ورود به دنیای ویدیوگرافی | امیر کیانی

در قسمت دوم پادکست راه پله با متخصص ویدیوگرافی، تصویربرداری و عکاسی آقای امیر کیانی گفتگو کرده ایم. متن این گفتگو را در ادامه می خوانید…

 

سلام دوستان، بسیار خوشحالیم  که با قسمت دوم پادکست راه پله در خدمتتون هستیم.

حضور مهمان امروز برنامه مون برای خود بنده به شخصه خیلی جالب توجه بود، و حوزه فعالیت ایشون ویدیو گرافی هست. ویدیو گرافی حوزه ای هست که فرد هم کار صدا برداری و نورپردازی رو آموزش میبینه، هم فیلم برداری و هم تدوین و هم تا حدودی کارگردانی.یک ویدیو گراف تمام این وظایف رو به تنهایی یا نهایتا با یک یا دو دستیار انجام میده. امروز هم در خدمت دوست خوبمون، اقای امیر کیانی، یکی از متخصصین این حوزه هستیم.

+چطورید آقای کیانی؟

-سلام عرض میکنم، خیلی ممنونم که منو به پادکست جذاب راه پله دعوت کردید، اتفاقا  قسمت اول پادکست رو هم با حضور آقای سلیمانی دیدم. می‌تونه خیلی پادکست کارآمد و خوبی باشه برای کسی که در شروع مسیر هست.

 

+متشکرم. به عنوان اشاره برای کسانی که تازه با پادکست ما آشنا میشن، اسم این پاکست راه پله هست، دلیل این نام گذاری هم این بود که بتونیم مسیر های کسب درآمد آنلاین رو برای دوستان روشن کنیم. بنده در تیزر  پادکست هم عرض کردم،  دنبال این نیستم که حتما درجه یک های کارمون رو معرفی کنم، بلکه با افراد در سطح های متغیر مصاحبه میکنم. به عنوان مثال سطح خود من شاید عالی نباشه، اما در این حوزه کسب درآمد دارم و با تیم هدا استودیو در این زمینه رشد و فعالیت میکنم. هدف اصلی من از تهیه این پادکست این بود که هرکسی در این حوزه از فضای آنلاین کسب درآمد داره چه مستقیم و چه غیر مستقیم دعوت کنیم، و با هم مصاحبه داشته باشیم. با هر مقدار درامدی که دارن، صحبت کنیم راجع به اینکه چطور به این مرحله از کار رسیده و اگر ما یا مخاطبین مون بخوان وارد این حوزه بشن باید از کجا شروع کنن و چطور به مقصد برسن.

خیلی ممنون که دعوت مون رو پذیرفتی. لطفا خودت رو معرفی کن و از خودت بیشتر بگو تا وارد بحث بشیم و پاسخ گو سوالات مخاطبین در مورد ویدیو گرافی هم باشیم.

-بله، من متولد ۷۵ هستم، در دانشگاه حکیم سبزوار مهندسی شیمی خوندم. به واسطه دانشگاه به سمت ویدیو گرافی کشیده شدم. رشته دانشگاهیم و علاقم متاسفانه متفاوت بود و به ویدیو و عکس علاقه داشتم. بیشتر به عکس توجه داشتم اما در این مسیر با آقای پیمان جاجرمی آشنا شدم و به سمت ویدیو گرایش پیدا کردم. و الان به مدت پنج ساله که در این عرصه فعالیت دارم.

 

-دانشگاه رو تموم کردید درسته؟

+بله سال ۹۸ تموم شد و بعد از سربازی هم وارد عرصه کار شدم.

 

-تو حرفاتون گفتید که علاقه و رشته تون متفاوت بود. من هم درگیر این مسئله بودم. اما از سال ۹۲ وقتی کارهای تدوین و پریمیر می دیدم علاقه نشون میدادم. حتی ساعت ها وقت میذاشتم و نمونه کار میدیدم و تولید این طور کارها رو دوست داشتم. شروع کار این مسیر به خاطر علاقه همون سال ها بود. با فیلم برداری و مقداری گرافیک شروع کردم و علاقه واقعا عنصر گیرایی بوده و هست. به نظر من عامل نگه داشت هرکسی در مسیر تحصیل یا کسب و کار علاقه هست. شناسایی علاقه خیلی مهمه.

+بله طبیعتا علاقه باعث میشه سختی های کار رو تحمل کنیم.

 

-بریم سر بحث اصلی مون، نحوه درآمد زایی شما از اینترنت به چه صورت هست؟

+بیشتر بحث درآمد به تولید محتوا ویدیویی و ساخت تیزر برمیگرده. چه ساخت خودم باشه و چه ساخت تیم مون. قسمتیش هم برمیگرده به تولید محتوا گرافیکی و طراحی بصری که به صورت تیمی هست. اما به شخصه درآمد خودم از ویدیو هست.

 

-یعنی‌ شمارو در حوزه ویدیو بیشتر میشناسن؟

+بله، به صورت تخصصی در حوزه ویدیو.

-چطوری در حوزه ویدیوگرافی وارد شدی؟ کارآموزی رفتی؟ گفتی که از طریق دانشگاه رفتی سراغ عکس‌ و بعد ویدیو از طریق آقای پیمان جاجرمی؟

+بله داستان از این قرار هست که تو دانشگاه سر و کاری با عکس نداشتم و علاقه هم نداشتم. اما خب طی یه سری اتفاقات با گوشی شروع کردم به عکاسی. البته خیلی فیلمبرداری نبود. با آقای جاجرمی هم اینطور آشنا شدم که اول پیج شون رو داشتم و یکی از دوستانم با آتلیه ایشون کار میکرد. ایشون منو معرفی کردن. دنبال نیرو بودن و منم رفتم کارآموزی. سال ۹۶ از صفر با ایشون شروع کردم.

 

-چقدر پیش ایشون بودی و چه کاری انجام میدادی؟

+ایشون اول به من گفتن سمت عکس نرو چون فیلمه که پیشرفت توش هست و جریان داره. اول یه سری آموزش های تصویر برداری رو گذروندم. و بعد از اون هم سر پروژه های ایشون حضور پیدا میکردم و حتی الان هم گاهی کنار ایشون در پروژه شون  شرکت میکنم.

 

-اتفاقا این مسئله مهمی هست، من به افرادی که اینجا آموزش میبینم هم توضیح میدم که فقط کار تئوری کافی نیست و نمیتونه از شما تدوین گر یا فیلم برداری حرفه ای بسازه به نظرم این روند چند مرحله داره: اول باید فرد کار با دوربین و… رو یاد بگیره. از لحاظ تئوری آموزش ببینه و با مقدمات آشنا بشه. دوم باید کارآموزی کنه. سوم هم بعد از کارآموزی کارهای کم قیمت تر، رایگان و ساده تر رو انتخاب کنه و یاد بگیره تا حرفه ای بشه.

پس یادگیری این چیزها قبل از دوره کارآموزی با دوره های آموزشی ضروری هست. شما بحث تئوری رو کمتر کار کردی؟

+من یه بخشی از بحث تئوری رو خودم اول یاد گرفتم و وقتی پیش آقای جاجرمی رفتم با این مباحث آشنا بودم

از ایشون تکنیک یاد می‌گرفتم و مبنا رو میدونستم. نکته دوم اینکه کارآموزی بسیار مهمه. من شاید توی چند وقت تجربیات پونزده ساله ایشون رو یاد گرفتم. این خیلی فرق داره چون مستقیم درگیر تجربه های فردی هستی که در این کار چندسال زحمت کشیده.

برای پروژه رایگان هم محدودیت وجود داره و هرکاری رو نمیشه رایگان زد. پروژه رایگان هم برای زمانی هست که راهی باشه برای راه یابی به پروژه های بزرگتر. و البته این خوبه که نمونه کار داشته باشی.

 

-البته یک تجربه تخصصی من این هست که بعضی از موارد رو خودم با کار و تمرین متوجه میشدم مثل تنظیم نور بعضی پروژه ها.حتی اگه کاراموزی هم شرکت میکردم شاید متوجه اینطور موارد نمی‌شدم. بنابراین میتونیم بگیم کار رایگان برای صفحه اینستاگرام و‌.. می‌تونه استفاده بشه و باز هم ارزش داره. اتفاقا یکی از دوستانی که قراره در پادکست راه پله هم دعوت بشن و باهاشون آشنا میشیم، از طریق همین کارهای نمونه پیشرفت خوبی رو کسب کرده بودن.

-البته در هر کاری که بخوای انجام بدی باید اون کار رایگان و تست رو انجام بدی.

+سوال بعدی این هست که میشه از ویدیو گرافی، و به صورت  تنهایی به درآمد ماهی سی الی چهل میلیون تومان رسید؟

 

-بله خیلی بیشتر هم میشه. حتی در شهر خودمون.

+سوال دیگه اینکه خیلی از افراد که میان و براشون جذابه و دوره رو شرکت میکنن بعد دوره میگن میتونیم الان وارد بازار کار بشیم؟ پاسخ من منفی هست. به نظر شما این بازه برای کسی که تازه شروع می‌کنه و مراحلی که گفتیم رو باید بگذرونه چقدر طول می‌کشه تا به کسب درآمد برسه کم کم؟! یعنی یه ویدیو گرافر تازه کار بشه.

 

-در بحث آموزش که شاید یک هفته طول بکشه اما مسئله مهم ارتباطات خوب هست که شما بتونی برای گرفتن پروژه آدم های مرتبط رو پیدا کنی. من اوایل خودم میدیدم که بعضا کارم از افرادی بهتر بود اما درآمد اون ها بهتر بود. و متوجه شدم که وجه برتری اون افراد ارتباطات شون هست. و روابط عمومی بهتری داشتن. به نظر من نود درصدش به این برمیگرده.

+بله قبول دارم و خودم هم خیلی از روابط عمومی درآمد داشتم. به نظر من روابط عمومی می‌تونه این باشه که مقداری خط قرمز هاتو کاهش بدی مثلا با قیمت بهتری کار کنی و با هرکسی ارتباط بگیری و اخلاق مدار باشی. سوالی که دارم اینه که من به شخصه آدم برون گرایی هستم اما با شناختی که از شما دارم شما تقریبا درون گرا محسوب میشید. چطوری بازاریابی میکنید؟ چون خیلی از دوستان خصوصا خانوم ها یه سری ملاحظات دارن.

 

-دو راه داریم

اول اینکه یه آدم برونگرا دورتون باشه که شمارو تبلیغ کنه. کمی سخته البته و چالش داره. چون سمت هرکاری نمیشه رفت. به عنوان مثال خودم شده که بخوام با کسی درباره کار صحبت کنم و خب به همین علت نمیتونستم. و این برون گرا بودن خیلی تاثیر داره و خوبه.

 دوم اینکه بنده خودم خیلی از پروژه هامو از طریق پیج اینستاگرام گرفتم. به صورت گالری محتوا که از اون طریق مشتری میاد. با اینکه خیلی در اینستاگرام فعال هم نیستم اما اینو دارم و پنجاه درصد مشتری ها از اون طریق اومدن. یه سری هم دوستان معرفی کردن.

+بنده یک مثال از این دارم. ما با یک مجموعه قرار بود کار کنیم و دفعه اول که کسی مارو معرفی نکرده بود پروژه منتفی شد موقتا. دفعه دوم که از طریق دوستان معرفی شدیم همون ابتدا پروژه قطعی شد و کار شروع شد. کلا به نظرم در کشور ما روی رفاقت ها خیلی حساب میشه و من از همینجا از دوستان مون هم تشکر میکنم. یکی از تکنیک های بازاریابی به نظرم اینه که کسی در این زمینه معرف داشته باشه.

 

-من فکر‌میکنم برای اول کار هم لازم نیست که حتما خودت تنها باشی و میتونی‌ تیمی کار کنی. به عنوان مثال با هدی استودیو کار کنی و با افراد متفاوتی آشنا بشی و شبکه ارتباطی برات به وجود بیاد.

+پس‌ اول اینکه نمونه کار قوی داشته باشه و در معرض عموم بزاره مثل اینستاگرام

دوم اینکه از شخص ثالث برای معرفی استفاده کنه

و سوم اینکه داخل مجموعه هایی وارد بشه که این ارتباطات رو دارن. و باهاشون کار کنه.

سوال بعدی اینکه ویدیو گرافر ها چقدر سرمایه اولیه لازم دارن؟

 

-الان که افراد عموما میرن سمت موبایل گرافی. که براش نور و موبایل رو نهایتا لازم داری و یه سری کار ساده رو میتونی انجام بدی اما اگه حرفه ای کار کنی و نیاز به دوربین و… داشته باشیحداقل صد و پنجاه میلیون تومن نیاز هست در حال حاضر.

+اتفاقا یکی از نصیحت های من همیشه اینه که اول کار پول پاشی نکنید. حتی لازم نیست اول کار بخرید و میتونید اجاره کنید. بعضی تجهیزات مثل دوربین تمرین لازم داره و باید تهیه بشه اما بعضی مثل نور و… می‌تونه اجاره هم بشه. اول با اجاره کردن یا کار کردن در مجموعه هایی که این تجهیزات رو دارن شروع میکنی و وقتی یاد گرفتی و بودجه داشتی تهیه میکنی.

 

-بله تجربه من هم همین هست. با تیم آقای جاجرمی که عکاسی کار میکردم از دوربین یکی از اقوام استفاده میکردم که آتلیه داشتن. با ایشون هم یه مدتی کار کرده بودم. بعدش کم کم دوربین بهتری گرفتم و لوازم نورپردازی و… هم تهیه کردم. البته قبل خرید هم باید ببینی هر وسیله ای که نیاز داری کدوم مدل و نوع ش بهتره برای کارت.

+کم کم که داریم به انتهای پادکست نزدیک میشیم. بریم سراغ آکو. شنیدم که برند تون رو ثبت کردید. چند تا سوال از اون بپرسیم در انتهای بحث. از آکو برامون توضیح بدید.

 

-دو سالی بود که در ذهنم بود که بتونیم در زمینه دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا در شهر مشهد فعالیت کنیم. پنج ماه پیش دفتر رو راه اندازی کردیم و آژانس دیجیتال مارکتینگ هستیم و کادرمون داره کم کم تکمیل میشه.

-قبل آکو تنها بودید؟

+بله میشه گفت درآمدش به نسبت خوب بود ولی یه سری چالش ها بود. مثلا تایم کاری که تو خونه باید کار میکردم. و تا اخرشب باید فعالیت میکردم. با این دفتر اصطلاحا کار و زندگی در راستای درست خودش قرار گرفت.

دوم هم بحث اعتماد سازی هست. زمانی که لوکیشن داشته باشی و با کارفرما قرار کاری رو در اون لوکیشن کاری بزاری اون امنیت برقرار میشه.

سوم اینکه من علاقه داشتم تیم داشته باشم و همه این ها باعث شد برم سمت این مورد. البته بحث‌ نیرو انسانی هست و حواشی زیادی هم داره.

 

-من هم خودم البته چالش نیرو انسانی رو دارم و افراد فری لنسر یکمی سخت با مجموعه ها کار میکنن.  امیدوارم در یک قسمت میزبان آقای پور علی باشیم که متخصص این حوزه هستن و از ایشون هم مشورت بگیریم و راجع بهش صحبت کنیم. اگه نکته ای پینشهادی مونده در خدمتتون هستیم. نکات خیلی خوبی رو مطرح کردید در مورد کارآموزی و…. و مفید بود.

+پیشنهادم اینه که افرادی که می‌خوان وارد این عرصه بشن  درآمد و هزینه ها و در کل همه موارد رو بررسی کنن حتما و بعد وارد بشن.من دوستانی داشتم که بعد از چندسال کارشون رو عوض کردن بابت این بحث. علاقه هم خیلی مهمه و عامل موندن در مسیر هست.

 

-خیلی ممنون از همراهیت با ما و با پادکست راه پله.

پست های مرتبط

مطالعه این پست ها رو از دست ندین!
تیزر به مناسبت شهادت امام رضا(ع)

ساخت تیزر به مناسبت شهادت امام رضا(ع)

این تیزر به مناسبت سالروز شهادت امام رضا (ع) و به درخواست شبکه 1 سیما، توسط تیم هدا استودیو...

بیشتر بخوانید
تیزر دومین کنفرانس بین المللی حقوقی

تیزر دومین کنفرانس بین المللی حقوقی

این مراسم مجموعه عمارت وکیل به میزبانی هتل نوین پلاس برگزار گردید. تیزر این مراسم توسط تیم تولید محتوای...

بیشتر بخوانید
تیزر معرفی مجموعه عمارت وکیل

تیزر معرفی مجموعه عمارت وکیل

« از زمانی که رشته حقوق رو انتخاب کردم هدفم تبدیل شدن به یک وکیل حرفه ای بود… »...

بیشتر بخوانید

نظرات

سوالات و نظراتتون رو با ما به اشتراک بذارید

برای ارسال نظر لطفا ابتدا وارد حساب کاربری خود شوید.