درآمد و بازار کار سئو در ایران و جهان چگونه است؟

همه متخصصان سئو وقتی کلمه «سئو» را برای اولینبار شنیدند، هیچوقت فکر نمیکردند با فعالیت در این حوزه بتوانند درآمدی بیشتر از یک کارمند ساده داشته باشند. این شغل برای خیلیها به مسیر شغلی جدیدی تبدیل شده که فرد در آن هم آزادی عمل دارد و هم درآمد خوب.
اگر شما هم به دنبال شغلی هستید که بدون نیاز به سرمایه اولیه، وارد آن شوید و امکان درآمدزایی دلاری در آن وجود داشته باشد، بهتر است در مسیر آموزش سئو قدم بگذارید. در دنیای امروز که رقابت در فضای دیجیتال به اوج خود رسیده است، دیدهشدن نتایج در گوگل دیگر یک امتیاز نیست، بلکه یک ضرورت محسوب میشود. با این تعاریف آیا واقعاً این مسیر برای همه افراد مناسب است؟ در این مقاله همراه ما باشید تا درآمد و بازار کار سئو را در ایران و جهان بررسی کنیم.
شغل سئو چیست؟
این روزها مشاغل زیادی در حال حرکت بهسوی آنلاین شدن هستند. به همین دلیل باید افراد متخصصی هم وجود داشته باشند که اقدامات لازم را برای دیدهشدن این کسبوکارها انجام دهند. بهطورکلی کسی که تمام اقدامات لازم را برای بهینهسازی یک سایت در موتورهای جستجو مانند گوگل و کسب بهترین جایگاه در آن انجام میدهد، سئوکار است.
شما میتوانید با خواندن مقاله شغل سئو چیست در مقالات هدی استودیو، اطلاعات بیشتری درباره این حرفه به دست آورید. در این مقاله هم با بررسی وضعیت درآمد و بازار کار سئو در ایران میتوانید تصمیم بگیرید که آیا ورود به این حوزه ارزشش را دارد یا خیر.
بازار کار سئو در ایران چگونه است؟
طبق آخرین آمارها در سال ۱۴۰۲، هر کاربر ایرانی فارغ از سن و جنسیت، حدود ۴ ساعت از روز خود را در اینترنت میگذراند و خرید اینترنتی هم بخش عمدهای از دلایل مراجعه کاربران به اینترنت است. به دلیل همین افزایش تقاضای کاربران، کسبوکارهای مختلف هم برای فروش بیشتر، تصمیم به راهاندازی یک سایت برای فروشگاه خود میگیرند.
هر یک از سایتهایی که این روزها در موتورهای جستجو مانند گوگل میبینید، برای کسب بهترین نتایج و بهینهسازی حداقل نیاز به یک سئوکار دارند. درحالیکه بسیاری از سئوکاران روی چند پروژه کار میکنند و برخی پروژهها به بیشتر از یک سئوکار نیاز دارد؛ بنابراین میتوان گفت درآمد و بازار کار سئو در ایران، خوب و در حال پیشرفت است.
باتوجهبه آگهیهای زیاد موجود در پلتفرمهایی مانند جابویژن، جابینجا و… میتوان نتیجه گرفت تقاضا برای استخدام سئوکاران روزبهروز در حال افزایش است. البته از این طرف هم افراد زیادی بعد از آموزش دورههای سئو، وارد این حوزه کاری میشوند؛ بنابراین اگر میخواهید تأثیرات مثبت وضعیت درآمد و بازار کار سئو در ایران را ببینید، بهتر است مطابق آخرین تغییرات الگوریتم گوگل، دانش خود را بهروز کنید و با استفاده از منابع معتبر، از بقیه سئوکاران جا نمانید.
درآمد متخصص سئو در ایران چقدر است؟
باتوجهبه آمار روبهرشد کسبوکارها در فضای آنلاین میتوان گفت که بازار کار سئو در ایران بسیار خوب و در حال بهترشدن است. حتی طبق آمارهای بهدستآمده از جابویژن، در اردیبهشت ۱۴۰۴ تعداد ۱۹۲۰ آگهی شغلی فعال وجود دارند و این شغل از سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ حدود ۱۳ درصد رشد داشته است.
باتوجهبه آمار موجود میتوان گفت پول سئوکاران از پارو بالا میرود! برای اثبات این حرف کافی است به جدیدترین نرخ درآمد سئوکاران در سال ۱۴۰۴ مطابق گزارش جابویژن در جدول زیر نگاهی بیندازید:
رشد میانه حقوق درخواستی در سال ۱۴۰۴ | تهران | شهرهای بزرگ | شهرهای کوچک | |||
کارشناس | کارشناس ارشد | مدیر | کارشناس | کارشناس ارشد و مدیر | همه سطوح | |
۱۸ تا ۲۷ میلیون | ۲۵ تا ۳۹ میلیون | ۳۱ تا ۶۶ میلیون | ۱۷ تا ۲۰ میلیون | ۱۸ تا ۳۸ میلیون | ۱۲ تا ۳۱ میلیون | |
۳۸٪ | ۳۳٪ | ۲۹٪ | ۲۰٪ | ۵۶٪ | ۳۳٪ |
*تمام ارقام موجود در جدول برحسب تومان هستند.
همچنین بر اساس گزارش جابویژن در پاییز ۱۴۰۳، وضعیت بازار کار سئو در ایران را هم بررسی کردیم:
دادههای مربوط به بازار کار (آبان ۱۴۰۳) | تغییرات سالانه (نسبت به آبان ۱۴۰۲) | تغییرات فصلی (نسبت به تابستان ۱۴۰۳) |
فرصتهای شغلی | ۳٪ کمتر | ۲۵٪ بیشتر |
حقوق | ۳۶٪ بیشتر | ۶٪ بیشتر |
شدت رقابت | ۲۶٪ بیشتر | ۷٪ کمتر |
عوامل موثر بر درآمد و پیشرفت شغلی سئوکاران
باتوجهبه وضعیت درآمد و بازار کار سئو در ایران، برخی سئوکاران حسابی راضی هستند و برخی هم گلایه میکنند. دلیل آن هم تفاوت درامد متخصص سئو برای هر فرد است که به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی که میتوانند باعث افزایش درآمد و پیشرفت شغلی یک متخصص سئو شوند، عبارتاند از:
۱. مهارت سئوکار، جعبه ابزار او
سئوکاران بر اساس مهارت و سابقه کاری خود باید مبلغ متفاوتی را دریافت کنند، بهخصوص در کارهای تماموقت و حضوری. افرادی که بهتازگی وارد این حوزه شدند و تجربه ۲ الی ۳ساله دارند، بهعنوان کارشناس جونیور شناخته میشوند.
افرادی که بیشتر از ۱۰ سال در این زمینه فعالیت میکنند، کارشناسان سینیور نامیده میشوند. میان این دو، کارشناسان میدلول هم داریم که بین ۳ تا ۱۰ سال سابقه کار در زمینه سئو دارند. کارشناسان جونیور، میدلول و سینیور سئو به ترتیب کمترین تا بیشترین درآمد را دارند.
۲. نوع فعالیت بخشی از سبک زندگی
متخصصان سئو میتوانند بهصورت تماموقت، پارهوقت، حضوری، دورکاری یا پروژهای فعالیت کنند. همچنین میتوانند مفاهیم سئو را آموزش دهند، بهعنوان مشاور در کنار کسبوکارها باشند یا روی سایت شخصی خود، کار کنند؛ بنابراین میزان درآمد و بازار کار سئو در افراد مختلف باتوجهبه نوع فعالیتی که دارند، فرق میکند.
۳. محل فعالیت، تاثیرگذار در درآمد
جالب است بدانید که وضعیت درآمد و بازار کار سئو در تمام نقاط ایران یکسان نیست! در واقع شهرهای کوچک، شهرهای بزرگ و تهران به ترتیب درآمد کمتر تا بیشتر دارند. البته این در مورد استخدام در شرکتها یا مشاوره سئو صدق میکند و افراد برای آموزش یا فعالیت بهصورت پروژهای فریلنسری میتوانند قیمت را بر اساس تجربه کاری خود و سختی پروژه پیشنهاد دهند.
۴. میزان دانش سئوکار
میزان دانش سئو و بازار کار ارتباط مستقیمی با یکدیگر دارند؛ یعنی هر چقدر دانش سئوکار بهروز و مطابق جدیدترین تغییرات گوگل باشد، تقاضای کارفرمایان هم بیشتر میشوند. در نتیجه به درآمد خوبی میرسد.
۵. تعداد پروژهها و زمانبندی
سئوکارانی که بهصورت فریلنسری کار میکنند، بدون شک پروژههای بیشتری هم میگیرند. البته افرادی که در برخی شرکتها مشغول به کار هستند هم میتوانند بهصورت پروژهای هم همکاری داشته باشند. همچنین برخی سئوکاران در کنار سئو سایت کارفرمایان به آموزش و مشاوره سئو هم میپردازند. هر چه فعالیت شما بیشتر باشد، درآمد بیشتری هم کسب میکنید.
۶. مهارتهای نرم، قدرت نامرئی اما لمسشدنی
یکی از اصلیترین عواملی که میتواند روی وضعیت درآمد و بازار کار سئو تأثیر بگذارد، مهارتهای نرم هر شخص است. برای مثال چقدر میتوانید با کارفرماهای جدید ارتباط خوبی برقرار کنید یا اینکه برای تعیین قیمت پروژه چانه بزنید؟ همچنین چقدر درباره مدیریت زمان میدانید و آیا سرعت عمل بالایی در انجام پروژهها دارید؟
۷. مهارتهای سخت و سطح درآمد
همان قدر که مهارتهای نرم میتوانند روی بازار کار سئو و درآمد تأثیر بگذارند، مهارتهای سخت هم مؤثر هستند. در واقع تسلط بر مفاهیم پایه، سئو آن پیج، آف پیج و تکنیکال، تحقیق کلمات کلیدی و… باعث میشوند که کارهایتان را هم بهتر و با سرعت بیشتری انجام دهید.
۸. میزان سختی پروژه
باتوجهبه زبان، موضوع و حجم کارهای سایت، میزان سختی آن مشخص میشود. هر چه پروژه سختتر و پیچیدهتر باشد، درآمد بیشتری دریافت میکنید. درست است که شاید نتوانید خیلی پروژههای زیادی بگیرید؛ اما رزومهتان را پُربارتر میکنید.
۹. پرسونال برندینگ سئوکار
هر چه با افراد بیشتری ارتباط داشته باشید و صاحبان کسبوکارها، سئوکاران یا آژانسهای دیجیتال مارکتینگ بیشتری شما را بشناسند، تقاضا برای همکاری با شما هم بیشتر خواهد شد. راهاندازی سایت شخصی و فعالیت در آن و فعالیت در شبکههای اجتماعی میتوانند به پرسونال برندینگ شما کمک کنند.
آیا درآمد و بازار کار سئو ارزشش را دارد؟
باتوجهبه وضعیت درآمد و بازار کار سئو که در این مقاله بررسی کردیم، سئو یکی از سرمایههایی است که با سرمایهگذاری بر آموزش، تمرین و تجربه میتواند به منبع درآمد قابلتوجهی تبدیل شود. همچنین اکنون میدانید با سئو چقدر میتوانید درآمد داشته باشید و عوامل مؤثر بر بازار کار سئو چیست. بااینوجود آیا حاضرید برای حرکت در مسیر شغلی منعطف و پُربازده سئو وقت بگذارید؟
سئو میتواند برای خیلیها یک منبع درآمد کمکی و برای برخی دیگر منبع درآمد اصلی باشد؛ این موضوع کاملاً به خودتان بستگی دارد! البته این نکته را هم به یاد داشته باشید که برای موفقیت در این مسیر باید تمرین و تلاش کنید و صبر داشته باشید. شما میتوانید در مجموعه هدا استودیو نسبت به خرید دورههای مجازی و حضوری مختلفی اقدام کنید.
با شرکت در دوره آموزشی سئو این سایت، مفاهیم سئو را از صفر تا صد یاد میگیرید و همیشه بهروز میمانید. اگر هنوز هم درباره درآمد و بازار کار سئو سؤالی دارید، میتوانید در بخش دیدگاه همین صفحه بنویسید تا شما را راهنمایی کنیم.
سوالات پرتکرار:
۱. درامد سئو در ایران چقدر است؟
باتوجهبه سطح متخصص سئو، نوع فعالیت و محل فعالیت، درآمد سئو در ایران میتواند بین ۱۲ تا ۶۶ میلیون تومان متغیر باشد.
۲. چگونه سئوکار شویم؟
شما میتوانید با شرکت در دورههای آموزشی مربوط به سئو در هدا استودیو، مفاهیم آن را بهخوبی یاد بگیرید و بعد از تمرینهای عملی بهعنوان سئوکار مشغول به کار شوید.
۳. بازار کار و درآمد شغل سئوکار در ایران در آینده چگونه خواهد بود؟
به دلیل افزایش تعداد کسبوکارهایی که به سمت آنلاین شدن پیش میروند، بازار کار و درآمد این شغل در آینده بهتر هم میشود.