام مثلا یک ژانری رو جلو برم لهجه مشهدی را باید برم دوبله بکنم روی یک سری مثلا از بعد از جواد خواجه بیش از صدها نفر رفتن اون کار کردن ولی هیچکی جواب نشد اول چون اون اول بود با یک زاویه نگاه رفت انجامش داد به یک مدلی رسید قصه تو حوزه تولید محتوا خلاقیت و عمیق شدن توی قصه خیلی اهمیت داره بعضی ها هستند فکر میکن که اگر در مورد همه چی تولید نکنند دیگه نمیشه در مورد همه چی تولید نیچه را نقطه وجود دارد که باید در حول محور او قصه هی بری عمیق بشی سرنا امینی چطور شد سرنا امینی همین که سرنا امینی به یک جمع بندی رسید که میتونه شخصیت‌های مختلف را خودش بازی بکنه هی خودش در مقابل خودش قرار بگیره تبدیلش کرد سرنا امینی و میلیون‌ها مخاطب آره باورش نمیشد همه اتفاق رقم بخوره.

خیلی ها حتی همین کسانی جدیدی که الان در مشهد دارن کار میکنن کوهی دیدید صدا وایرال من با بچه داشتم در موردش صحبت میکرد به نظرم اونم پیدا کرده که باید چیکار بکنه یعنی نقطه واستاده گفته آقای سبک من حالا سبک فانه برخی مخاطب پیدا میکنه بله تو قصه مخاطب خودش داره میچرخه الان بیش از ۱۰۰ هزار تا مخاطب داره اتفا رقم میخوره دیگه پس این نوع نگاه هم خیلی مهمه.

+ آقا یه سوال تخصصی ریز… تو اینستاگرام و تلگرام اگه واقعاً بخوایم تبلیغ بکنیم شما به عنوان کسی که حالا تو این حوزه‌ها خیلی بودید مثلا بچه ها چه مدلی تبلیغات بکنند بهتره فرض کن مثلاً یه بودجه زیر ۱۰۰ تومن دارن یعنی پول پاشی فراوان نمیتونن بکنند؛ برن سراغ اینفلوئنسرها، برن سراغ رسانه‌های حاکمیتی، برن رسانه‌هایی که دارن نیچ کار میکنن، شما خودت مثلا چه مدلی پیشنهاد میدید؟

– ببین فکر هر کدوم یه کارکرد داره بعد یه قصه مارکتینگ و حالا تو حوزه تبلیغات که خیلی ها فکر میکنن که بدون تجربه میتونن برن این کار انجام بدن لذا پول داریم بعد خوب این هم تبلیغ کننده ما هم میدونیم کدوم مخاطبش بیشتره حالا بریم تبلیغ اما قصه اینجوری نیست واقعا اگر بخواهی یک اتفاق را رقم بزنی یک تبلیغ تبلیغ اثربخشی باشه باید با توجه به اون محصولی که میخوای بفروشی یا وایرال کردن یه ویدیو یک شکلی یک موضوعی بسته به اون اتفاق باید مراجعه اگه تو حوزه بانوانی خب باید بر بانوان تبلیغ بکنی اگه تو حوزه مثلاً تجاری می‌خوای تبلیغ بکنی باید بری سراغ اینفورنسر هایی که بتوانند کمکت بکنن تو حوزه اگر تبلیغ خبری داری خب باید حتماً مراجعه بکنی به رسانه‌های خبری ریپتاژ بده یه قصه به نظرم اینکه دقیق به چه شکلی بری تبلیغ انجام بدی حتی اگه بودجه کم داشته باشی.

من امروز یه جلسه داشتم با یکی از تیم های تولید محتوا که در سمنان داشتن یک دوربین مخفی و گزارش های ویدیویی میساختن به من گفت که یکی از کارهاش رو ۶۵۰ هزار تومان پول برای تبلیغش داده داده به یک کانال تلگرامی که از قضا اون کانال تلگرامی خوراکش این بوده که این کلیپ بزار میگه ما ۶۵۰ هزار تومن پرداخت کردیم بعد دیگه بقیه کانال ها خودشون رایگان زدن وایرال شد یعنی اون میدونه با اون ۶۵۰ هزار تومن کجا باید بره تبلیغ بده که قصه وایرال شونده اش براش به وجود بیاد محرکه لذا خیلی موقع ها پول مهم نیست میزانش هنرمندانه بدونی کجا باید تبلیغ بدی مشورت بگیریم بعد خودمون تست کنیم قلق گیری کنیم تست بکنی باید کلی پول هدر بده دیگه.

مثل این میمونه که تو مریض بشی بگی که خانم من تست بکنم داروهای مختلفو بخورم ببینم کدوم مراجعه کنیم به دکتر دیگه من نمیدونم یه قصه دیگه ما تو حوزه دیجیتال مارکتینگ چون همه مردم دارن از بستر فضای مجازی استفاده میکن فکر میکن که پس ما خودمون یاد داشته باشیم نه دیگه حالا کسی که بلده امتحان کرده تست کرده خوب کمکت بکنه ما تو تاریخ محتوا مشترک صحبت میکنیم مثلا میگه خوب مهندس چقدر ما اینجوری کف بازار میگم مثلا ۹ تومان ده تومان ۱۲ تو مهندس چه خبره من پسر خواهرم حالا ۱۲ بابا اینجوری نیست تولید محتوا باید تکنیک داشته باشی بلد باشی متخصص باشید اصلا یه هشتگ میخوای بزنی به قول شما چی بزنی اینستاگرام مدیر اینستاگراممون در شما اگر می‌خوای بین اکسپلور و هشتگ و یکی رو انتخاب بکنی من نمی‌دونم که درست میگه یا غلط ما هم به فرمون این زیر اینستاگرام هیچ کدوم از پستامون هشتگ نمیزنم اگه دقت کرده باشید چون میگه که یه کدومشو باید انتخاب یه فن دیگه رفته آزمایش کرده تجربه رسیده دیگه چه میشود کرد خیلی باحاله.

+ آقای امید ملایی عزیز، به من بگید که شما خودتون کار خبر کردین خب خیلی از بچه ها ممکنه به خبرنگاری علاقه داشته باشند و حتی زندگیشون سخت باشه و میدونن شاید درآمدشم خیلی خوب نباشه ولی بچه هایی که به حوزه خبر علاقه مندند اصلا میتونن از فریلنسری پول در بیارن یا مثلا فقط باید برن توی یک اداره استخدام بشن و صبح برن اونجا یه خبری آماده کنند و سر دبیرشون تایید کنه برای یک رسانه کوچک سردبیرشون تایید بکنه منتشر کنه یا برن گزارش های میدانی تهیه کنند کسی که واقعا علاقه داره به این حوزه میتونه از فریلنسری درآمد خوبی داشته باشد؟

– نه الزاما اینجوری نیست ما به فریلنسر حوزه خبر میگیم شخص رسانه یعنی کسایی که به صورت شخصی رسانه شون، برند شخصی شون، برندشون یک رسانه محسوب میشه خب این آدم‌ها و این فضایی که دارن دنبال می‌کنن و قصه جلو میره یه جای خودشون نشون میده دیگه اثرگذاری نشون بده من تو جلسات مختلف فضای مختلف هم گفتم خیلی از دوستان رسانه ای ما که همکاران مون هم هستند از دست من ناراحت میشن چرا تو این حرفو میزنی تو خودت آدم رسانه ای و رسانه کار میکنی رسانه داری قائلم که ما نهایتا تا پنج سال شش سال آینده دوران رسانه های رسمی از جنس رسانه های رسمی موجود در بازار و در فضای خبری کشور تمام خواهد شد.

به نظرم نهایتا تا ۵ سال آینده دیگه شما رسانه رسمی به معنای رسانه‌های رسمی فعلی رو نمیبینید مگر اینکه رسانه‌های رسمی فعلی و هوشمندانه بتوانند یک کارهایی بکنند که تو زمین بازی بمونند به این صورت به این صورت و به این شکل نیست توضیح داره تفسیر داره اما اگر رسانه رسمی گارد خودش رو ببنده رسانه رسمی که میگم همین رسانه که تو فضای مجازی هم دارن کار میکن شاملش میشه اگر خبر فوری گارد خودش رو ببنده که نه من باید به همین شکل جلو برم مطمئن باش همون بلایی که سر روزنامه ها اومد که گارد خودش را بستند.

ما مثلا در حوزه اطلاع رسانی خبر حرف اول کشور را ما میزنیم همون بلا سرشون میاد که الان مث ما ته تیراژ ما در روزنامه ها عدد قابل توجهی نیست خیلی از روزنامه های پرمخاطب ما در کشور امروز ۲۰۰۰ تا تیراژ دارد که مثلاً ۱۲00 1300 تاش پس میاد یعنی پس می‌فرستن و برخی از حالا یه نقدی هم به وزارت ارشاد بکنیم اینجا یارانه که روزنامه ها میده یارانه کاغذی که میده واقعا اتفاق عجیب غریب بدیه چرا چون یارانه نه چون یارانه کاغذ فقط باید روزنامه بره کاغذ بخره و فقط برای روزنامه چاپ بکنه و برخی از روزنامه ها در کشور وجود دارند که روزنامه را چاپ میکن بعد بخاطر فضاش مالی درست بشه میرن در بازار توضیح میکن خودشون جمع آوری میکن چون کاغذش گرون تره دوباره بازیافتش میکن خودشون جمع درآمد بیشتر از خطر و برخی دیگه هم هستند که روزنامه را چاپ میکن حالا بهترین حالت ممکن روزنامه شرافتمندانه نکنه این کار رو کسانی دیگری هستند که صبح به صبح میرن رو زمان چون قیمت کاغذ خیلی بیشتره از اون چیزیه که فاجعه داره رقم میخوره در کشور.

گارد ما نباید بسته باشه سر این ماجرا چون شخص رسانه‌ها حتماً آینده خبری دنیا را خواهند کرد همین الان شما نگاه کن بی بی سی رو نگاه کن رسانه های مختلف نگاه کن خیلی جاها نمیگه من بی بی سی گفتم میگه بهمن دو نقطه گفت خودش میفهمه خود بی بی سی متوجه میشه که مردم و مخاطب بی بی سی اعتمادشون به بهمن کلباسی بیشتر از بی بی سی بخاطر اینکه شخص ارتباط حسی برقرار اثرگذار ذهنیت میده اصلا بحث اعتماد ما در کشور متاسفانه بارها و بارها یه کارهایی کردیم که اعتماد مخاطب رو به رسانه رسمی از بین بردیم خیلی ما که میگم یعنی در ترازهای مختلف یه جاهای خبرهایی رو نگفتم یه جاهایی دروغ گفتن از بین رفته مردم خواه ناخواه دارن به رسانه‌های شخصی رجوع می‌کنند پس بله بله حتما رسانه‌های شخصی می‌توانند در آینده اثرگذار باشند در آینده خیلی بیشتر اثرگذار باشند در آینده پول در بیارن از یک کسب و کار کما اینکه خیلی ها دارن همه کار انجام میدن و یه اتفاق داره جلو میره لذا بله چرا که نه.

+ خیلی باحال و عالی… شما همیشه باید توی خبر فوری بمونید؟ برنامه‌تون چیه برای آینده؟

– ببین من فازشو دوست دارم و من معتقدم خبر فوری یه شرایطی رو ایجاد کرده برای کسانی که درش دارن کار میکن اصلا برای من ایجاد کرده در دل خودش که من این شرایط را نمیتوانم جای دیگه داشته باشم هیچ جای دیگه نمیتونم من نمیتونم هیچ جا اینقدر آزادانه تصمیم بگیرم اینجا انقدر راحت با نیروهام ارتباط برقرار کنم برای آینده خودم برنامه‌ریزی بکنم برای آینده سیستمم برنامه‌ریزی بکنم افق بلند مدت ویژگی‌هایی که رسانه شخصی ما در خبر فوری یکی از کارهایی که چند وقت انجام دادیم یعنی بازی تدبیر مجموعه بوده و تدبیر بی نظیری بوده تو مجموعه نه الانا سال ۹۷ که من امید تازه ورود به سیستم بود خود خبر فوری حالا مجموعه خبر به من گفت حالا توییت بزن حالا توییت تو شات بگیر منتشر کن تو عصری دارم صحبت شما برند مجموعه خبر فوری در اون سالها این کار را انجام میداد در دوره که خیلی از خبرگزاری ها اسم خبرنگار خودشون سر مطلب تولیدی نمیزدن خیلی از روزنامه ها اسم مستعار شخص رسانه‌ها در کنار خبر فوری شکل بگیره خیلی از بچه‌هایی که دارن با ما کار می‌کنند خودشون رسانه دارن ما من سعی حالا نمیرسم واقعا ولی به نظرم صفحه ده کایی من در اینستاگرام کارکرد داره حتما باید بیشتر مخاطب جذب بکنه حتما حتما بهش فکر میکنم اما در دل خبر فوری بهش فکر میکنم نه خارج از خبرفوری.

+ خیلی خوبه،امیدجان روتینی هم برای خودت داری مثلا پادکست خاصی گوش کنی یا موزیک یا گیم مثلا ما خودمون روتینمون توی شرکت حالا نگفتم سر ظهر کالاف چهار نفره آنلاین وصل میشه بازی میکنیم مشتی ها مشت میزنیم رو میز اینا بعد تموم که میشه همه میرن سر کارشون یکی داره تدوین میکنه و…؟

–  روتین ندارم نه حقیقتا اینقدر شلوغم یعنی من تقریبا از 8 صبح که میدار میشم یه نیم ساعتی گوشیم رو چک میکنم و من صبح به صبح این کار انجام میدم بعد نهایتا ساعت نه یا نه و نیم از خونه حرکت میکنم که ده دفترمون باشیم دفتر خبر فوری باشم درگیرم با گوشی تا هشت شب که از محل کار برمیگردم به سمت خونه تا خونه گوشی را چک میکنم تو ماشین یعنی اون موقع های که بچه های که با من کار میکنن میدونن میگن که تا موقعی که از شرکت میری تازه نکاتی که تو کار یادت رفته تازه میگی دیگه تا میرم خونه که مثلا میشه ساعت هشت و نیم نه شب باز همین با گوشی آمیخته تا ۱۲ شب حالا یک ای بابا ولی تومان گوشی یعنی نهایت تایمی که من ماکسیمم به گوشی نگاه نمی‌کنم شب که مثلاً ۱۰ دقیقه یه ربع برای گوشی می‌خوابم با همین روتین به اون شکلی که تو فکر میکنی ندارم اما فیلم میبینم سعی میکنم سریال نمایش خانگی رو ببینم دوست دارم دنبال میکنم سعی میکنم که در طول روز مثلا یه ربع ۲۰ دقیقه معمولا اینستاگرامی میکنم نه به معنای اکسپلور گردی من وارد یه سری پیج های میشم با استفاده از پیشنهاداتی که اینستاگرام میده پیج پیج های مختلف نگاه میکنم.

از دل تولید محتوایی که پیج های مختلف دارم میکنم الگوهایی برمی دارم که این الگو ها بتونه تو حوزه تولید ارتباط توسعه میده دیگه من اولین بار با شما تو اینستاگرام یکی از کارهایی که تو اینستاگرام می‌کنم اینکه حداقل روزی ۵ نفر را فالو کنم همچنان هم این کارو انجام میدم برام مهمه که آدم‌های مختلف در فضاهای مختلف رو بتونم فالو بکنم ببینم یا اونا بک میدن یا نمیدن دیگه مهم نیست برام مهم اینه که ببینم اون آدم داره چیکار میکنه نتورک خودت که قوی میشه الان ما هر مهمون اینجا آوردیم حالا شما چون در واقع تو خبر فوری فعالی حالا برند خودت هم داری ولی هر کسی از بچه ها اینجا به نوعی داره کسب درآمد میکنه عین همه مطلق ما از ارتباطات خیلی مهمه تو حوزه خبر هم خیلی اهمیت داره دیگه باید اعصابش هم داشته باشی دیگه یعنی یه جاهایی تو تعدد آدم های که مثلا فالو داری اونا تو رو فالو دارن آره دیگه ممکنه.

مثلا یه چیزی از روزنامه‌های ما یه روزنامه دیجیتال خبر فوری که ۳۵، 36 شمارش منتشر شده و داره جای خودشو باز می‌کنه تو حوزه روزنامه دیجیتال در کشور واقعاً بعضی از قصه‌هاش و بعضی از تیترهاش داستانه دیگه من با نگرانی دست و دلم میلرزه که تو اینستاگرام بزنم که فقط پنج نفر دو نفر و من یه آدمیم که از بحث در فضای مجازی فراریم یعنی حوصله پاسخ دادن واقعا ندارم و حوصلم سر میره که بخوام پاسخ بدم چون یک تیتر که ما داریم میزنیم محتوایی که داریم دنبال میکنیم یک دقیقه حرف که نیست که مثلاً دو دقیقه حرف نیست من بر نیم ساعت ۴۵ دقیقه باید در موردش حرف بزنم تا قصه جا بیفته بعضی موقع ها تو تحریریه خبر فوری برای انتخاب یک تیتر حجم کار زیاد میشه فضا میگم که این تیتر را بزنیم بعدا بهتون توضیح میدم مثلا دیگه وقت نیست بعد مثلا دو سه ساعت بعدش که میگذره میگم که حوصله نداشتم ابعاد مختلف تو ذهنم منظم نبود که برات بیان بکنم می‌فهمیدم چی دارم میگم چرا دارم میگم نمی‌تونستم بگم فعلا بپذیر.

+ خیلی ممنون آقا من سوالام تموم شد میخواستم اگه شما بحثی چیزی دارین بفرمایید. یکی اینکه خاطره از روزهای سخت  احتمالا یعنی اتفاق مثلا روزهای سخت و شیرین تو بگین این یه موضوع خیلی جذابه موضوع بعدی که از خطر خبر بد که سخت بود انتشارش و خبر هنوز وایرال نشده یعنی کلیدش دست شما بود یه سری خبرهای خوب و اینکه این استقلال در خبر واقعا خیلی بازه یعنی ممکنه مثلا یه نهادی به شما بگه این خبر رو بردارین؟

– درباره‌ی خبر شیرین و تلخ که مصطفی هم گفت دیگه برای ما قصه شهادت حاج قاسم خیلی تلخ بود یعنی مثل شبکه ۶ ساعت ۷ صبح ۵ کانال باز شده بود ما خواب بودیم ساعت ۵ یکی از دوستان کانال باز کرد ساعت ۶ به من زنگ زدن به تلفنم که من فقط خبر شنیدم و گوشی رو قطع کردم و اومدم پای کار خیلی سخت بود خیلی سخت واقعا نمیدونستم دارم چیکار میکنم اونجا چی فهمیدم اون موقع که من اومدم پای کار فکر کنم ۱۰ دقیقه بعدش دیگه خبر قطعیش باورپذیر نبود برای ما یه خواب بود یک رویا بود خیلی هم تلخ بود واقعاً تلخ بود یه هواپیمای اوکراین شبش مثلاً من شنیدم گفتم فردا یه خبر مهم مصطفی گفت و شهادت حاج قاسم همه ما خیلی تلخ بود خیلی اتفاق تلخی بود واقعا قصه هواپیمای اوکراینی هم خیلی چرا تلخ بود یه و تلخی ماجرا که اون قصه بود او اتفاق بود.

اتفاق دیگه ماجرای بود که ما چند روز مقاومت کردیم به مخاطبمون یه چیز دیگه میگفتیم آخه خبر رسمی خبر رسمی این بود اما مخاطب نمیپذیرفت ما بیشترین میزان فحش بر ثانیه را روز شنبه که خبر هواپیمای اوکراینی اعلام شد در پیام حرف مردم خیلی مردم فکر می‌کردن ما می‌دونستیم و نگفتیم تو صحبتام گفتم اعتماد مخاطب از اعتماد اونجا واقعاً و خیلی تلخ بود خیلی تلخ بود شاید شهادت حاج قاسم تلخیش یک شیرینی به نام شهید حاج قاسم داشت شهادت داشت به قول آقا میگفت که شهید سلیمانی قوی تر و مهمتر از حاج قاسم سلیمانی نیست اما واقعا قصه اصلا یه آب سردی من شنیده بودم بهت زده فکر کنم نه ما صبح شنبه که خبر منتشر ساعت یک و دو ظهر اصلا مونده بودیم ما تو کانال هست ما ساعت دو یه پیام عذرخواهی گذاشتیم دیگه جز معدود رسانه های بودیم که ساعت حوالی ۲ همون روز از مخاطب معذرت خواهی کردیم گفتیم ما نمیدونستیم و معذرت خواهی کردیم خیلی اتفاق سخت و تلخی بود.

اتفاقات وجود داره ولی بد بود اتفاقات مثبتم که خیلی یعنی کلیدش دست شما باشه شما بزنی میترکونه یا نه معمولا شما بازتابا رو پوشش میدی نه اینجوری نیست ما هم خبر وایرال کننده زیاد خبری که بترکه همه اما چیزی که بگم خیلی خوشحال کننده تو ذهنم نیست بازی ایران و ولز واقعا جذاب بود یعنی اتفاقات اتفاق خیلی ویژه بود رقم خورد پیروزی های اصلا ورزشی جذابه خودم علاقه به حوزه دارم جذاب خیلی پر رنگ نیست الان تو ذهنم ولی خوب آره واقعا بازی ایران اتفاق ویژه تحریری میریزه به هم خبر خوب میاد همه همین الانش اینجوری مسابقات مختلف ما تلویزیون روشنه آبی رو دنبال بکنیم اصلا ماهواره همیشه کارمونه بررسی میکنیم ببینیم اون طرف چه اتفاقی داره میفته این از خبر خوب و بد در مورد اون که میگی رسانه ها فشار بله رسانه ها و فشار روی رسانه ها هست تذکرهای مختلف هست از نهادهای مختلف هست.

یک نقد اساسی من به این تذکرها فارغ از اینکه بگم تذکر ها داده بشود یا داده نشود همیشه این بوده که کاش یه نهاد متولی تذکر به رسانه ها باشه همون قوه قضاییه میگه که ریاست های مختلف فضاهای مختلف پلیس فتا با قدرت های مختلف و میزان توانایی های مختلف محور تذکرهای شب یعنی تذکرهای سازمان خودشون یا نهاد خودشون به رسانه‌ها این خیلی بده یعنی حتما سلیقه میشه یه جاهایی ما در خبر فوری یه تذکرهایی رو مثلاً دریافت کردیم که حاصل توصیه یک نهاد دیگری برای خبر بوده انتشار خبر بوده ممکنه ولی اون چیزی که من در کل در فضای کلی میبینم اونجوری که برداشت میشود نه اونجوری نیست که بگی هر چی که میزنی یا هر چی میزنی باید مورد تایید ما باشد ولی همه دنیا ساختاری وجود داره که به هر حال نسبت به یک سری از مسائل حساسن و بچه هم رسانه که دانایی کل نیست که ما ممکنه یک اتفاقی را از ظن خودمون روایت بکنیم که او ظن خودمون اشتباه باشه یعنی یک پشت پرده داشته باشه یه مسئله داشته باشه اساسی داشته باشه که این نه شرایط رسانه‌ها و آزادی رسانه‌ها با همه حالا فضاهای مختلفی که هست همین نقدهایی که بهش وارده در کل دنیا همینه.

در ایران همینه اونقدر ماجرا بحرانی نیست که احتمالاً مخاطب فکر میکنه که همه چی آره وجود داره شما سوالی نداره اوکی ما در سیستم ادمین هشت ساعته هشت ساعت شیفت هشت صبح تا ۴ بعد از ظهر چهار بعد از ظهر تا ۱۲ شب دو ادمین که همه قطع ۱۲ شب آره همه شیفت هنوز خیلی داریم بهش فکر میکنیم واقعا ممکن آره جدی دو ش خبر اتفاق ترکیه شب اعلام شد دیگه چرا اینجوری باید که هر چی اتفاق عجیب غریب ساعت ۱۲ شب به بعد رخ آخه تو دنیا که اتفاق بیفته ما برای آنها روز برای ما آره ما ما بهش فکر کردیم.

+ خیلی خوب دم شما گرم صحبت‌هاتون برامون جذاب بود حالا فکر کنم جایی نگفته بودید این جزئیات رو ما هم از فرصت استفاده کردیم و قسمت تبلیغات خیلی جالب بود تجربه خودت  بود امیدوارم که به درد بچه ها بخوره.

– خواهش میکنم منم ممنونم از شما که این فضا رو فراهم کردید.

متن گفتگوی قسمت دهم ما با امید ملایی را مطالعه کردید. امیدوارم لذت برده باشید.

 

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
پخش نماهنگ غزه از شبکه 3

پخش نماهنگ غزه از شبکه ۳

یادمان دانش آموزان غزه به یاد کودکان غزه که در کلاس فلسطین، درس مقاومت و مظلومیت را به نمایش...

بیشتر بخوانید
تیزر دومین نمایشگاه ایران نوشت مشهد

تیزر دومین نمایشگاه ایران نوشت مشهد

ایران نوشت دومین نمایشگاه نوشت افزار ایرانی مکان: حرم مطهر _ ورودی باب الجواد (ع) تاریخ: 15 شهریور تا...

بیشتر بخوانید
کلیه‌اش رو 1.5 میلیون فروخت | امیر شهلا

کلیه‌اش رو ۱.۵ میلیون فروخت | امیر شهلا

تجربه های شنیدنی آقای امیر شهلا از حرکت درجه یکِ کمک به افراد بی بضاعت تا جریانات در وزارت...

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *